• 1
  • 2
2006-05-19, 11:59
Medlem
Dennos avatar
Har en satans massa vinbär i min trädgård. Vi har gjort gele och syltat endel men det finns mängder kvar när dom mognat.

Då kom jag och tänka på, VINbär. Går det göra vin på dessa bär? Någon som vet om det isåfall är gott?
Citera
2006-05-19, 12:04
Medlem
Bottenskraps avatar
Ja, det borde gå. Det finns ett vinbärsvin gjort på vita vinbär på systemet, Knutstorp Sparkling (beställningsnummer 89039). Köp en flarra och testa, vettja!
Citera
2006-05-19, 12:04
Medlem
Bultmans avatar
Ja det går utmärkt att göra vin på dem, men om det är svarta vinbär så blir det en rätt säregen smak som kan motverkas genom att man tillsätter blåbär.
Citera
2006-05-19, 12:06
Medlem
Det går finfint att göra ja, skulle rock rekomendera att du köper någon vinjäst på bryggbutik för att slippa få någon taskig vildjäsning...

Finns även trådar om det på bryggforum.com, typ den här http://www.bryggforum.com/modules.ph...light=vinb%E4r
Citera
2006-05-19, 12:22
Medlem
Dennos avatar
Det handlar om röda och eventuellt lite vita vinbär. Hmm tyvärr har jag inga verktyg som behövs till. Får kolla med mor min, hon har gjort maskrosvin vet jag. Kan bli intressant detta.
Citera
2006-05-19, 13:47
Medlem
BalleKalles avatar
Annars kan du alltid sätta mäsk på det och bränna!
Citera
2006-06-01, 09:58
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
jag drack precis upp det sista av mitt vin som delvis var smaksatt med röda vinbär...och det var helt okej (ivarjefall om man ser till vad jag hade gjort det av)

men generellt så tycker jag det är sällan det blir gott att göra saker på röda vinbär..oavsett om det är saft, gele eller vad det nu kan tänkas..

gör du vin på bara röda och vita vinbär kan jag tänka mig att det kommer bli ganska surt.
förmodligen kan det vara en god idé att ha i lite äpple också

fast när vinbären här på tometen är mogna så ska jag göra ett försök med röda vinbär och rabarber...
Citera
2013-05-03, 16:08
Medlem
Hej! Gräver upp en gammal tråd här i hopp om att någon vet svaret.

Tänkte göra vin på vinbär efter ett Starkvins kit jag köpte. I receptet så ska man hälla kokande vatten över bären. När jag gjorde det hade jag 6kg bär, jag tänkte halvera satsen men sen fick jag fram ytterligare 6kg.

Men min fråga är, vilken funktion fyller det kokande vattnet? Kan jag ha i de senare fortfarande frysta 6kg i samma jäshink och sedan fylla på med ännu mer kokande vatten?
Citera
2013-05-05, 13:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raixes
Hej! Gräver upp en gammal tråd här i hopp om att någon vet svaret.

Tänkte göra vin på vinbär efter ett Starkvins kit jag köpte. I receptet så ska man hälla kokande vatten över bären. När jag gjorde det hade jag 6kg bär, jag tänkte halvera satsen men sen fick jag fram ytterligare 6kg.

Men min fråga är, vilken funktion fyller det kokande vattnet? Kan jag ha i de senare fortfarande frysta 6kg i samma jäshink och sedan fylla på med ännu mer kokande vatten?
Det kokande vattnet är tänkt att ta död på bakterier och jästsvamparna på vinbären.
Och sen kan man tänka sig att det mjukar upp dom lite, och gör så de lättare sen börjar jäsa.

Röda vinbärs vin är riktigt gott, dock tar det ett tag innan det blir så gott det kan vara.
Vi pratar om ett år minst, när det närmar sig 2år så är det gudomligt.
Kommer inte ihåg vilken jäst jag använde, har inte papperna lätt åtkomliga för tillfället.
Men ska nog fungera okey med din jäst.
Jag la mitt vin på 12-13% har jag för mig.
Citera
2013-05-05, 15:00
Medlem
Nicke1234s avatar
Jag har också en jävla massa svarta vinbär på gården. Kan någon förklara HUR man gör vin på dessa bär?
Fick några flaskor hemgjort svartvinbärsvin i julklapp för nåt år sen, gott som fan var det. Och full som en alika blev man...

Visst, det går ju att köpa på bolaget. Men det skulle vara trevligt att göra eget.
Senast redigerad av Nicke1234 2013-05-05 kl. 15:13.
Citera
2013-05-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Jag har också en jävla massa svarta vinbär på gården. Kan någon förklara HUR man gör vin på dessa bär?
Fick några flaskor hemgjort svartvinbärsvin i julklapp för nåt år sen, gott som fan var det. Och full som en alika blev man...

Visst, det går ju att köpa på bolaget. Men det skulle vara trevligt att göra eget.

Jag brukar köra på det här:
6kg vinbär
6kg socker
"vinjästpaket" (finns på t ex coop)
20l vatten

Rensa bären och häll dom i en jäshink, koka upp vattnet och slå över bären i hinken ihop med sockret och låt svalna under omrörning (så att sockret löser sig och bären blir lite mosiga).

Tillsätt jästen och på med locket och jäsrör, låt det jäsa ut tills det slutar bubbla i jäsröret och tillsätt då jäs-stoppen som följer med i vinjästpaketet (det brukar vara med jästnäring också men den skiter jag oftast i).
Tillsätt sedan klarningsmedel av något slag och vänta tills vinet skiktat sig, tappa då om det till flaskor/lämpliga kärl och lagra efter behag.

Den finns nog 1000+ olika sätt att göra vin, det här är nog ett av de enklare och effektivare enligt mig
Citera
2013-05-05, 20:35
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag brukar köra på det här:
6kg vinbär
6kg socker
"vinjästpaket" (finns på t ex coop)
20l vatten

Rensa bären och häll dom i en jäshink, koka upp vattnet och slå över bären i hinken ihop med sockret och låt svalna under omrörning (så att sockret löser sig och bären blir lite mosiga).

Tillsätt jästen och på med locket och jäsrör, låt det jäsa ut tills det slutar bubbla i jäsröret och tillsätt då jäs-stoppen som följer med i vinjästpaketet (det brukar vara med jästnäring också men den skiter jag oftast i).
Tillsätt sedan klarningsmedel av något slag och vänta tills vinet skiktat sig, tappa då om det till flaskor/lämpliga kärl och lagra efter behag.

Den finns nog 1000+ olika sätt att göra vin, det här är nog ett av de enklare och effektivare enligt mig

Ett hett tips är att även använda bladen på svartvinbärsbuskar. Har gjort saft på det sättet och satan så gott det blir. Gjorde även vin på vinbär (röda och svarta), lite äpplen samt svartvinbärsblad. Kan starkt rekommendera detta, dock minns jag inte hur mycket jag hade av ingredienserna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in