2006-05-19, 13:20
Bannlyst
Vad är egentligen sanning? Just detta är mitt påtvingade val av tal i filosofi. Jag ska göra en uppsats om vad som är sanning. Vad jag önskar från er är länkar till vad kända filosofer anser vara sanning, vad ansåg Platon vara sanning?

All nödvänding fakta om ämnet får mer än gärna postas här.
Citera
2006-05-20, 01:26
Medlem
ZVIVIXs avatar
Rekommenderar dig att gå till närmaste bibliotek och börja läsa de 2 informationsrika sidor som finns i Filosofilexikonet - en uppslagsbok, sammanställd av Paul Lübcke och reflekterar en aning över detta så har du en hyfsad utgångspunkt.

Men det är klart skriver du en c-uppsats i teoretisk filosofi, så ber jag om ursäkt för att jag underakattade läget.
Citera
2006-05-20, 03:25
Medlem
Engelbreckts avatar
Om jag skulle ha talat om sanning skulle jag ha valt någon av följande alternativ:

Extrem skeptisism:
Hävda att det inte finns några sanningar och att även om det finns det kan människan inte upphöra att vara ett subjekt för att iakta världen objektivt utan att alla sanningar vi ser är på sin höjd är subjektiva sanningar och även om det finns objektiva sanningar kan vi inte uttala oss om vilka de skulle vara.

Konstruktivism:
Hävda att alla sanningar enbart är sociala konstruktioner. Särskilt matte är ett bra exempel för detta. Hävda t.ex. att ett plus ett är en analytisk sanning, men att det enbart är sant för att vi har kommit överens om det. För en person med ett annat språk är inte ett plus ett lika med ett, utan bara obegripliga ord.

Eller, tja, något i de banorna. Jag ber om ursäkt om jag använt ord på fel sätt, jag har inte läst filosofi på år och dar.
Citera
2006-05-20, 03:46
Medlem
Sanning brukar kunna kopplas till kunskapens giltighet.
Kan vi lita på att vår kunskap är sann?
Vi kan se hur filosofin Behandlat denna fråga. Kant menade att Tinget i sig, så som det verkligen är, ligger utanför vår fattningsförmåga. Vi kan aldrig se den fullständiga "idén" bakom ett föremål utan bara studera det vi får genom våra sinnesintryck.
Kierkegaard var subjektivist: människan är alltings mått. Din egen sanning är det enda sanna.
Platon hade en grottliknelse för att demonstrera sin teori om det sanna, det faktiska. Nere i en grotta sitter människan, genom en öppning i taket strilar solljuset in och kastar skuggor på grottväggen. Det är dessa skuggor människorna upplever som sin verklighet, men en dag klättrar en av människorna upp ur grottan och skådar ljuset och de sanna objekten som de verkligen ser ut.
Så, platon menade att det bakom alla objekt i världen fanns en fullkomlig "idé", den perfekta hästen, den perfekta krukan etc, men att denna idévärld låg som i en annan dimension. Världen var ofullkomlig men strävade efter de sanna idéerna.

SKa försöka komma med fler exempel imorgon, nu är jag alldeles för trött.
Citera
2006-05-20, 09:04
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Några inlägg raderade - vänligen respektera att topic för denna tråd uttryckligen gäller "vad kända filosofer anser vara sanning", d.v.s. en filosofi- och idéhistorisk aspekt av frågan. Privata reflexioner kring begreppet sanning är välkomna i trådar som dessa:

Tror du på sanningens existens?

Era tankar - Del IV (Sanning/Verklighet)

/Moderator
Citera
2006-05-22, 07:21
Medlem
fnuskes avatar
Hoppas att denna artikel kanske kan vara till användning:

http://www.galilean-library.org/int10.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto