2021-01-02, 17:01
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fribeloppet förra året var på 30 000, så hur mycket fick du betala i kvarskatt?
Jag satte in drygt 30k på mitt skattekonto och gick väl jämt ut när skatteverket tömde kontot.
Citera
2021-01-02, 17:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag satte in drygt 30k på mitt skattekonto och gick väl jämt ut när skatteverket tömde kontot.
Är det skatten på ISK som du tycker är så dyr? 0,375%?

Citat:
Fribeloppet på 30.000 kronor innebär att du inte behöver betala någon kostnadsränta alls om din skatteskuld understiger fribeloppet och du fyllnadsinbetalar i samband med deklarationen den 5 maj. För tiden mellan den 12 februari och den 5 maj tas kostnadsränta bara ut på det belopp som överstiger fribeloppet.

När du har en skatteskuld som överstiger fribeloppet blir räntan 1,25 procent, men räntan är inte avdragsgill så det motsvarar därför en avdragsgill låneränta på cirka 1,79 procent. Kan du få bättre ränta på pengarna än så är det lönsamt att vänta, annars kan det vara bättre att betala in det överskjutande beloppet i tid och slippa kostnadsräntan.
https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/fyllnadsinbetala-skatt
Citera
2021-01-02, 17:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nej, inte tvärtom. Vi säger samma sak fast på olika sätt. Du skriver att uttag innan kvartalsskiftet ger lägre skatt. Jag beskriver situationen där uttag efter kvartalsskiftet ger högre skatt. Lite som att "7 är större än 3" inte motsäger att "3 är mindre 7".
Hur uttag, oavsett tidpunkt, kan ge högre skatt överstiger min intelligens.
Citera
2021-01-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
2a hela tiden var ju en jävla konstig grej. Jag antog de mätte 00 på nyårsdagen, 2a kunde ju betytt första vardagen men antar 2a ovan inte var det och att personen kanske tänkte 2 likviddagar eller något eller vad var grejen? Men är väl först på sommaren efter deklarationen man betalar.

Det är fel. Det är 1 januari, 1 april, 1 juli och 1 oktober som gäller för beräkningen av skatteunderlaget.
Citera
2021-01-02, 17:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
2a hela tiden var ju en jävla konstig grej. Jag antog de mätte 00 på nyårsdagen, 2a kunde ju betytt första vardagen men antar 2a ovan inte var det och att personen kanske tänkte 2 likviddagar eller något eller vad var grejen? Men är väl först på sommaren efter deklarationen man betalar.
Det är naturligtvis den förste i varje kvartal som räknas. 1 januari osv...

Se blå rutan med exemplet:
https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/investeringssparkontoisk.4.5fc8c94513259a4ba1d8000 37851.html
Citera
2021-01-02, 17:25
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Är det skatten på ISK som du tycker är så dyr? 0,375%?

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/fyllnadsinbetala-skatt
Ja, skatten borde tas bort helt. Det finns vissa nackdelar med ISK. Rasar börsen får man betala skatt på förluster.
Det går inte att kvitta vinst mot förlust eller annat kapitalslag som man kan göra i en depå.
Sen skall man komma ihåg att skatten har höjts två gånger sedan den isk infördes trots vallöfte om att den inte skulle höjas.
Framtida skattesystem håller på att utredas av regeringen så vi får avvackta och se. En höjning ligger i korten.
Sen vet man inte hur det blir med statslåneräntan framöver om sådär 10-15 år.
Citera
2021-01-02, 17:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ja, skatten borde tas bort helt. Det finns vissa nackdelar med ISK. Rasar börsen får man betala skatt på förluster.
Det går inte att kvitta vinst mot förlust eller annat kapitalslag som man kan göra i en depå.
Sen skall man komma ihåg att skatten har höjts två gånger sedan den isk infördes trots vallöfte om att den inte skulle höjas.
Framtida skattesystem håller på att utredas av regeringen så vi får avvackta och se. En höjning ligger i korten.
Sen vet man inte hur det blir med statslåneräntan framöver om sådär 10-15 år.
Det är bara att flytta över till en vanlig depå så kan du kvitta förlusterna sen.

Man betalar inte skatt på förluster på ISK.
Citera
2021-01-02, 17:44
Medlem
Citat:
Hur uttag, oavsett tidpunkt, kan ge högre skatt överstiger min intelligens.

Exempel: I sista veckan av mars har du 100000 kr på ditt ISK och behöver 10000 kr i början av april. Om du tar ut pengarna den 31/3 behöver du vid kvartalsskiftet mars/april bara skatta på 90000 kr. Om du däremot tar ut dem den 2/4 sker beskattningen vid samma kvartalsskifte på 100000 kr. Skatten på 100000 kr är högre än skatten på 90000 kr, så den senare tidpunkten ger högre skatt.
Citera
2021-01-02, 17:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Exempel: I sista veckan av mars har du 100000 kr på ditt ISK och behöver 10000 kr i början av april. Om du tar ut pengarna den 31/3 behöver du vid kvartalsskiftet mars/april bara skatta på 90000 kr. Om du däremot tar ut dem den 2/4 sker beskattningen vid samma kvartalsskifte på 100000 kr. Skatten på 100000 kr är högre än skatten på 90000 kr, så den senare tidpunkten ger högre skatt.
Det var inte så du skrev:
Citat:
Jag vet precis hur det fungerar och menade inte heller att uttaget i sig beskattas. Men vid uttag precis efter kvartalsskifte kommer det uttagna beloppet att i onödan ha ökat det saldo som beskattades vid föregående kvartalsskifte, jämfört med om uttaget skett precis innan kvartalsskiftet. En dags skillnad i tidpunkt för uttag kan därför ge onödig beskattning motsvarande ett extra kvartal för det uttagna beloppet, precis som jag skrev. Även vid insättningar är det ju skillnaden på saldot vid kvartalsskifte som gör att tidpunkten spelar roll. (Den explicit beskattningen av insättningar, som mycket riktigt saknas för uttag, kommer man ju inte undan hur man än gör.)
Citera
2021-01-02, 17:57
Medlem
Citat:
Det var inte så du skrev:

Innebörden är precis samma sak i de båda citaten. Uttag bör göras före kvartalsskifte och insättningar efter.
Citera
2021-01-02, 18:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Innebörden är precis samma sak i de båda citaten. Uttag bör göras före kvartalsskifte och insättningar efter.
Om jag bara gör ett uttag under året. Vilket är det ultimata datumet att ta ut pengarna?

Edit: Eller om jag vill göra ett uttag i månaden. Alltså 12 uttag.
Senast redigerad av ReedMe 2021-01-02 kl. 18:28.
Citera
2021-01-02, 18:33
Medlem
Citat:
Om jag bara gör ett uttag under året. Vilket är det ultimata datumet att ta ut pengarna?

Det beror helt på vilken avkastning som du har på dina pengar. Om man går minus eller har väldigt låg avkastning ska man ta ut pengarna första kvartalet. Om man har hög avkastning ska man ta ut pengarna så sent som möjligt under sista kvartalet så att du hinner få så mycket avkastning som möjligt på det belopp som man tönker ta ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in