2021-01-07, 01:11
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Den viktigaste frågan: hur fan äter du?

Får du i dig näring och mineraler?

Hjärnan behöver olika per person för att fungera när vi är vakna och sover

Jag äter typ en måltid per dan. Har haft Covid och lider av parosmi så allt smakar och luktar verkligen skit är aptitlöst som fan men försöker ändå stoppa i mig mer
Citera
2021-01-07, 01:12
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag skulle ta kontakt med ett sömnlab hos närmaste Landsting/Region för en utredning, att sova med CPAP gör stor skillnad om man behöver det. Apné är skadligt för hälsan på sikt också.

Det låter absolut som om det skulle vara en bra idé för din far också. Jag har CPAP så jag vet att det gör skillnad.
Tack ska tänka på de
Citera
2021-01-07, 01:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Tack ska tänka på de

Tänk inte för länge, gör något i stället. Framför allt när det gäller farsgubben, så får han se till att du också får det gjort sedan
Citera
2021-01-07, 01:19
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Jag misstänker att farsan lider av det då han snarkar i princip varje natt och de låter som han kvävs och väcks oavbrutet (c.a. 4 gånger under en natt). Är det ärftligt? Nu är jag inte ens säker på att det kan vara sömnapné men det låter intressant

Det är ärftligt. Jag har ärvt det.
Gå till vårdcentralen och be om remiss till ett sömnlab. Då får du en utrustning med elektroder som du ska ha på i ett par nätter. Då kan de sen se på resultatet om du slutar andas på natten.
Citera
2021-01-07, 03:21
Medlem
Citat:
Jag misstänker att farsan lider av det då han snarkar i princip varje natt och de låter som han kvävs och väcks oavbrutet (c.a. 4 gånger under en natt). Är det ärftligt? Nu är jag inte ens säker på att det kan vara sömnapné men det låter intressant

Jag har det.
Dock inte sökt för det ännu.
Men snarkar och har många och långa andningsuppehåll på nätterna.
Känner mig ofta helt överkörd av ett tåg då jag vaknar på morgonen.
Blir alltid galet trött på dagarna och måste vila 1-2 gånger per dag.

Ett fruktansvärt handikapp.

Men måste snart söka vård för det.
Citera
2021-01-07, 03:23
Medlem
Citat:
Jag skulle ta kontakt med ett sömnlab hos närmaste Landsting/Region för en utredning, att sova med CPAP gör stor skillnad om man behöver det. Apné är skadligt för hälsan på sikt också.

Det låter absolut som om det skulle vara en bra idé för din far också. Jag har CPAP så jag vet att det gör skillnad.

Snälla, kan du berätta mer om din behandling?
Hur kände du dig innan?
Skillnad mot nu?
Är det svårt att sova med sådan där mask över ansiktet?
Använder du den varje natt?
Måste du betala för den?
Låter den mycket?
Med mera?
Citera
2021-01-07, 04:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Snälla, kan du berätta mer om din behandling?
Hur kände du dig innan?
Skillnad mot nu?
Är det svårt att sova med sådan där mask över ansiktet?
Använder du den varje natt?
Måste du betala för den?
Låter den mycket?
Med mera?

Visst
1. Trött, aldrig riktigt utvilad. Hur trött förstod jag egentligen inte innan jag märkte skillnaden efter behandling.
2. Mindre trött när jag använt den(råkar somna utan ibland).
3. Det går bra, men vid tillfällen när jag inte är trött och kan somna lätt kan det vara lite tråkigt att ligga vaken med masken på.
4. Ja, eller det är ambitionen i alla fall.
5. Ja en månadskostnad, men det är lite olika, i vissa Landsting/Regioner är det gratis.
6. Nej, men min tjej som är lättväckt sover med öronproppar. Exet sov utan öronproppar, hon var också anledningen till att jag sökte utredning/behandling då hon tyckte att jag snarkade mycket..
7. Finns med tilläggsanordning för luftfuktning, den är bra tycker jag.
8. Obehandlad Apne kan leda till följdsjukdomar, så vid behov är en behandling vinst för både användaren och vård/samhälle.
https://www.google.se/search?source=...sclient=psy-ab
Citera
2021-01-07, 04:17
Medlem
Citat:
Visst
1. Trött, aldrig riktigt utvilad. Hur trött förstod jag egentligen inte innan jag märkte skillnaden efter behandling.
2. Mindre trött när jag använt den(råkar somna utan ibland).
3. Det går bra, men vid tillfällen när jag inte är trött och kan somna lätt kan det vara lite tråkigt att ligga vaken med masken på.
4. Ja, eller det är ambitionen i alla fall.
5. Ja en månadskostnad, men det är lite olika, i vissa Landsting/Regioner är det gratis.
6. Nej, men min tjej som är lättväckt sover med öronproppar. Exet sov utan öronproppar, hon var också anledningen till att jag sökte utredning/behandling då hon tyckte att jag snarkade mycket..
7. Finns med tilläggsanordning för luftfuktning, den är bra tycker jag.
8. Obehandlad Apne kan leda till följdsjukdomar, så vid behov är en behandling vinst för både användaren och vård/samhälle.
https://www.google.se/search?source=...sclient=psy-ab

Stort tack att du tog dig tid att svara.
Nu blir jag än mer motiverad att söka hjälp.

Vad är din månadskostnad?

Du är en klippa.
Citera
2021-01-07, 04:51
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Stort tack att du tog dig tid att svara.
Nu blir jag än mer motiverad att söka hjälp.

Vad är din månadskostnad?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...p-mot-somnapne

Du är en klippa.

Det var så lite, kul om jag kan hjälpa någon att må lite bättre.
Om du har konstaterade andningsuppehåll ska du absolut söka för att få en utredning för din hälsas skull.

I mitt fall innebar utredningen bara att jag fick sova med lite mätutrustning ,typ EKG och något mer, påkopplad en natt på sömnlab (ingen mask), sedan frukost och ett samtal med läkare om mätresultatet på morgonen.
Sen var det klart, så ingen stor operation eller något att oroa sig för. Bara gör det... !!!
Citera
2021-01-07, 05:19
Medlem
Såg denna video och slutade dricka kaffe annat än på morgonen och både somnar bättre och sover bättre trots att jag aldrig känt mig speciellt påverkad av koffein.

https://www.youtube.com/watch?v=js2vfr96iAQ
Citera
2021-01-07, 06:41
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Som rubriken lyder känner jag mig helt utmattad på morgonen oavsett hur bra jag sover 6-8 timmar. Jag behöver ligga 40min-1 timme för att gå upp eller sova nån timme extra eftersom att det känns som någon slagit in skallet med en slägga (Sover e.x. 03:00-12:00) en jobbig trötthet som håller sig ända fram till kvällen runt 18:00 då jag tuppar igen och sover 1-2 timmar. Kan det vara långtids-covid (inte så troligt), depression eller är man bara lat? Jag försöker verkligen få igång mina rutiner igen men det funkar varken att gymma eller plugga. Förut brukade hjärnan gå på högvarv men nu är det enbart helt tyst

Du skulle kunna låta någon komma över och lyssna på dig när du sover för att utesluta sömnapne. Dels i djupsömn men även i på morgonen någon timme innan du vaknar.

Min bror har det och slutas anfas mitt i natten. Kom krypandes 20 års åldern. Dock va han trött även om han sovit 10-11 timmar så man fatta ju att något är fel. Han är inte heller fet utan har "central sömnapne" där hjärnan glömmer skicka signaler att han ska andas
Citera
2021-01-07, 06:47
Medlem
Testa att äta magnesium. Efter att jag började äta det så känner jag mig mycket piggare på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in