• 1
  • 2
2021-01-01, 14:20
Medlem
Hej !

Jag behöver på något sätt placera en USB-enhet centralt i mitt nätverk, så att samtliga i nätverket ingående datorer har tillgång till små hjälpprogram, dokument m m som finns på denna USB-enhet.

Hur ordnar jag detta på bästa sätt ?

Har idéer om en enkortsdator (RPI) ständigt igång och ansluten centralt vid routern på något sätt, kanske via en switch.
Men det verkar inte finnas några enkortsdatorer som pratar Windows och därmed kan hantera trafik mellan USB och vem som av nätverkets PC.

Tänker att t ex en Raspberry Pi kan ha svårt att sköta kommunikationen utan att varje transmission behöver översättas mellan t ex raspbian och Windows, vilket skulle komplicera detta projekt. Jag har heller inte tillräckliga kunskaper om andra OS !

Några uppslag ?

/Kalle
Citera
2021-01-01, 14:24
Medlem
Clint Ruins avatar
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.68...spberry-pi-nas
Citera
2021-01-01, 14:28
Medlem
Du har inte en usb-port på din router med just denna nas-funktion?
Citera
2021-01-01, 15:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolering
Du har inte en usb-port på din router med just denna nas-funktion?

Många routrar använder bara usb-porten för anslutning av mobilt modem. Men en del har NAS-funktion och det kan räcka i de flesta fall. Man hittar ibland routrar för bara 300 kr med denna funktionalitet om man nöjer sig med 100 Mbit i nätverksporten.
Citera
2021-01-01, 16:03
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Ett alternativ till är en billig NAS med USB port där du dels kan ha en disk i NASen dels koppla till en extern USB till den.

https://www.inet.se/produkt/4302010/synology-ds120j

Enkelt webbinterface brukar de ha och delningen fungerar med Windows.

Men billigast blir troligen i router med stöd för USB-disk, efter det Raspberry Pi där du kan skippas raspbian och lägga in Ubuntu server istället.
Citera
2021-01-01, 23:05
Medlem
Jättestort TACK för bra svar och upplysningar...

Jag tror att jag fastnat för detta med NAS av en RPI !

Gott Nytt År förresten !

M v h

/Kalle
Citera
2021-01-02, 10:49
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleson
Men det verkar inte finnas några enkortsdatorer som pratar Windows och därmed kan hantera trafik mellan USB och vem som av nätverkets PC.
Jorå, alla enkortsdatorer kan köra Samba och således kan Windows-klienter ansluta till dem.
Citera
2021-01-02, 16:40
Medlem
Citat:
Jättestort TACK för bra svar och upplysningar...

Jag tror att jag fastnat för detta med NAS av en RPI !

Gott Nytt År förresten !

M v h

/Kalle

Om du redan har en RPI och USB-disk så är det förstås ett bra alternativ. Om du inte har det så kan det löna sig att se på andra NAS lösningar. Prislappen för en Pi+tillbehör+USB-disk landar ganska snabbt på ungefär samma summa som en riktig NAS.
Själv har jag en Zyxel NAS som snurrat på i 5-6 år utan problem. Jag tvivlar på att det hade varit lika smärtfritt med en RPI.
Citera
2021-01-04, 12:32
Medlem
Hej igen !

Försökte att configurera min RPI enligt den till synes lättvindiga informationen i tidningen PCFörAlla.

Tyvärr stupade möjligheterna göra klart projektet p g a att den fil

'Openmediavault.img'

som man enligt handledningen behövde ladda ned från hemsidan https://sourceforge.net/ inte finns att få tag på.
(Sökning på filen besvarades också med 0 befintlighet !)

Detta informerades om på deras förstasida, samtidigt som det rekommenderades att ladda hem.
"Latest version openmediavault-5.5.11-amd64.iso (608,2 MB)"

Men denna fil innehåller tyvärr ingen giltig img-fil som duger till ovanstående projekt.
Därför undrar jag om någon har tips på var man kan få tag på filen, om det t ex händelsevis finns någon som redan har den nedladdad.

Med vänlig hälsning

/Kalle
Citera
2021-01-04, 16:03
Medlem
Citat:
Hej igen !

Försökte att configurera min RPI enligt den till synes lättvindiga informationen i tidningen PCFörAlla.

Tyvärr stupade möjligheterna göra klart projektet p g a att den fil

'Openmediavault.img'

som man enligt handledningen behövde ladda ned från hemsidan https://sourceforge.net/ inte finns att få tag på.
(Sökning på filen besvarades också med 0 befintlighet !)

Detta informerades om på deras förstasida, samtidigt som det rekommenderades att ladda hem.
"Latest version openmediavault-5.5.11-amd64.iso (608,2 MB)"

Men denna fil innehåller tyvärr ingen giltig img-fil som duger till ovanstående projekt.
Därför undrar jag om någon har tips på var man kan få tag på filen, om det t ex händelsevis finns någon som redan har den nedladdad.

Med vänlig hälsning

/Kalle

De verkar ha tagit bort den färdiga installationsfilen för RPI. Varför de valt att göra så vet jag inte. Enklas verkar vara att först installera Raspbian Lite och sen OMV efter via SSH. En tutorial på hur man gör det finns på https://pimylifeup.com/raspberry-pi-openmediavault/ Tar lite mer tid på det här sättet, men jag fick åtminstone det att fungera såhär.
Citera
2021-01-04, 16:39
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om inte annat är samba enkelt och lätt att köra och dela med windows.

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-samba/
Citera
2021-01-15, 13:53
Medlem
Hej igen !

Jag har blivit inrådd att använda "puTTY" för att kommunicera med mitt nätverk & min RPI, i samband med installation av OMV !

Detta låter ju bra, men alla informationstexter på internet för att ö h t komma in via puTTY tycks förutsätta att man har en användar-ID och ett lösenord till nätverket.
Det har inte jag eftersom jag kör ett eget hemma-nätverk !

Hur gör jag för att komma vidare och via puTTY utnyttja fördelarna med RPI som central minidator och NAS, med access till alla datorer i nätverket ?

Har förstått att man helst använder puTTY för att kommunicera med och konfigurera kontakterna mellan RPI och övriga datorer, med avsikt använda RPI som NAS, men då måste man ju kunna logga in också....

/Kalle
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in