2021-01-10, 19:25
Medlem
Jools84s avatar
Vet nån vad straffet för att ge falskt alibi är? Har aldrig hört talas om att detta skulle ha skett nånstans.
Citera
2021-01-10, 20:53
Medlem
Ismises avatar
Visst gör det sitt jobb men med bara 290000 innevånare och 60% av kåren kommer från Sund och ”pinjakt” är nått det fått från Finland (fast muppen Eliasson gett det ett ansikte) så är det så att BO (iofs i chock med 95% brännskador hann prata med grannar, ambulansen, sjukhuset och polisen innan han dog. Lyssna på Åltid. eller SteelFM så säger ju både Thörnroos och åklagaren att det är ”allmänheten” som gjort jobbet.

Japp, de läser detta inlägg också.
Int sku jag jaga folk men här på FlashBack är det minst 5 andra ålänningar som skriver. Det finns inte ett sakfel och de är minst 36 km ifrån mig.
Okej en dåre är nog från Kökar men han/hon räknas inte.

Love you

PS
Åk till Kantarellen
😆😆😆

Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Han låg och sov stackaren. Kvinnorna måste vara tokiga på något vis.
Märkligt tycker jag, pratat många ggr med ST eftersom hon jobbade både i stora affären och även i en av loppmarknaderna i stan.
Men polisen är mycket bra på Åland så bägge två blir säkert fällda.
Citera
2021-01-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
Vet nån vad straffet för att ge falskt alibi är? Har aldrig hört talas om att detta skulle ha skett nånstans.

Det går under skyddande av brottsling. Ljuger man om det i rätten är det mened och ger högre straff. Men att ljuga i polisförhör är nog vanligt och ger inget eller lågt straff.
Citera
2021-01-11, 08:06
Medlem
Ismises avatar
I Sverige finns ju maka/make som undantag från vittnesplikten. Finns nått liknade mor/dotter (familj), i Finland?
Nått säger mig att frågan kommer

Citat:
Ursprungligen postat av Monockel2017
Det går under skyddande av brottsling. Ljuger man om det i rätten är det mened och ger högre straff. Men att ljuga i polisförhör är nog vanligt och ger inget eller lågt straff.
Citera
2021-01-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismise
I Sverige finns ju maka/make som undantag från vittnesplikten. Finns nått liknade mor/dotter (familj), i Finland?

I Sverige är nära anhöriga avsagda från vittnesplikt, jag gissar att det är liknande i Finland. Men var gränsen går vet jag inte, man förstår föräldrar och partner men hela släkter kan ju vara enormt stora 😁
Citera
2021-01-11, 08:42
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismise

Finska lagen är till stordel nästan identisk men den svenska eftersom Finland hörde till Sverige förut och dessutom har man, så mycket det går, försökt kodifiera lagarna att vara likadana.
Citera
2021-01-11, 08:54
Medlem
Ismises avatar
😆90% undantas

Fö bra svar
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Monockel2017
I Sverige är nära anhöriga avsagda från vittnesplikt, jag gissar att det är liknande i Finland. Men var gränsen går vet jag inte, man förstår föräldrar och partner men hela släkter kan ju vara enormt stora 😁
Citera
2021-01-11, 08:55
Medlem
Ismises avatar
Visst är det så i många avseenden.
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Finska lagen är till stordel nästan identisk men den svenska eftersom Finland hörde till Sverige förut och dessutom har man, så mycket det går, försökt kodifiera lagarna att vara likadana.
Citera
2021-01-11, 15:20
Medlem
Jools84s avatar
Tackar också för bra svar. Jo, jag vet att lagarna är likadana, det var ju frågan om samma stat ända tills 200 år sedan och den svenska regeringsformen fortsatte även efter det att gälla i Finland. Men nyare påfund, såsom att allt ska klassas som våldtäkt, är väl fortfarande lite olika.
Citera
2021-01-11, 18:25
Medlem
Nu har vi alltså två kvinnor involverade här i ungefär samma ålder..sätter en slant på att den ena har varit "idékläckaren" till själva dådet och "groomat" den andra under en längre tid till att ta steget och medverka... Och ännu sjukare,var kommer morsan med i bilden? Man undrar verkligen vad det finns för drivkrafter mot sådant hat? Att det finns barn med i bilden verkar inte alls ha förekomit dom. Sinnessjukt..
Citera
2021-01-11, 19:30
Medlem
rusedss avatar
Vilken är kopplingen mellan 30-åringen och 35-åringen, är de väninnor sen tidigare?
Citera
2021-01-11, 22:17
Medlem
Polis kommer ut med mer information på onsdag enligt ålandstidningen.
Vad kan finnas som det behöver informeras om? Fler misstänkts eller gripna? Medhjälpare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in