2021-07-06, 11:02
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alla andra har redan förklarat för dig hur det fungrar. Tänkte dock själv flika in med att du bör låta pengarna ligga investerade. Köp in dig i flera olika stora sektorer. Teknik går oftast bra. Förslagsvis kan du köpa en post i Microsoft. Titta på utvecklingskurvan i microsoft sedan 90talet så bör du inse att dina pengar får anses rätt "säkrade" hos microsoft medans de fortfarande växer lite.

Poängen är att alltid låta pengarna arbeta för dig dygnet runt i bolag som sköter sig bra. Vill du minimera risken så tittar du på stora bolag som man förstår är framtidssäkrade. Microsoft är ett av dem som förslagvis. Inget nytt OS kommer introduceras som gör att allt monopol Microsoft har försvinner över en natt.

Köp in dig i några olika sektorer där du bedömt att pengarna bör vara säkra och fundera inte mer på det.

Det vet man aldrig. Fanns en tid då Nokia var störst på mobilmarknaden.
Citera
2021-07-06, 11:04
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Ja, skatt dras även om de inte är investerade.
Skatt dras också vid insättning, men inte vid uttag.

delete.
Citera
2021-07-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.

Köpte sent 2017 för 30 000.

Idag sålde jag för strax under 34 000.

Använde ISK konto.

Frågor:

1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.

2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?

Fördelen med ISK som jag upplever det är att man inte behöver sköta något själv vad gäller deklarationen.

Vad jag gör när jag får utdelning (även om det inte är så mycket) sätter jag över pengarna direkt på ett vanligt konto (om jag väljer att inte placera pengarna).

Något jag missade från början (fattade inte/banken undanhöll) är att även om där man placerat pengarna går minus så får man betala ränta ändå.

Alltså alla pengar Du har på ISK-kontot beskattas... placerade eller ej och även när Du går back.
Citera
2021-07-06, 20:24
Medlem
libbens avatar
Citat:
Det vet man aldrig. Fanns en tid då Nokia var störst på mobilmarknaden.

Det går inte dra samma slutsats här. MEN, all investering har alltid risker.

Med det sagt så finns det inget OS på marknaden som kan ploppa upp och ta över alla marknadsandelar från sådan etablerad position som MS har. Nytt OS måste introduceras och göra allt bättre än vad windows gör och vara kompatibelt med alla program som marknaden använder sig. Det händer liksom inte på några månader ens.

Man har gott om tid på sig att se om skutan inom MS blir så dålig att man måste hoppa av sin investering där. Men för den som inte klarar av lite upp och nergångar över tid på sin investering kan alltid gå in i stora räntefonder.
Citera
2021-08-19, 11:04
Medlem
Dan88s avatar
Har läst att ISK skatten beräknas varje kvartal, är det 1 Januari, 1 April, 1 Juli, 1 Oktober som gäller?

Så om man har pengar investerat i de första kvartalen på året men inte de sista, betalar man mindre skatt då?
Citera
2021-08-19, 12:36
Medlem
Citat:
Har läst att ISK skatten beräknas varje kvartal, är det 1 Januari, 1 April, 1 Juli, 1 Oktober som gäller?

Så om man har pengar investerat i de första kvartalen på året men inte de sista, betalar man mindre skatt då?

Det blir mindre skatt om du tar ut pengar innan avstämningsdatum.

Likadant fast tvärtom med insättningar så görs detta med fördel EFTER avstämningsdatum, dvs 2 jan, 2, apr, 2 jul och 2 okt så kan man spara någon krona. Jag har dock inte faktiskt inte anammat detta själv.

Säg att du har ett månadssparande från lön på 10.000 kr då blir skatten
10.000 * 0,375%/4 = 9 kr
mindre om du väntar med överföringen till veckan efter lön. Inga stora pengar men en krona här och en krona där.
Citera
2021-08-19, 12:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Skatten att ha pengarna på ett isk är 0,375% / år. Att sätta in pengar kostar 1/4 av det, ca 0,1% dvs.
Det är inte riktigt sant. Glöm inte bort att de insatta pengarna ingår i kommande kvartalsavläsningar.
Citera
2021-10-01, 17:18
Medlem
Behöver man aldrig fylla i något i deklarationen själv om man t.ex. köper aktier på Avanza och går plus? Sköts allt automatiskt, även om det är utländska aktier man köpt?
Citera
2021-10-01, 17:21
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Behöver man aldrig fylla i något i deklarationen själv om man t.ex. köper aktier på Avanza och går plus? Sköts allt automatiskt, även om det är utländska aktier man köpt?

Jag tror så länge du använder ISK behöver du inte göra nåt.
Citera
2021-10-01, 17:26
Medlem
Citat:
Jag tror så länge du använder ISK behöver du inte göra nåt.

Är det så?
Citera
2021-10-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Är det så?

Ja, du behöver inte deklarera någonting.
Citera
2021-10-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Ja, du behöver inte deklarera någonting.

Skönt 👍 Hade nämligen fått för mig att det eventuellt kunde gälla något annat vid utländska aktier eller fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in