• 1
  • 2
2013-05-06, 01:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Jag har också en jävla massa svarta vinbär på gården. Kan någon förklara HUR man gör vin på dessa bär?
Fick några flaskor hemgjort svartvinbärsvin i julklapp för nåt år sen, gott som fan var det. Och full som en alika blev man...

Visst, det går ju att köpa på bolaget. Men det skulle vara trevligt att göra eget.
Vi på svartvinbär är tacksamt, svårt att misslyckas med.
Om man nu inte struntar i renlighet.

Men ha typ 15-20% rödvinbär, lyfter detta vin en del.
Dock ej nödvändigt, men kom ihåg göra gott vin.
Kräver tid, skulle gissa runt ett år från bryggstarten, med omtappningar och svalva då och då.
Så är det redo för drickas och buteljering.
Sen ytterligare 1år, så kommer det verkligen blomma ut och bli så bra det kan bli i smak.
Citera
2013-05-31, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi på svartvinbär är tacksamt, svårt att misslyckas med.
Om man nu inte struntar i renlighet.

Men ha typ 15-20% rödvinbär, lyfter detta vin en del.
Dock ej nödvändigt, men kom ihåg göra gott vin.
Kräver tid, skulle gissa runt ett år från bryggstarten, med omtappningar och svalva då och då.
Så är det redo för drickas och buteljering.
Sen ytterligare 1år, så kommer det verkligen blomma ut och bli så bra det kan bli i smak.

Måttlig svavling tillrådes för bättre grundsmak av vinbär.
Citera
2013-08-03, 18:07
Medlem
Plockade ca 6 liter röda vinbär igår. Hur mycker vin kan jag få ut på den mängden utan att vinet blir blaskigt? Tänkte att jag skulle brygga ungefär 20 liter så får kanske tillsätta äpplen eller nåt annars.
Citera
2013-08-03, 20:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Måttlig svavling tillrådes för bättre grundsmak av vinbär.
Svlva gör man främst för döda ev. bakterier och jästsvampar före bryggden.
Senare svalvar man för samma orsak och hindra oxidering.
Citera
2013-08-04, 10:48
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Plockade ca 6 liter röda vinbär igår. Hur mycker vin kan jag få ut på den mängden utan att vinet blir blaskigt? Tänkte att jag skulle brygga ungefär 20 liter så får kanske tillsätta äpplen eller nåt annars.

Är du ute efter så fyllig och kraftig smak som möjligt, och ju mindre vatten man använder då, desto bättre.

Jag hade strax över 10kg vinbär (6-7kg svarta och 4kg röda).
Det nådde upp till 15liters strecket i min vintunna och över det slog jag vatten upp till 27l strecket.
I ren vattenvolym var det nog inte mer än ca 18l kanske (svårt att veta hur mycket hålrum det är mellan bären ju).

Men brygden smakar riktigt fylligt och gott med en underbar vinbärssmak.
Det enda som grämer mig är att jag inte tog i lite vinbärsblad med, ska tydligen bli väldigt gott.

En grej som blir väldigt gott annars är att, istället för vatten tar du äppeljuice.
Det går fint ihop med vinbär och blir ganska rödvinslikt med en twist.

Men som sagt, ju mindre vatten desto bättre.
I ditt fall blir det nog lagom med vatten upp till 15-17l strecket.
Det ska vara kokande, så blir bären mosiga och du får ut i princip allt sen när du silar av det.

Mvh
Citera
2013-08-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Är du ute efter så fyllig och kraftig smak som möjligt, och ju mindre vatten man använder då, desto bättre.

Jag hade strax över 10kg vinbär (6-7kg svarta och 4kg röda).
Det nådde upp till 15liters strecket i min vintunna och över det slog jag vatten upp till 27l strecket.
I ren vattenvolym var det nog inte mer än ca 18l kanske (svårt att veta hur mycket hålrum det är mellan bären ju).

Men brygden smakar riktigt fylligt och gott med en underbar vinbärssmak.
Det enda som grämer mig är att jag inte tog i lite vinbärsblad med, ska tydligen bli väldigt gott.

En grej som blir väldigt gott annars är att, istället för vatten tar du äppeljuice.
Det går fint ihop med vinbär och blir ganska rödvinslikt med en twist.

Men som sagt, ju mindre vatten desto bättre.
I ditt fall blir det nog lagom med vatten upp till 15-17l strecket.
Det ska vara kokande, så blir bären mosiga och du får ut i princip allt sen när du silar av det.

Mvh
Tack för svar. Hur stor bottensats fick du? Blir nog till att plocka mer bär eller fylla ut med annat.
De där med bladen ska nog testas
Citera
2013-08-04, 22:07
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Tack för svar. Hur stor bottensats fick du? Blir nog till att plocka mer bär eller fylla ut med annat.
De där med bladen ska nog testas

Var i landet bor du?
Jag plockade mina vinbär för en 3v sedan ca, vid det här laget hade de varit bortskrumpnade för längesen.
Jag bor i skåne och vi har haft en fantastiskt varm och solig sommar.

Ang bottensatsen är det inte färdigt ännu, jag jäste med bären + 3.5kg socker i 10 dagar.
Därefter silade jag från bären och tillsatte 4kg socker till.

Vid den sockertillsättningen hade brygden ett öx på 82 ca.
Jäser långsamt, 2 veckor senare är det nere på 40.

Vad jag kan se är det knappt en cm bottensats änsålänge.

Mvh
Citera
2013-08-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Var i landet bor du?
Jag plockade mina vinbär för en 3v sedan ca, vid det här laget hade de varit bortskrumpnade för längesen.
Jag bor i skåne och vi har haft en fantastiskt varm och solig sommar.

Ang bottensatsen är det inte färdigt ännu, jag jäste med bären + 3.5kg socker i 10 dagar.
Därefter silade jag från bären och tillsatte 4kg socker till.

Vid den sockertillsättningen hade brygden ett öx på 82 ca.
Jäser långsamt, 2 veckor senare är det nere på 40.

Vad jag kan se är det knappt en cm bottensats änsålänge.

Mvh
Bor i västsverige. Såg att enstaka bär hade börjat skrumpna men solen skiner endast på eftermiddagen/kvällen där buskarna står.
Tänkte inte på man bör sila bort bären Har bara bryggt med vinsats innan så är nybörjare när kommer till riktig bryggning. Bären ligger iallafall redo i frysen.
Citera
2013-08-05, 01:11
Medlem
klybans avatar
Jag tycker du definitivt ska göra vin utan svartavinbär.
Då inte för att svartavinbärsvin inte är gott, utan att det är det man vanligen gör.
Rödavinbärsvin är fantastiskt gott, men kräver lång lagring innan den blir så supergod.
Citera
2013-08-11, 22:32
Medlem
Loobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Jag brukar köra på det här:
6kg vinbär
6kg socker
"vinjästpaket" (finns på t ex coop)
20l vatten

Rensa bären och häll dom i en jäshink, koka upp vattnet och slå över bären i hinken ihop med sockret och låt svalna under omrörning (så att sockret löser sig och bären blir lite mosiga).

Tillsätt jästen och på med locket och jäsrör, låt det jäsa ut tills det slutar bubbla i jäsröret och tillsätt då jäs-stoppen som följer med i vinjästpaketet (det brukar vara med jästnäring också men den skiter jag oftast i).
Tillsätt sedan klarningsmedel av något slag och vänta tills vinet skiktat sig, tappa då om det till flaskor/lämpliga kärl och lagra efter behag.

Den finns nog 1000+ olika sätt att göra vin, det här är nog ett av de enklare och effektivare enligt mig

Har för mig att det går att ta reda på ungefärlig alkoholhalt utan oechslemätare. Dvs bara genom att räkna på mängden socker, jäst och vatten. (Kan förstås vara ute och cykla).

Ungefär vad blir det för % på den här satsen och blir den detsamma om man halverar den? Ursäktar min okunskap, är grön men intresserad som attan!
Citera
2013-08-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
Har för mig att det går att ta reda på ungefärlig alkoholhalt utan oechslemätare. Dvs bara genom att räkna på mängden socker, jäst och vatten. (Kan förstås vara ute och cykla).

Ungefär vad blir det för % på den här satsen och blir den detsamma om man halverar den? Ursäktar min okunskap, är grön men intresserad som attan!
Jo det ska väl gå att räkna ut men då måste man ju också veta den ungefärliga sockerhalten i bären.
Är ingen expert men det känns ju logiskt att procenten blir den samma om man halverar.
Citera
2013-08-19, 00:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo det ska väl gå att räkna ut men då måste man ju också veta den ungefärliga sockerhalten i bären.
Är ingen expert men det känns ju logiskt att procenten blir den samma om man halverar.
Här har du olika frukters sockerhalt, det är mellan tummen och pekfingret och inget exakt.
Men väl så användbar ändå.
http://www.brsquared.org/wine/CalcInfo/FruitDat.htm

Är en superbra sida för annan information också, så här får du toppsidan också.
http://www.brsquared.org/wine/Calcs.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in