Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-30, 19:53
  #1
Medlem
Shadowk102s avatar
Hej
Så om vi som har pensionspengar hos AP Såfa eller vad den där statliga fonden heter. Tar ut pengarna och placerar i någon borgerlig fond. Då bidrar vi till ett mer konservativt Sverige ju.

Vilka borgerliga fonder finns det som jobbar på svensk mark och i branscher som är mycket trygga och viktiga?
Citera
2020-12-30, 19:57
  #2
Medlem
Borgerlig fond?
Citera
2020-12-30, 20:00
  #3
Medlem
Shadowk102s avatar
Ja, precis. Därför att det är viktigt att typ understryka politisk strategi hos fondförvaltaren/förvaltarna.

Avanza Zero?

Jag har gjort slag i saken, mina pensionspengar är hos företaget Avanza (fonden Avanza Zero). För mycket vänster och mega-över-statsideologi typ.
__________________
Senast redigerad av Shadowk102 2020-12-30 kl. 20:14.
Citera
2020-12-30, 20:27
  #4
Medlem
Hade önskat att jag kunde ta ut mina pensionspengar och sätta som i aktier som vilka pengar som helst, men jag antar att man inte får göra det :/
Citera
2020-12-30, 20:34
  #5
Medlem
Det finns bra fonder på ppm man kan byta där och öka kapitalet rejält
Citera
2020-12-30, 20:41
  #6
Medlem
Shadowk102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Hade önskat att jag kunde ta ut mina pensionspengar och sätta som i aktier som vilka pengar som helst, men jag antar att man inte får göra det :/
Man får sätta dem i fonder bara tror jag. Fast jag har inte fondandelar än (hos Avanza), det är på G.
Citera
2020-12-30, 20:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Man får sätta dem i fonder bara tror jag. Fast jag har inte fondandelar än (hos Avanza), det är på G.

Jag har i dagsläget mina pengar i 50% fonder och 50% tranditionellt spar. Ska försöka ändra det till 100% fond om aktier inte är möjligt.

Jag slösar ju bort vinster var dag som går.
Citera
2020-12-30, 20:51
  #8
Medlem
Shadowk102s avatar
Jag känner till Avanza som kund sedan flera år tillbaka. De verkar ha bra koll på företagssektorn i världen. Deras inblick på företagen är ordentlig tror jag.
Citera
2020-12-30, 21:32
  #9
Medlem
Sökfunktionen på PPM har ett menyval där man kan välja bort fonder som investerar i borgerliga grejer, som klusterbomber och porr. Så ett tips är att du kan söka med den filtreringen vald, respektive inte vald, för att se vilken skillnad du får i sökresultat. På det sättet kan du välja ut de fonder som investerar i såna sköna grejer som gör livet värt att leva, som sprit, tobak, kemiska vapen, porr och kärnkraft. Lycka till
Citera
2020-12-31, 14:01
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Hej
Så om vi som har pensionspengar hos AP Såfa eller vad den där statliga fonden heter. Tar ut pengarna och placerar i någon borgerlig fond. Då bidrar vi till ett mer konservativt Sverige ju.

Vilka borgerliga fonder finns det som jobbar på svensk mark och i branscher som är mycket trygga och viktiga?

Låter riktigt befängt. Det du vill uppnå är ju så bra avkastning som möjligt till låg avgift och en av de bättre är faktiskt just "såfan" ap-7 ickeväljarfonden som dessutom kör med ca 15% hävstång.

Det enda som räknas är resultatet anser jag, fri från staten kan du aldrig bli. Det är inte så att du kommer få ut pengarna i klump eller ens överhuvudtaget innan du faktiskt går i pension.
Citera
2020-12-31, 14:25
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
1. Det är svårt att klå Såfa då den nyttjar belåning och således ger större exponering.
2. Du får ingen slags företagskompetens från Avanzas sida med Avanza Zero den försöker följa SIX30RX som består av de 30 värdemässigt mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen.
Citera
2020-12-31, 22:22
  #12
Medlem
Shadowk102s avatar
Äsch, måste liksom räta ut vägen för oss borgerliga. Så det blir "SEB Teknologifond" (100% av premiepensionen). SEB är jättebra de har aldrig gjort propaganda för gay-pride medan Nordea och Handelsbanken gjort det. Är kund hos SEB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback