Citat:

Ursprungligen postat av SvenStolpe

Postmodernisternas "sanningsrelativism" gäller ju i regel enkom samhällsvetenskaperna. 
"Som kristen tror jag på en absolut objektiv sanning."  Tycker jag låter som en grogrund för en lite farlig fanatism. Jag är intill absolut förvissning övertygad om att Jesus inte kunde gå på vatten - men för mig är det ingen "absolut objektiv sanning" att han verkligen INTE kunde det. Tror att en intellektuell ödmjukhet inför dessa frågor är en grundförutsättning i sökandet just efter "sanningar" - i den mån de existerar.

Jag tror inte riktigt att det var den typen av sanningar han var ute efter. En person kan tala idel sanning vad beträffar inträffade händelser, fakta och dylikt, men ändå vara långt, långt borta från den religiösa typen av sanning.
Att förklara denna typ av sanning för någon som inte upplevt något i stil med detta är dock mycket svårt. Det är som att uppleva att någonting är evig sanning (inte bara lokalt som i exemplet i inlägget ovan), men att det verkligen är 
evig sanning, som 
alltid gällt, och 
alltid kommer gälla, och denna sanning gäller verkligen 
överallt. Man kan riktigt känna att denna sanning är från Gud och av Gud, och det är en mycket känslosam upplevese som iaf jag upplever vara starkt associerad till andra gudomliga egenskaper som godhet och skönhet.
Jag kan ju ta ett exempel på något som jag upplever som en sådan sanning från Bibeln:
"Den som tar emot ett litet barn som det här, tar emot mig! Och den som tar emot mig tar emot Gud som sände mig. Den som själv håller sig för att vara liten är verkligen stor." -Lukas 9:48
Sanningshalten i ett sådant påstående är naturligtvis omöjlig att bevisa vetenskapligt, men genom Sannings Ande kan vi uppleva att detta verkligen är sanning bortom alla tvivel, utan att behöva lita på att detta verkligen sagts av Jesus och att det är rätt översatt osv. Det kanske låter flummigt, men jag kan alltså börja gråta när jag läser sånt där, för det känns verkligen ända in i själen att det är evig sanning.