2021-01-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Det är inte personalens fel utan läkarna som bär ansvar. Som personal inom psyk får man inte springa efter personer som rymmer.
Gäller det verkligen rättspsyk oxå för det finns många ggr jag vet att man sprungit och både brottat ner och hållit fast
Citera
2021-01-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Det är inte särskilt lätt att bli dömd till rättspsykiatrisk vård, våra fängelser är fulla av psykotiska fångar som borde ha dömts till tvångsmedicinering och vård istället för fängelse, där de bara blir sjukare och mer paranoida av att sitta inlåsta. Jag har en anhörig som är schizofren och begick våldsbrott under psykos, han häktades direkt och satt häktad tills dom föll. Det var uppenbart när man läste vittnesmål och FUP att han var psykotisk när brottet begicks men utredningen kom fram till att han var frisk och han dömdes till fängelse. Vi anhöriga ringde och skrev till anstalten att han är sjuk i schizofreni och behöver medicinering, men de lät honom bara sitta och ruttna i cellen med obehandlad psykos. Så när han blev utsläppt och vi mötte honom utanför häktet var han sjukare än någonsin. Paranoid och psykotisk satt och mumlade för sig själv, skakade och stirrade hatiskt omkring sig på pendeln när vi åkte hem med honom. Hade inte vi anhöriga mött honom utanför hade de bara släppt ut honom på gatan i det skicket. Jag var chockad, hade aldrig sett honom sådan. När han är frisk är han en toppenbra kille, ansvarsfull och helt normal som vem som helst.

Naturligtvis rymde han första natten och begick nya våldsbrott, eftersom han inte hade LPT kunde vi anhöriga inte göra något och eftersom han helt saknade sjukdomsinsikt vägrade han träffa läkare. Vi lyckades lura honom att träffa läkare till slut och förmådde honom att börja medicinera men som anhörig till en vuxen psykiskt sjuk person har du inte mycket att sätta emot, du kan inte tvinga honom till något.

I hans fall hade det varit bättre att bli dömd till rättspsykiatrisk vård så han hade fått medicinering och vård, eller att åtminstone läkarna på fängelset skrev ut medicin. Jag har läst anteckningarna från läkarundersökningarna som gjordes, läkaren har bara frågat om han är fysiskt och psykiskt frisk varpå han svarat ja och då ansågs det utrett.

Jag tror inte GM är psykiskt sjuk för fem öre. Schizofreni går att vårda med psykofarmaka. GM svarar inte på mediciner. Han har en personlighetsstörning och autismspektrumstörning. Han är psykopat. Autism finns det mediciner mot. Psykopati går inte att vårda. Det är som att vattna en plastblomma. Han har inga spärrar och ingen empati.
Hade han varit 23 så hade det blivit livstid. Nu är han bara 19 och är ute igen om 7 år om han får maximalt vad en 19-åring kan få. Ända anledningen att det blev rättspsyk för mordet på gymnasiet i Nacka för 2 år sedan var hans låga ålder. Det hade varit en parodi på rättvisa att sätta honom i ungdomsvård.
Nu kan han inte dömas till livstid men nästa gång han är ute och mördar så blir det gratis enrummare på obestämd tid.
Citera
2021-01-07, 20:41
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tror inte GM är psykiskt sjuk för fem öre. Schizofreni går att vårda med psykofarmaka. GM svarar inte på mediciner. Han har en personlighetsstörning och autismspektrumstörning. Han är psykopat. Autism finns det mediciner mot. Psykopati går inte att vårda. Det är som att vattna en plastblomma. Han har inga spärrar och ingen empati.
Hade han varit 23 så hade det blivit livstid. Nu är han bara 19 och är ute igen om 7 år om han får maximalt vad en 19-åring kan få. Ända anledningen att det blev rättspsyk för mordet på gymnasiet i Nacka för 2 år sedan var hans låga ålder. Det hade varit en parodi på rättvisa att sätta honom i ungdomsvård.
Nu kan han inte dömas till livstid men nästa gång han är ute och mördar så blir det gratis enrummare på obestämd tid.

Instämmer han är sjuk men inte i medicinsk mening , jag tror han kommer mörda på samma sätt igen när/om möjlighet. Finns ju en chans att rättsväsendet ser annorlunda på situationen och honom denna gång och utdömer fängelse med även om chansen är liten.
Citera
2021-01-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyvonder
Det är ett låglöneyrke och det är få som är utbildade de flesta kommer från hemtjänsten
Det du säger är extremt viktigt. Vem fan vill jobba med att ta hand om en jävla massa strulputtar och halvdårar ? För en skit lön... alla ni som babblar här i tråden om det ena med det andra.. Sök jobb i Kriminalvården själva...
Citera
2021-01-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Tyvärr är det så, en personlighetsstörning går inte att bota. Man kan lära honom förstå koder och hur man beter sig i samhället men den rena ondskan och hänsynslösheten han besitter går inte att bota. Tyvärr.

Han borde dömas till rättspsykiatrisk vård på livstid och aldrig få permissioner, endast röra sig utanför anstalten med minst två beväpnade vakter. Samhället måste skyddas från honom, hans eventuella rehabilitering kommer i andra hand nu.
Citera
2021-01-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Det är inte personalens fel utan läkarna som bär ansvar. Som personal inom psyk får man inte springa efter personer som rymmer.

Say WHAT?
Citera
2021-01-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyvonder
Gäller det verkligen rättspsyk oxå för det finns många ggr jag vet att man sprungit och både brottat ner och hållit fast
Japp, detta har jag också sett. Dock inte rättspsyk utan på psyk Östra i Gbg. Där har det skett ett antal rymningsförsök och då har personalen larmat, sprungit efter och brottat ner dessa.
Citera
2021-01-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColinRobinson
Du tror att det endast kostar "runt" 3000:- om dagen?

Vad kostar det om dagen då? Är det mer styrker det bara min tes mer! Och sen kan du sluta förfölja mig på forumet. Börjar bli otäckt hur du håller på!
Citera
2021-01-07, 22:22
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraut
Mikol*j Kow*lew (* = a )

Googla så finns det bilder.
Jag hittar i alla fall inga bilder på det namnet.

Edit: My bad, jag som skrev "Kowolew" när jag sökte.
Citera
2021-01-07, 22:28
Medlem
Gromyko-666s avatar
Här är GM från tidigare morddom (som han rymde från)

Hur kan rättspyk tillåta att släppa ut mördare och låta honom rymma?
Han borde sitta inspärrad på livstid.

https://petterssonsblogg.se/2020/12/15/knivmordaren-mikolaj-kowalew-har-rymt-fran-sluten-rattspsykiatrisk-klinik-i-huddinge/
Citera
2021-01-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Man blandar inte olika hundraser med varann av den enkla anledningen att de ofta blir urflippade. Samma med människan.
men homosapiens och neanderthalare var bra combo ända tills Coronan visade bristerna.
Varghybrider bör man inte avla fram. Då kan valparna bli faliga
Men vanliga gatukorsningar bland hundar brukar ge stabilare psyken ,och bättre motstånd mot dåliga tidigare arvs-anlag. En bondkatt och en raskatt brukar också få friska och mer livskraftiga avkommor.
Hur det förhåller sig med denne dubbelmördares bakgrund och hur han blivit den han blev är ju frågan-
men han är nog inget bra typexempel för barn födda av thai kvinna och vit far.
Olyckligtvis så verkar diagnoserna ha hopats, i denne unge man och han blev farlig dubbelmördare..
Det kanske går att kartlägga och söka orsakerna till hans störningar
men samma svåra diagnoser kan förekomma hos barn till helsvenskar också.
Sådana störningar empatilös-adhd-autism verkar öka över hela Jorden och det
är svårt att förstå varför det är så. Psykisk ohälsa ökar också oavsett föräldrarnas ursprung..
(utflippade barnungar eller utflippade hundar beror på olämplg miljö och olämpliga
vuxna- tokiga hundägare får stressade lynniga hundar)
Senast redigerad av moshes 2021-01-07 kl. 23:45.
Citera
2021-01-07, 23:45
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Japp, detta har jag också sett. Dock inte rättspsyk utan på psyk Östra i Gbg. Där har det skett ett antal rymningsförsök och då har personalen larmat, sprungit efter och brottat ner dessa.

När jag jobbade på psykiatrin så fick man endast brotta ner patienter inom lasarettets område. Gå efter dom fick vi göra. Men inte röra dom. Så vi höll oss så nära vi kunde samtidigt som vi ringde polisen för handräckning.
Detta är dock ca 14 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in