• 3
  • 4
2021-10-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Behöver man aldrig fylla i något i deklarationen själv om man t.ex. köper aktier på Avanza och går plus? Sköts allt automatiskt, även om det är utländska aktier man köpt?
Har du fått utdelning från utlänska bolag kan du behöva lämna in en begäran om avräkning av utländsk källskatt om det inte gjorts en automatisk korrekt avräkning. Det hela är lite halvkrångligt med diverse olika regler och procentsatser vilket är anledningen till att jag äger den typen av aktier i en kapitalförsäkring istället så försäkringsbolaget (banken) får sköta det.
https://www.skatteverket.se/privat/s...49b512df5.html
Citera
2021-10-02, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Har du fått utdelning från utlänska bolag kan du behöva lämna in en begäran om avräkning av utländsk källskatt om det inte gjorts en automatisk korrekt avräkning. Det hela är lite halvkrångligt med diverse olika regler och procentsatser vilket är anledningen till att jag äger den typen av aktier i en kapitalförsäkring istället så försäkringsbolaget (banken) får sköta det.
https://www.skatteverket.se/privat/s...49b512df5.html

Det låter krångligt, är det många som "failar" med att begära en avräkning om det inte gjort automatiskt korrekt?

Får man ens veta om något inte är korrekt i deklarationen eller är det något man måste upptäcka själv?
Citera
2021-10-02, 12:24
Medlem
Citat:
Skönt 👍 Hade nämligen fått för mig att det eventuellt kunde gälla något annat vid utländska aktier eller fonder.

Inte vad gäller deklaration, däremot i skattefrågor.
Citera
2021-10-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Inte vad gäller deklaration, däremot i skattefrågor.

Men tydligen kan det bli en felaktig automatisk avräkning, och då måste man skicka in en blankett. 🤔 Vet inte hur vanligt detta är.
Citera
2021-10-02, 14:07
Medlem
Citat:
Men tydligen kan det bli en felaktig automatisk avräkning, och då måste man skicka in en blankett. 🤔 Vet inte hur vanligt detta är.
Det finns diverse olika falll, se t.ex. Nordnets FAQ här: https://www.nordnet.se/faq/5101-vilk...ellskatt-i-isk Beror bl.a. på landets skattesats och Sveriges skatteavtal med det landet. Och om du själv har underskott av kapital är det en gräns på max 500 kr som du kan få tillbaka...

Själv har jag inte orkat sätta mig in i alla detaljer utan jag har lagt alla utländska aktier som ger utdelning (eller har möjlighet att ge utdelning i framtiden) i KF istället. Åtminstone från Avanza och Nordnet får man då automatiskt tillbaka 100 % av den utländska källskatten ett par, tre år efter att den dragits. Men orkar man sätta sig in i detaljerna så kan det kanske vara värt att lägga en del i ISK ändå eftersom man får tillbaka pengarna snabbare då.
Citera
2021-10-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det finns diverse olika falll, se t.ex. Nordnets FAQ här: https://www.nordnet.se/faq/5101-vilk...ellskatt-i-isk Beror bl.a. på landets skattesats och Sveriges skatteavtal med det landet. Och om du själv har underskott av kapital är det en gräns på max 500 kr som du kan få tillbaka...

Själv har jag inte orkat sätta mig in i alla detaljer utan jag har lagt alla utländska aktier som ger utdelning (eller har möjlighet att ge utdelning i framtiden) i KF istället. Åtminstone från Avanza och Nordnet får man då automatiskt tillbaka 100 % av den utländska källskatten ett par, tre år efter att den dragits. Men orkar man sätta sig in i detaljerna så kan det kanske vara värt att lägga en del i ISK ändå eftersom man får tillbaka pengarna snabbare då.

Ja det var inte så lätt att sätta sig in i. Varför påstås det att man ALDRIG behöver göra något själv gällande skatt och dylikt i ISK, att allt sköts automatiskt när det uppenbarligen inte stämmer?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in