• 1
  • 2
2021-01-01, 16:27
Medlem
CrilleKexs avatar
Finns det något program som ger en hyfsat säker kryptering av ett USB-minne, eller är alla lika enkla att knäcka så att säga?

Det är ett 32 GB minne jag skall kryptera (om storleken har någon betydelse i detta fall).

Tack på förhand
Citera
2021-01-01, 16:33
Bannlyst
kör bitlocker
Citera
2021-01-01, 16:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Veracrypt är det bästa alternativet jag känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
kör bitlocker

Bitlocker är skit.
Citera
2021-01-01, 16:40
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Bitlocker är skit.
Ja verkligen skit att den går att låsa upp på valfri dator med Windows 10, utan att installera något alls på enheten vilket gör det perfekt om man vill ta med USB-minnet till en vän eller liknande.
Citera
2021-01-01, 16:41
Bannlyst
Jag använder Truecrypt,
Citera
2021-01-01, 16:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcknfuck
Jag använder Truecrypt,

Det borde du inte göra eftersom Truecrypt har gått i graven och inte får några uppdateringar längre. Veracrypt är en fork av Truecrypt som fortfarande underhålls.
Citera
2021-01-01, 16:43
Bannlyst
Citat:
Det borde du inte göra eftersom Truecrypt har gått i graven och inte får några uppdateringar längre. Veracrypt är en fork av Truecrypt som fortfarande underhålls.

Ok,tack.
Citera
2021-01-01, 16:44
Medlem
salxars avatar
Citat:
Jag använder Truecrypt,
Ja inget slår ju sju år gamla utdaterade program, visst?
Citera
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja verkligen skit att den går att låsa upp på valfri dator med Windows 10, utan att installera något alls på enheten vilket gör det perfekt om man vill ta med USB-minnet till en vän eller liknande.

Det beror såklart på vem man vill hålla något dolt för. Om det bara är för att mamma inte ska råka kunna se ens skäms-filer så duger Bitlocker utmärkt. Men vill man hålla något hemligt på riktigt är det ett dåligt val. Det är proprietär skit som garanterat har backdoors, och dessutom inte kan granskas av säkerhetsexperter eftersom källkoden inte är öppen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja inget slår ju sju år gamla utdaterade program, visst?

Inte påstått att det skulle slå något annat program, har du svårt att ta till dig vad jag skrev?
Citera
2021-01-01, 16:46
Medlem
salxars avatar
Citat:
Det beror såklart på vem man vill hålla något dolt för. Om det bara är för att mamma inte ska råka kunna se ens skäms-filer så duger Bitlocker utmärkt. Men vill man hålla något hemligt på riktigt är det ett dåligt val. Det är proprietär skit som garanterat har backdoors, och dessutom inte kan granskas av säkerhetsexperter eftersom källkoden inte är öppen.
Citation needed.

Du kan ju langa några källor på att bakdörrar hittats i BitLocker, eller att BitLocker låsts upp av polisen någon gång. Det kommer du såklart inte kunna, då det inte hänt. Finns ju en anledning till att BitLocker används i stora företag; då dessa företag fått kolla källkoden och således vet att bakdörrar inte finns.
Citera
2021-01-01, 16:47
Medlem
salxars avatar
Citat:
Inte påstått att det skulle slå något annat program, har du svårt att ta till dig vad jag skrev?
Tråden heter "Bästa programmet att..."

Har du svårt att svara i rätt tråd? För vad du använder skiter vi ju fullkomligt i. Det viktiga för TS är ju vilket som är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in