2021-01-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleson
Hej igen !

Jag har blivit inrådd att använda "puTTY" för att kommunicera med mitt nätverk & min RPI, i samband med installation av OMV !

Detta låter ju bra, men alla informationstexter på internet för att ö h t komma in via puTTY tycks förutsätta att man har en användar-ID och ett lösenord till nätverket.
Det har inte jag eftersom jag kör ett eget hemma-nätverk !

Hur gör jag för att komma vidare och via puTTY utnyttja fördelarna med RPI som central minidator och NAS, med access till alla datorer i nätverket ?

Har förstått att man helst använder puTTY för att kommunicera med och konfigurera kontakterna mellan RPI och övriga datorer, med avsikt använda RPI som NAS, men då måste man ju kunna logga in också....

/Kalle

När jag provade OMV i samband med mitt senaste inlägg så använde jag OMVs webGUI för att konfigurera. Tyckte det gick rätt enkelt. Användarnamnet till webGUI är "admin" och lösenordet "openmediavault".Vill man använda puTTY så visst, användarnamnet är "root" och lösenordet "openmediavault".

Jag är inte helt säker på vad du menar med "Hur gör jag för att komma vidare och via puTTY utnyttja fördelarna med RPI som central minidator och NAS, med access till alla datorer i nätverket ?" Tänker du att din RPI ska ha access till alla datorer eller att alla datorer ska kunna ansluta till din RPI?

Det finns också en tråd om RaspberryPi (FB) Stora tråden om Raspberry Pi där du kanske får fler svar på dina frågor.

EDIT: Eller missförstod jag hur långt du kommit i installationen? Om du ännu bara installerat Raspberry pi OS lite (det som tidigare hette Raspbian) så är användarnamnet pi och lösenordet raspberry.
Senast redigerad av heebu 2021-01-15 kl. 15:03.
Citera
2021-01-15, 18:42
Medlem
Tack Heebu !

Det var allt som jag efterfrågade och även allt som jag behövde !

Det funkade alltså med de enkla uppgifterna "pi" och "raspberry", och nu är jag igång för att konfigurera hela baletten !

Men om det var så enkelt, varför framgår inte detta någonstans, trots att jag gått igenom en hel massa sajter med råd och anvisningar (mest på engelska) om hur man kan göra....
Det kanske inte får vara för lätt - vad vet jag...

Tack och ha en fin weekend !

/Kalle
Citera
2021-01-15, 18:51
Medlem
Citat:
Tack Heebu !

Det var allt som jag efterfrågade och även allt som jag behövde !

Det funkade alltså med de enkla uppgifterna "pi" och "raspberry", och nu är jag igång för att konfigurera hela baletten !

Men om det var så enkelt, varför framgår inte detta någonstans, trots att jag gått igenom en hel massa sajter med råd och anvisningar (mest på engelska) om hur man kan göra....
Det kanske inte får vara för lätt - vad vet jag...

Tack och ha en fin weekend !

/Kalle

Fint att det löste sig! Om det uppstår fler frågor så fråga på.
Citera
2021-01-20, 23:31
Medlem
Hej och tack för hittills !

Nu har jag efter en del knogande med OpenMediaVault (OMV) äntligen fått till det med min NAS via Raspberrypi (RPI).
Det har inte varit direkt superlätt att förstå sig på de för mig nya begreppen och nya kommandona, som efter en tid ändå framstår som tämligen logiska och gripbara, när man väl börjat lära sig lite om formaliteterna.

Men nu kan jag i de flesta fall kommunicera mellan datorerna i nätverket och ha denna NAS som förbindelselänk och gemensam.
Viktigt är också att jag ska kunna köra en fil eller ett program framtagen av en dator på en annan dator - men där har jag faktiskt stött på ett problem.

Exe-filer som jag tidigare kunnat köra direkt från den centrala USB-enheten som jag haft (innan NAS !) har jag nu plötsligt inte någon rättighet/åtkomst att köra, tydligen bara för att de nu ligger på en nätverksenhet under "\\RASPBERRYPI" och jag hittar inte någonstans att bereda en sådan åtkomst.

En enda av de exe-filer som jag provat och lyckats att köra direkt från nätverksenhet under RPI är Solitaire.exe, vilken inte precis är den viktigaste att ha åtkomst till. Andra exe-filer, såväl hemladdade som egentillverkade, nobbar körningen med hänvisning till bristande rättigheter....

Finns säkert en naturlig förklaring till detta - men den förklaringen har jag tyvärr inte !

Har någon annan ?

/Kalle
Citera
2021-01-20, 23:52
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
I Windows behöver du lägga till \\sökvägen som en betrodd plats.

Guide: https://www.techjunkie.com/these-fil...puter-disable/
Citera
2021-01-21, 14:44
Medlem
Hej igen !

Jag har både försökt att lägga in
"http://192.168.0.*"
som en icke-skadlig webbplats, och därpå även försökt med inläggning av att samma webbplats är en betrodd sådan.

Dessutom lagt in "\\Raspberrypi\Exe-filer" som betrodd plats

I alla fallen har jag också startat om datorn...

Tyvärr hjälper ingetdera.
Meddelandet som kommer vid klickning på "EXE-filer\Program.exe" är detsamma:

"Det går inte att komma åt \\RASPBERRYPI\EXE-filer\Program.exe" [oavsett program !]

"Du har inte behörighet för \\RASPBERRYPI\EXE-filer\Program.exe. Kontakta nätverksadministratör och be om rätt behörigheter."

/Kalle
Citera
2021-01-22, 10:34
Medlem
Vill tillfoga att om jag tar ett program (en exe-fil) från sin källa och lägger det på en USB insatt i en av nätverkets datorer och sedan hämtar det där från en annan dator, så startar programmet utan svårighet.
Flyttar jag sedan samma exe-fil till en mapp under \\RASPBERRYPI och försöker att starta den där så misslyckas det, och behörighet efterlyses.

Slutsats: Det går alltså inte att köra en exe-fil direkt under \\RASPBERRYPI\ ! Däremot tycks man kunna köra andra filer....

Man kanske måste acceptera detta sakernas tillstånd, och rätta in sig med att RPI är en värld för sig, som är helt annorlunda än den man lever i med Windows...
Eller....?

Men det gör det svårt att lägga ut samma genväg på flera datorer till ett program, med sin källa i en RPI-mapp, så som man motsvarande kan göra från en USB-enhet i en dator i nätverket....
Där faller ju en bit av meningen med en central enhet, som ju RPI var avsedd vara !

Kunde man bara på något annat sätt koppla in sig centralt med en USB direkt till nätverket vid routern.....

/Kalle
Citera
2021-01-22, 16:51
Medlem
Citat:
Hej igen !

Jag har både försökt att lägga in
"http://192.168.0.*"
som en icke-skadlig webbplats, och därpå även försökt med inläggning av att samma webbplats är en betrodd sådan.

Dessutom lagt in "\\Raspberrypi\Exe-filer" som betrodd plats

I alla fallen har jag också startat om datorn...

Tyvärr hjälper ingetdera.
Meddelandet som kommer vid klickning på "EXE-filer\Program.exe" är detsamma:

"Det går inte att komma åt \\RASPBERRYPI\EXE-filer\Program.exe" [oavsett program !]

"Du har inte behörighet för \\RASPBERRYPI\EXE-filer\Program.exe. Kontakta nätverksadministratör och be om rätt behörigheter."

/Kalle

Intressant fel. Jag provade OMV med flera olika USB-stickor och ingen av dem gav samma problem som du beskriver. Minns inte heller att jag behövde lägga till några platser i "betrodda platser" när jag förra gången prövade OMV.

Hur som helst, du borde få det att fungera med att lägga till raden "acl allow execute always = yes" i Extra Options under fliken SMB/CIF i webGUIt.
Citera
2021-01-22, 19:07
Medlem
Enkel guide om man vill fixa en NAS med OMV:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68.../1/1-inledning
Funkar även om man vill använda tex en gammal PC.
Senast redigerad av Nypan-sr 2021-01-22 kl. 19:09.
Citera
2021-01-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Enkel guide om man vill fixa en NAS med OMV:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68.../1/1-inledning
Funkar även om man vill använda tex en gammal PC.

Jag började med den, men det stupade på att jag inte kunde ladda hem OMV ! (Se mitt inlägg under sida 1 !)
Citera
2021-01-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.Dator
Jag började med den, men det stupade på att jag inte kunde ladda hem OMV ! (Se mitt inlägg under sida 1 !)
Jepp, man är tvungen att gå via typ Ubuntu Server om man kör nån SBC, jag har testat med Tinkerboard S och Intel J1900, enklare med nån x64 variant.
Citera
2021-01-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Intressant fel. Jag provade OMV med flera olika USB-stickor och ingen av dem gav samma problem som du beskriver. Minns inte heller att jag behövde lägga till några platser i "betrodda platser" när jag förra gången prövade OMV.

Hur som helst, du borde få det att fungera med att lägga till raden "acl allow execute always = yes" i Extra Options under fliken SMB/CIF i webGUIt.

Hittar inte denna "Extra Options" under fliken SMB/CIF ! (Ska eg. vara SMB/CIFS !)

Ska det inte vara under "Avancerade inställningar / Extra inställningar". där det redan finns:

"
min receivefile size = 16384
write cache size = 524288
getwd cache = yes
socket options = TCPNODELAY IPTOS LOWDELAY
"

? ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto