Citat:
Det är helt poänglöst att flytta förlustaktier från en ISK till en vanlig depå. De upplupna förlusterna kan du inte utnyttja och tror man på fortsatta kursnedgångar ska man sälja aktien istället.
Det handlar inte om att flytta förlustaktier. Hen måste naturligtvis flytta hela innehavet till depån och stanna kvar där livet ut. Sen är det skitsamma för diskussionen om en depå är bättre eller sämre för sparandet. Det hör inte hit. Personen önskade sig ett konto där man kan kvitta förlusterna och på en vanlig depå kan man göra det. Men jag håller absolut dig med om att man borde sluta med aktier om man dras med förluster för jämnan. Och om man sen räknar så illa att man betalar in kostnadsränta på fribeloppet så bör man nog överlåta ekonomin helt till en gode man.
Citat:
Det är totalt ointressant vilken dag under en månad som du gör ditt uttag. Det påverkar inte skatten. Det enda intressanta är i vilken månad uttaget görs. Det intressanta är uttag som görs i anslutning till ett nytt kvartal. Det är datumen 1 jan, 1 apr, 1 juli och 1 okt som man ska hålla koll på. Uttag som man har tänkt göra i januari ska man försöka göra i slutet av december istället, uttag i april bör göras i slutet av mars istället, uttag i juli bör göras i slutet av juni och uttag i oktober bör göras i slutet av september istället.
Eftersom jag är onyttigt sysslolös för tillfället så roade jag mig med att göra ett enkelt backtest med början av 2010. Backtestet skedde på IG. 43 kvartal sammantaget. Resultat: 28 kvartalsavstämningar följdes med uppgång dagarna efter. 11 med nergång och 5 kvartal där det var lika.
Kontentan enligt min bedömning är att det inte spelar någon roll i det långa loppet om du säljer och gör ett uttag innan kvartalsavstämning, eller om du väljer att ligga kvar och sälja på en eventuell uppgång följande dagar och sen göra uttaget.
Citat:
För någon som ska göra små uttag varje månad under många år blir skillnaden i skatt oerhört liten.
Där håller jag med dig! God fortsättning på dig!