Citat:
Ursprungligen postat av
Kalleson
Hej igen !
Jag har blivit inrådd att använda "puTTY" för att kommunicera med mitt nätverk & min RPI, i samband med installation av OMV !
Detta låter ju bra, men alla informationstexter på internet för att ö h t komma in via puTTY tycks förutsätta att man har en användar-ID och ett lösenord till nätverket.
Det har inte jag eftersom jag kör ett eget hemma-nätverk !
Hur gör jag för att komma vidare och via puTTY utnyttja fördelarna med RPI som central minidator och NAS, med access till alla datorer i nätverket ?
Har förstått att man helst använder puTTY för att kommunicera med och konfigurera kontakterna mellan RPI och övriga datorer, med avsikt använda RPI som NAS, men då måste man ju kunna logga in också....
/Kalle
När jag provade OMV i samband med mitt senaste inlägg så använde jag OMVs webGUI för att konfigurera. Tyckte det gick rätt enkelt. Användarnamnet till webGUI är "admin" och lösenordet "openmediavault".Vill man använda puTTY så visst, användarnamnet är "root" och lösenordet "openmediavault".
Jag är inte helt säker på vad du menar med "
Hur gör jag för att komma vidare och via puTTY utnyttja fördelarna med RPI som central minidator och NAS, med access till alla datorer i nätverket ?" Tänker du att din RPI ska ha access till alla datorer eller att alla datorer ska kunna ansluta till din RPI?
Det finns också en tråd om RaspberryPi
(FB) Stora tråden om Raspberry Pi där du kanske får fler svar på dina frågor.
EDIT: Eller missförstod jag hur långt du kommit i installationen? Om du ännu bara installerat Raspberry pi OS lite (det som tidigare hette Raspbian) så är användarnamnet pi och lösenordet raspberry.