2021-01-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om jag bara gör ett uttag under året. Vilket är det ultimata datumet att ta ut pengarna?

Edit: Eller om jag vill göra ett uttag i månaden. Alltså 12 uttag.

Det är bara det uttaget som sker i samband med kvartalsskifte som är intressant. Om möjligt ska man undvika uttag i början av ett nytt kvartal, dessa bör istället göras i slutet av föregående kvartal.
Citera
2021-01-02, 18:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det beror helt på vilken avkastning som du har på dina pengar. Om man går minus eller har väldigt låg avkastning ska man ta ut pengarna första kvartalet. Om man har hög avkastning ska man ta ut pengarna så sent som möjligt under sista kvartalet så att du hinner få så mycket avkastning som möjligt på det belopp som man tönker ta ut.
Ok, jag tar ut pengarna varje år i tio år i rad i sista kvartalet eftersom jag har hög avkastning. Hur mycket tjänar jag på det mot att ta ut pengarna första kvartalet?
Citera
2021-01-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ok, jag tar ut pengarna varje år i tio år i rad i sista kvartalet eftersom jag har hög avkastning. Hur mycket tjänar jag på det mot att ta ut pengarna första kvartalet?

Med all respekt för dig så allehanda teoretiska beräkningar med olika antaganden får du göra själv, det är inget som jag har tid eller lust att göra.
Citera
2021-01-02, 18:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Med all respekt för dig så allehanda teoretiska beräkningar med olika antaganden får du göra själv, det är inget som jag har tid eller lust att göra.
Ok, jag försöker bara förstå hur ni tänker.
Citera
2021-01-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Exempel: I sista veckan av mars har du 100000 kr på ditt ISK och behöver 10000 kr i början av april. Om du tar ut pengarna den 31/3 behöver du vid kvartalsskiftet mars/april bara skatta på 90000 kr. Om du däremot tar ut dem den 2/4 sker beskattningen vid samma kvartalsskifte på 100000 kr. Skatten på 100000 kr är högre än skatten på 90000 kr, så den senare tidpunkten ger högre skatt.

Citat:
Det var inte så du skrev:

Citat:
Jag vet precis hur det fungerar och menade inte heller att uttaget i sig beskattas. Men vid uttag precis efter kvartalsskifte kommer det uttagna beloppet att i onödan ha ökat det saldo som beskattades vid föregående kvartalsskifte, jämfört med om uttaget skett precis innan kvartalsskiftet. En dags skillnad i tidpunkt för uttag kan därför ge onödig beskattning motsvarande ett extra kvartal för det uttagna beloppet, precis som jag skrev. Även vid insättningar är det ju skillnaden på saldot vid kvartalsskifte som gör att tidpunkten spelar roll. (Den explicit beskattningen av insättningar, som mycket riktigt saknas för uttag, kommer man ju inte undan hur man än gör.)

Du verkar ha väldigt svårt att förstå den fetade texten av någon anledning, men principen som beskrivs där följer ju exemplet till punkt och pricka:

1) Uttaget sker precis efter kvartalsskiftet (2/4).
2) Jämfört med om uttaget skedde precis innan kvartalsskiftet (31/3) innebär detta ökad skatt (skatt på saldot 100000 istället för på saldot 90000).
3) Den onödiga skatten motsvarar ett kvartalsbeskattning av det uttagna beloppet (10000 kr).

Jag tror du läser in något i den principiella beskrivningen som inte står där, men jag blir inte klok på vad det skulle vara. Det känns lite som att du inte förstår att samma sak kan beskrivas på olika sätt, och då kommer vi nog inte längre.
Citera
2021-01-02, 21:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Du verkar ha väldigt svårt att förstå den fetade texten av någon anledning, men principen som beskrivs där följer ju exemplet till punkt och pricka:

1) Uttaget sker precis efter kvartalsskiftet (2/4).
2) Jämfört med om uttaget skedde precis innan kvartalsskiftet (31/3) innebär detta ökad skatt (skatt på saldot 100000 istället för på saldot 90000).
3) Den onödiga skatten motsvarar ett kvartalsbeskattning av det uttagna beloppet (10000 kr).

Jag tror du läser in något i den principiella beskrivningen som inte står där, men jag blir inte klok på vad det skulle vara. Det känns lite som att du inte förstår att samma sak kan beskrivas på olika sätt, och då kommer vi nog inte längre.
Ok. Då kan du kanske hjälpa mig med ett dilemma. Vad tjänar jag mest på: att alltid ta ut pengar i början på månaden eller i slutet? Låt säga under loppet av trettio år. Och hur mycket mer skulle jag tjäna?
Senast redigerad av ReedMe 2021-01-02 kl. 22:02.
Citera
2021-01-03, 00:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Det är bara att flytta över till en vanlig depå så kan du kvitta förlusterna sen.

Man betalar inte skatt på förluster på ISK.
Va'?
Behålla sitt gav på värde man tar ut från ISKen och sälja med förlust för att ha att kvitta mot? Man måste inte ta hela förlusten i ISK-kontot / det går inte bara att kvitta delen av utvecklingen som sker utanför ISKen?
Citera
2021-01-03, 01:11
Medlem
Citat:
Det är bara att flytta över till en vanlig depå så kan du kvitta förlusterna sen.

Man betalar inte skatt på förluster på ISK.
När man för över aktierna till en vanlig depå så är det den kursen som gäller då som blir anskaffningskostnad för den vanliga depån. Om man har stora orealiserade förluster i ISK så går det inte att utnyttja dessa genom att föra över aktierna till en vanlig depå.
Citera
2021-01-03, 01:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Va'?
Behålla sitt gav på värde man tar ut från ISKen och sälja med förlust för att ha att kvitta mot? Man måste inte ta hela förlusten i ISK-kontot / det går inte bara att kvitta delen av utvecklingen som sker utanför ISKen?

Citat:
När man för över aktierna till en vanlig depå så är det den kursen som gäller då som blir anskaffningskostnad för den vanliga depån. Om man har stora orealiserade förluster i ISK så går det inte att utnyttja dessa genom att föra över aktierna till en vanlig depå.
Personen klagade på att det inte går att kvitta förluster på ISK. Då skriver jag att hen kan byta till en vanlig depå där man kan kvitta förluster.

Citat:
På en depå/aktie- & fondkonto skattar du 30 % på beloppet varje gång du säljer med vinst, eller får en utdelning. Du kan kvitta dina vinster mot förluster i deklarationen, vilket innebär att om du har gjort lika mycket vinst som förlust under året blir det ingen skattekonsekvens för dig. Om din vinst däremot är större än dina förluster får du skatta 30 % på den överskjutande delen. Du behöver deklarera alla enskilda värdepappersaffärer i en bilaga i deklarationen som heter K4.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om vilket som är mest fördelaktigt: att ta ut pengar i början eller i slutet av varje månad och hur mycket man skulle tjäna på det bättre alternativet. Kan nån vänlig själ svara på det, tack.
Citera
2021-01-03, 09:32
Medlem
Citat:
Personen klagade på att det inte går att kvitta förluster på ISK. Då skriver jag att hen kan byta till en vanlig depå där man kan kvitta förluster.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vilket-konto-ska-jag-handla-aktier-i.html

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om vilket som är mest fördelaktigt: att ta ut pengar i början eller i slutet av varje månad och hur mycket man skulle tjäna på det bättre alternativet. Kan nån vänlig själ svara på det, tack.

Det är helt poänglöst att flytta förlustaktier från en ISK till en vanlig depå. De upplupna förlusterna kan du inte utnyttja och tror man på fortsatta kursnedgångar ska man sälja aktien istället.

Det är totalt ointressant vilken dag under en månad som du gör ditt uttag. Det påverkar inte skatten. Det enda intressanta är i vilken månad uttaget görs. Det intressanta är uttag som görs i anslutning till ett nytt kvartal. Det är datumen 1 jan, 1 apr, 1 juli och 1 okt som man ska hålla koll på. Uttag som man har tänkt göra i januari ska man försöka göra i slutet av december istället, uttag i april bör göras i slutet av mars istället, uttag i juli bör göras i slutet av juni och uttag i oktober bör göras i slutet av september istället.

För någon som ska göra små uttag varje månad under många år blir skillnaden i skatt oerhört liten.
Citera
2021-01-03, 11:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det är helt poänglöst att flytta förlustaktier från en ISK till en vanlig depå. De upplupna förlusterna kan du inte utnyttja och tror man på fortsatta kursnedgångar ska man sälja aktien istället.
Det handlar inte om att flytta förlustaktier. Hen måste naturligtvis flytta hela innehavet till depån och stanna kvar där livet ut. Sen är det skitsamma för diskussionen om en depå är bättre eller sämre för sparandet. Det hör inte hit. Personen önskade sig ett konto där man kan kvitta förlusterna och på en vanlig depå kan man göra det. Men jag håller absolut dig med om att man borde sluta med aktier om man dras med förluster för jämnan. Och om man sen räknar så illa att man betalar in kostnadsränta på fribeloppet så bör man nog överlåta ekonomin helt till en gode man.

Citat:
Det är totalt ointressant vilken dag under en månad som du gör ditt uttag. Det påverkar inte skatten. Det enda intressanta är i vilken månad uttaget görs. Det intressanta är uttag som görs i anslutning till ett nytt kvartal. Det är datumen 1 jan, 1 apr, 1 juli och 1 okt som man ska hålla koll på. Uttag som man har tänkt göra i januari ska man försöka göra i slutet av december istället, uttag i april bör göras i slutet av mars istället, uttag i juli bör göras i slutet av juni och uttag i oktober bör göras i slutet av september istället.
Eftersom jag är onyttigt sysslolös för tillfället så roade jag mig med att göra ett enkelt backtest med början av 2010. Backtestet skedde på IG. 43 kvartal sammantaget. Resultat: 28 kvartalsavstämningar följdes med uppgång dagarna efter. 11 med nergång och 5 kvartal där det var lika.

Kontentan enligt min bedömning är att det inte spelar någon roll i det långa loppet om du säljer och gör ett uttag innan kvartalsavstämning, eller om du väljer att ligga kvar och sälja på en eventuell uppgång följande dagar och sen göra uttaget.

Citat:
För någon som ska göra små uttag varje månad under många år blir skillnaden i skatt oerhört liten.
Där håller jag med dig! God fortsättning på dig!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in