• 2
  • 3
2021-01-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.Dator
Hittar inte denna "Extra Options" under fliken SMB/CIF ! (Ska eg. vara SMB/CIFS !)

Ska det inte vara under "Avancerade inställningar / Extra inställningar". där det redan finns:

"
min receivefile size = 16384
write cache size = 524288
getwd cache = yes
socket options = TCPNODELAY IPTOS LOWDELAY
"

? ?

Jo, lägg till raden där och kolla om det fungerar. Kräver antagligen omstart av OMV.
Jag har alltså inte provat att göra det i OMV eftersom jag inte hade felet där, men det avhjälpte samma problem då jag provade med en sticka på en annan RPI jag har som kör OSMC.
Hittade tipset på https://forum.openmediavault.org/ind...-of-exe-files/ när jag googlade "run exe from omv nas"
Citera
2021-01-22, 22:54
Medlem
Citat:
Hittar inte denna "Extra Options" under fliken SMB/CIF ! (Ska eg. vara SMB/CIFS !)

Ska det inte vara under "Avancerade inställningar / Extra inställningar". där det redan finns:

"
min receivefile size = 16384
write cache size = 524288
getwd cache = yes
socket options = TCPNODELAY IPTOS LOWDELAY
"

? ?

Svarar själv på inlägget med:

Jovisst !
Där har vi det !

Det fungerar ypperligt bra nu att starta valfri exe-fil utan att någon behörighet ifrågasätts....

Så - tusen tack för informationer och anvisningar !

Ha en skön weekend, för det tänker jag ha och städa undan efter allt mekande, samt arrangera hårdvaran lite snyggare kring routern !

/Kalle
Senast redigerad av Kalle.Dator 2021-01-22 kl. 22:56. Anledning: tillägg
Citera
2021-01-22, 23:01
Medlem
Citat:
Svarar själv på inlägget med:

Jovisst !
Där har vi det !

Det fungerar ypperligt bra nu att starta valfri exe-fil utan att någon behörighet ifrågasätts....

Så - tusen tack för informationer och anvisningar !

Ha en skön weekend, för det tänker jag ha och städa undan efter allt mekande, samt arrangera hårdvaran lite snyggare kring routern !

/Kalle

Bra att allt löste sig till slut! Om du får fler problem med OMV så lönar det sig säkert att ta dem i (FB) Stora tråden om Raspberry Pi.
Trevligt veckoslut!
Citera
2021-01-27, 21:48
Medlem
Hej !

Skulle gärna ta mitt nya inlägg i "Stora tråden..." men inlägget känns ganska intimt förknippat med aktuellt ämne.
(Sen begriper inte jag varför jag plötsligt blev "Kalle Dator" här på FlashBack, ett användarnamn som jag enbart har och har haft en längre tid på Eforum IDG !)

Men....

Jag har en lite konstig fråga m a p RPI, då jag ju nyligen gjorde en NAS av en sådan enkortsdator och anslöt en USB-sticka som databärare.

Lever en USB farligt när den är ansluten till en RASPBERRYPI ? ?

Har fungerat fint tills jag började kopiera över de filer som jag ville ha centralt i nätverket, från deras platser spridda lite här och var på olika datorer, och vilka jag nu skulle kunna få lite ordning på med NAS-en - tänkte jag.

Jag var nästan färdig med överkopieringen, och det var väl tur att jag just kopierade och inte i stället flyttade över filerna.
För när jag närmade mig slutet - utan att på något sätt närma mig maxutrymmet på USB-stickan - fick jag ett problem.

Datorn som jag använde tvärvägrade att kopiera färdigt den pågående filen och jag trodde att det var den datorn som krånglade, men när jag fick startat om den, visade det sig att det var USB-stickan i NAS-en som kinkade.

En nätverkskoll visade att det inte gick att komma in på USB:n..

När jag tog ut stickan från NAS och satte den i en dator så fanns det inga möjligheter att öppna - egentligen inte förvånande då den i o f s hade ett annat format.

Men för att åtminstone rädda stickan så försökte jag att formatera om den, vilket inte lyckades då den svarade att den var skrivskyddad.
Finns ju ingen mekanisk återställning av skrivskyddet på stickan, så jag gjorde en del försök med mjukvara, t ex cmd och DISKPART m m.
Men stickan är ointaglig och återkommer hela tiden till att den är skrivskyddad, vilket säkert beror på att den är skadad.

Återkommer därför till min fråga, om en usb-sticka är extra utsatt genom att vara formaterad och använd i en RPI med NAS-funktion, alltså i princip med raspian m m...

Jag är som sagt glad för att jag bara kopierade värdefulla filer för central användning i nätverket, och inte litade så blint på att allt skulle fungera och därmed kunde ha mist alla filer som jag hann kopiera över !

Nu har jag placerat en annan USB-sticka i NAS och ber en bön att den måtte hålla för påfrestningarna !

/Kalle
Citera
2021-08-04, 13:18
Medlem
Hej !

Efter att ha kört min RPI i flera månader, med ansluten SSD-hårddisk, innehållande ett antal mappar med nyttiga saker att komma åt för datorerna i mitt nätverk, allt utan minsta problem, började plötsligt mapparna på hårddisken att bli oåtkomliga.

Problemet gick lyckligtvis att lösa genom omstart av RPI:n, då accessen återfanns efter att ha vållat lite kaos när man nu vant sig vid och blivit bortskämd med ett väl fungerande system.

Jag har en tid varit sysselsatt med utveckling av ett datorprogram på en annan dator, och flitigt använt en eller ett par av filerna i en av RPI-mapparna, så tanken var naturligtvis att detta var anledningen till kroknandet och bortfallet av RPI-servicen.

Jag hade inledningsvis ansett att den anslutna SSD-hårddisken inte särskilt hårt belastade RPI:n och avstod därför att mata den med egen strömförsörjning. Tänkte att det kanske kunde bidragit till problemet - men varför då så plötsligt....
Men nu, sedan jag upptäckte att bortfallet inträffade även utan att jag använde filerna från RPI:ns hårddisk, beslutade jag att återinsätta egen strömmatning till SSD:n.

Jag avvaktar nu tills vidare för att se hur utfallet blir, men undrar om min åtgärd verkligen täcker det egentliga felet...

Är det någon som har en egen erfarenhet av samma sak, och har åtgärdat problemet ?

En släkting till mig har också upplevt detta avsomnande med en RPI, utan att ha hittat någon lösning !
Citera
2021-08-04, 17:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleson
Hej !

Efter att ha kört min RPI i flera månader, med ansluten SSD-hårddisk, innehållande ett antal mappar med nyttiga saker att komma åt för datorerna i mitt nätverk, allt utan minsta problem, började plötsligt mapparna på hårddisken att bli oåtkomliga.

Problemet gick lyckligtvis att lösa genom omstart av RPI:n, då accessen återfanns efter att ha vållat lite kaos när man nu vant sig vid och blivit bortskämd med ett väl fungerande system.

Jag har en tid varit sysselsatt med utveckling av ett datorprogram på en annan dator, och flitigt använt en eller ett par av filerna i en av RPI-mapparna, så tanken var naturligtvis att detta var anledningen till kroknandet och bortfallet av RPI-servicen.

Jag hade inledningsvis ansett att den anslutna SSD-hårddisken inte särskilt hårt belastade RPI:n och avstod därför att mata den med egen strömförsörjning. Tänkte att det kanske kunde bidragit till problemet - men varför då så plötsligt....
Men nu, sedan jag upptäckte att bortfallet inträffade även utan att jag använde filerna från RPI:ns hårddisk, beslutade jag att återinsätta egen strömmatning till SSD:n.

Jag avvaktar nu tills vidare för att se hur utfallet blir, men undrar om min åtgärd verkligen täcker det egentliga felet...

Är det någon som har en egen erfarenhet av samma sak, och har åtgärdat problemet ?

En släkting till mig har också upplevt detta avsomnande med en RPI, utan att ha hittat någon lösning !
Kul att läsa om ditt projekt. Jag håller också på att fuska med headless RPI, dock inte med extern SSD utan med stort SD-kort.
Din problembeskrivning är dock lite diffus.

1) Kan du pinga RPI's IP-nummer? Kommer du åt RPI genom SSH?
2) Fungerar externa SSD-driven felfritt om du kopplar den till annan dator?
3) Vad har du för strömförsörjning till RPI? (en vanlig felkälla har jag förstått om man strömförsörjer ytterligare komponenter genom USB)
4) Är det Sambashare som du använder för att fildela till nätverket? (Sorry om du redan skrivit)
Senast redigerad av Enterprise 2021-08-04 kl. 17:57.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in