Citat:
Ursprungligen postat av
Kalleson
Hej !
Efter att ha kört min RPI i flera månader, med ansluten SSD-hårddisk, innehållande ett antal mappar med nyttiga saker att komma åt för datorerna i mitt nätverk, allt utan minsta problem, började plötsligt mapparna på hårddisken att bli oåtkomliga.
Problemet gick lyckligtvis att lösa genom omstart av RPI:n, då accessen återfanns efter att ha vållat lite kaos när man nu vant sig vid och blivit bortskämd med ett väl fungerande system.
Jag har en tid varit sysselsatt med utveckling av ett datorprogram på en annan dator, och flitigt använt en eller ett par av filerna i en av RPI-mapparna, så tanken var naturligtvis att detta var anledningen till kroknandet och bortfallet av RPI-servicen.
Jag hade inledningsvis ansett att den anslutna SSD-hårddisken inte särskilt hårt belastade RPI:n och avstod därför att mata den med egen strömförsörjning. Tänkte att det kanske kunde bidragit till problemet - men varför då så plötsligt....
Men nu, sedan jag upptäckte att bortfallet inträffade även utan att jag använde filerna från RPI:ns hårddisk, beslutade jag att återinsätta egen strömmatning till SSD:n.
Jag avvaktar nu tills vidare för att se hur utfallet blir, men undrar om min åtgärd verkligen täcker det egentliga felet...
Är det någon som har en egen erfarenhet av samma sak, och har åtgärdat problemet ?
En släkting till mig har också upplevt detta avsomnande med en RPI, utan att ha hittat någon lösning !
Kul att läsa om ditt projekt. Jag håller också på att fuska med headless RPI, dock inte med extern SSD utan med stort SD-kort.
Din problembeskrivning är dock lite diffus.
1) Kan du pinga RPI's IP-nummer? Kommer du åt RPI genom SSH?
2) Fungerar externa SSD-driven felfritt om du kopplar den till annan dator?
3) Vad har du för strömförsörjning till RPI? (en vanlig felkälla har jag förstått om man strömförsörjer ytterligare komponenter genom USB)
4) Är det Sambashare som du använder för att fildela till nätverket? (Sorry om du redan skrivit)