2021-01-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Det dras ingen skatt automatiskt från ISK, däremot så är beloppet förtryckt på deklarationsblanketten.
Jo, absolut. Menade mest att hen inte behöver göra något själv.
Citera
2021-01-04, 14:25
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att sätta in pengar kostar 1/4 av det, ca 0,1% dvs.
Nej, skatten av värdet beräknas per kvartal. Har inget med insättningar att göra.
Citera
2021-01-04, 15:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Hur mycket är skatten på insätttning?
Direkt ur hästens mun:
Citat:
Först beräknar du det så kallade kapitalunderlaget, eftersom det är tillgångarna på kontot som ska beskattas. Lägg ihop tillgångarna på kontot vid ingången av varje kvartal tillsammans med summan av alla insättningar på kontot. Som insättning räknas inte överföring från annat eget investeringssparkonto. Dela sedan beloppet med fyra.

Uträkning av kapitalunderlag för investeringssparkonto
Värde och insättningar:

Belopp

Värdet vid ingången av första kvartalet (1 januari)0 kronor

Värdet vid ingången av andra kvartalet (1 april) + 41 000 kronor

Värdet vid ingången av tredje kvartalet (1 juli) + 43 000 kronor

Värdet vid ingången av fjärde kvartalet (1 oktober) + 65 000 kronor

Insättningar under året + 60 000 kronor

Summa av värde och insättningar= 209 000 kronor

För att få fram kapitalunderlaget ska summan av värde och insättningar delas med fyra:
209 000 kronor ÷ 4 = 52 250 kronor.
https://skatteverket.se/privat/skatt...800037851.html
Citera
2021-01-04, 19:02
Medlem
Citat:
Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.

Köpte sent 2017 för 30 000.

Idag sålde jag för strax under 34 000.

Använde ISK konto.

Frågor:

1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.

2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?

1. Pengar bör inte förvaras en längre period på ISK eftersom det är värdet av ISK-kontot som beskattas. Ett tips är att du kan köpa fonder för pengarna om du inte hittar aktier att köpa just nu men ändå kan/vill göra en långsiktig investering (dvs inte avser att använda pengarna).
2. Du behöver inte ändra något och du kommer få betala cirka 127,50 kronor i skatt om värdet på ditt ISK varit ungefär 34.000 kr under hela året, dvs 0,375% av hela kapitalet. (Värdet avläses kvartalsvis.)
Ett undantag är om aktierna du handlat med är utländska för då kan du behöva återkräva utländsk skatt som dragits på utdelningen.
Citera
2021-01-04, 19:02
Medlem
Sammanfattning:

1) Ha aldrig pengar insatta på ISK-kontot utan för i så fall över dom till ditt vanliga bankkonto.
2) Ha endast investerade aktier och andra tillåtna värdepapper på ISK-kontot.
Citera
2021-01-04, 19:52
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jo, absolut. Menade mest att hen inte behöver göra något själv.
Men man måste sätta skatten på sitt skattekonto. Hur skall skatteverket annars få in pengarna?
Har man isk på Nordea är det så.
Citera
2021-01-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Men man måste sätta skatten på sitt skattekonto. Hur skall skatteverket annars få in pengarna?
Har man isk på Nordea är det så.

Nej, det förtrycks på din deklaration. Du behöver inte specifikt göra en skatteinbetalning för just ISK-skatten.
När du sedan är klar med din deklaration så framkommer det om du behöver betala in något (kvarskatt) eller om du får tillbaka något (skatteåterbäring).
Citera
2021-07-06, 01:25
Medlem
Här kommer an annan nybörjarfråga.
Låt säga att jag sätter in 30.000kr på ett isk.
Jag går sen med förlust och bestämmer mig för att ta ut 20.000kr.
Kommer dessa pengar att räknas med som en inkomst i deklarationen?
De är redan skattade en gång och har ej bringat någon vinst men räknas de ändå in så att man kan komma att behöva betala mer statlig skatt pga att man är över gränsen för statlig skatt i slutet på året?
Citera
2021-07-06, 02:39
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
De är redan skattade en gång och har ej bringat någon vinst men räknas de ändå in så att man kan komma att behöva betala mer statlig skatt pga att man är över gränsen för statlig skatt i slutet på året?

du behöver inte betala mer i statlig inkomstskatt men du behöver deklarera insättningen på 30 000:- och för den tid du hade pengarna på kontot. Att du gjorde förlust hjälper tyvärr inte. Du får betala både kapitalskatt och ta förlusten.
Citera
2021-07-06, 09:59
Medlem
Exempel nedan

https://www.nordea.se/privat/produkt...tt-pa-isk.html
Citera
2021-07-06, 10:05
Medlem
libbens avatar
Citat:
Jag har för första gången i mitt liv sålt aktier.

Köpte sent 2017 för 30 000.

Idag sålde jag för strax under 34 000.

Använde ISK konto.

Frågor:

1. Finns det någon nakdel med att låta pengarna ligga kvar på avanza kontot? tex några månader eller ett år? Tänkte att jag kanske köper aktier nån gång i framtiden, jag vet inte när eller om det ens kommer ske.

2. Jag har aldrig ändrat i mina deklarations papper, jag vet inte ens hur man gör. Måste jag själv göra någonting i siffrona (redovisa vinst) eller sker det automatiskt och jag endast godkänner?

Alla andra har redan förklarat för dig hur det fungrar. Tänkte dock själv flika in med att du bör låta pengarna ligga investerade. Köp in dig i flera olika stora sektorer. Teknik går oftast bra. Förslagsvis kan du köpa en post i Microsoft. Titta på utvecklingskurvan i microsoft sedan 90talet så bör du inse att dina pengar får anses rätt "säkrade" hos microsoft medans de fortfarande växer lite.

Poängen är att alltid låta pengarna arbeta för dig dygnet runt i bolag som sköter sig bra. Vill du minimera risken så tittar du på stora bolag som man förstår är framtidssäkrade. Microsoft är ett av dem som förslagvis. Inget nytt OS kommer introduceras som gör att allt monopol Microsoft har försvinner över en natt.

Köp in dig i några olika sektorer där du bedömt att pengarna bör vara säkra och fundera inte mer på det.
Citera
2021-07-06, 10:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Här kommer an annan nybörjarfråga.
Låt säga att jag sätter in 30.000kr på ett isk.
Jag går sen med förlust och bestämmer mig för att ta ut 20.000kr.
Kommer dessa pengar att räknas med som en inkomst i deklarationen?

Nej,

Pengar på ISK räknas aldrig som inkomst oavsett om man sätter in eller tar ut. Skatten på ISK är i grunden en förmögenhetsskatt, du betalar en viss andel av kapitalet i skatt oavsett om det går bra eller dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in