Citat:

Ursprungligen postat av 
Dan88

Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.
Köpte sent 2017 för 30 000.
Idag sålde jag för strax under 34 000.
Använde ISK konto.
Frågor:
1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.
2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?

1. Pengar bör inte förvaras en längre period på ISK eftersom det är värdet av ISK-kontot som beskattas. Ett tips är att du kan köpa fonder för pengarna om du inte hittar aktier att köpa just nu men ändå kan/vill göra en långsiktig investering (dvs inte avser att använda pengarna). 
2. Du behöver inte ändra något och du kommer få betala cirka 127,50 kronor i skatt om värdet på ditt ISK varit ungefär 34.000 kr under hela året, dvs 0,375% av hela kapitalet. (Värdet avläses kvartalsvis.)
Ett undantag är om aktierna du handlat med är utländska för då kan du behöva återkräva utländsk skatt som dragits på utdelningen.