2020-12-29, 19:13
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Jag tolkar grit som förmågan att kämpa på fast det är hemskt och motivationen är låg. Att bara köra på för det man har bestämt sig för.

Om det är ovan som menas så kan du träna upp det. Du kan göra det till en styrka även om du int har det idag. Hur gör du? Utsätt dig för situationer där motivationen tryter men där du kan köra på. Börja med något enkelt.

Som att bestämma dig för att springa var tredje morgon i en månad. Längd och hastighet spelar ingen roll. Du ska göra det. Oavsett hur du mår på morgonen. Liknande "utmaningar" av lagom karaktär kör du resten av livet. Exakt vad du gör spelar mindre roll. Så länge det är lagom jobbigt för dig.
Citera
2020-12-29, 19:16
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
(...) Det är inget fel på min arbetsförmåga per se, det är bara det att jag kommit till insikt att jag är en medelmåtta och därför saknar driv att vilja förändra min livssituation
(...)
På det hela taget grundar sig allting på att jag saknar grit. Jag är inte beredd att offra tid åt något mindre roligt för att kunna lyckas längre fram.
(...)
Jag tycker att det låter som att du letar på fel ställe. Du kanske inte är skapt för att göra karriär utan din förmåga kan vara något helt annat. För många kommer känslan av mening i livet först när man får barn och blir förälder.
Citera
2020-12-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Det är väl det understrukna som är problemet och det är vanligt förekommande. Jag jobbar med barn och ungdomar och min egen teori kring detta är att en del föds vi med. Alla har olika driv beroende på personlighet. MEN... det går att träna upp. Det är det som sedan kallas karaktär.

Många av dagens ungdomar blir de facto väldigt curlade. Det är ingen myt. Barn servas redan från unga år med allt. De får inte ha tråkigt och tid att längta eller samla sina tankar och funderingar. Bara det är en brist för där föds en del av förmågan grit. Att själv fundera ut vad man vill och skapa en längtan till detta och sedan då arbeta för det istället för att få det direkt eller få något annat som man kanske inte själv funderat ut men som distraherar en från den "farliga" tråkigheten.

I tråkigheten föds också koncentrationen. Om barn hela tiden blir serverade nya intryck så lär de inte sig koncentrera sig. Också förödande för grit eftersom man behöver kunna arbeta koncentrerat med något för att nå sina mål. Inte ge upp och bli distraherad av annat.

Många idag har inte grit för de aldrig lärt sig kämpa. De blir curlade från låg ålder av föräldrar och tyvärr curlar skolan många gånger också barnen med skyddsnät och stöd för allt. Det är fult att misslyckas av någon anledning. Man försöker skydda barnen från detta hemska. Men misslyckande lär en att kämpa. När sedan de blir vuxna och står inför verkliga livet där man ofta misslyckas så vet de inte hur de ska hantera det och väljer lätta vägar för att undvika misslyckanden eller blir apatiska eller deprimerade för att de inte lyckas med det de vill. Trots att de inte kämpat för att nå dit.

Jag vet inte om du känner igen dig i detta. Många är säkert inte ens medvetna att det kan vara problemet. I värsta fall har man blivit uppfostrad till en curlad "tyck synd om mig"-typ som inte klarar av att ta något eget ansvar för sitt liv, förväntar sig andra ska lösa ens problem och som helt saknar driv till förändring.

Du skriver att du hade toppbetyg på gymnasiet. Intelligens och grit är visserligen inte samma sak men för att få bra betyg behövs det ändå et visst mått av grit. Man måste ju arbeta för betygen. Du får väl helt enkelt sätta dig ned och fundera på vad som är viktigt för dig och vad du vill uppnå med livet. Saknar du grit... ja då får du väl tvinga dig till det. Det kommer inte flyga in en magisk fe och leverera det till dig. Du måste själv köra på. Även om det är tråkigt och målen ligger långt fram i tiden. Det är det som kallas karaktär. Grit måste tränas upp precis som allt annat. Bestäm vad som är viktigt för dig och kör. Skriv ned det på en lapp. Gör en plan och följ den oavsett. Alternativet är att du fortsätter vara en soffpotatis som ingenting får gjort. Du har kapacitet skriver du men väljer att inte använda den. Ja... allting är ett val. Grit handlar om att välja. Välj rätt!

Hur står du ut med att stånga pannan blodig genom att försöka ändra på barn och ungdomar samt deras "vuxna" föräldrar?

Curling osv är ett i-lands-problem och är här för att stanna, i varierande grad. Lycka till med att bli av med det..!

I de fattigare och underutvecklade länderna är man "glad" om man lever till nästa dag. Där hinner man inte fundera över begrepp som t.ex. barnadödlighetstatistik, IVO, paragraf-rytteri, byråkrati, ombudsmän, kränkthet, teknokrater, vaccin, existentiell ångest, ADHD och curling, och man tar där inte heller livet av sig, hipp som happ om man t.ex. är alltför ful/fet, mobbad eller om man är anorektiker. Om man tar livet av sig är det ens eget fel och inte ett samhälleligt misstag. Inga haverikommissioner.

Slutsats: vi i i-länderna borde vara mer som u-länderna, helt enkelt. Eller kanske gå ännu längre än så. Jag säger; bort med skyddsnät, teknologi, doku-såpor, retalin, botox, soc, kroppshets, satanister, blaj, plast, nonsens, trendsättare, fördummande skräp, meningslös populär-kultur, icke-tänkande/reflekterande fåntrattar, status, mediokra media-kåta rövhattar och diverse krims-krams.

Kom istället i kontakt med människans ursprungstillstånd, bli jägare och samlare eller dylikt. Detta "civilisationens" skepp med korkade apor, menlösa får och meningslöshet är ändå dömt att gå under. Jag räknar ner, äter popcorn och väntar...
Citera
2020-12-29, 19:38
Medlem
Ajembacks avatar
I min värld är "Grit" ett slags blästermedel... Förstår att du inte menar det dock. Du får gärna utveckla.
Citera
2020-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag hade andra föreställningar om hur mitt liv skulle se ut idag för 10 år sedan, men när man tittar tillbaka på åren som gått så ser jag för det mesta endast förvirring och obestämdhet - för det mesta har jag bara hoppat på första bästa studier/jobb i hopp om att allt löser sig. Och det är väl helt okej att inte veta vad man vill göra i livet, men någonstans måste man ju ta sig i kragen och göra något?
Jag skulle påstå att det inte alls är ett så tokigt vägval att hoppa på första bästa grej och hoppas att det löser sig.

Tvärt om. Jag tror att många har hittat lyckan på den vägen.

Om du kollar på folk som idag jobbar inom alldagliga yrken men är supernöjda med sitt jobb - och frågar om det var något de drömde om när de var yngre - så skulle nog många svara att detta inte riktigt var något de drömde om när de var yngre, men de provade ett yrke, insåg att de var bra på det, blev drivna detta och till slut blev det som en passion. Och sen kanske de gått vidare senare i karriären till en 'högre' roll inom den branschen, men oavsett - så var det inte något de kunde förutse i förväg.

Ett exempel på måfå: en snubbe som blev rörmokare https://www.youtube.com/watch?v=Pn3p...el=Coffeezilla

Men det är förstås lite av ett lotteri. Många av oss väljer ett spår och har sen turen att bli förtjusta i det.
Men ditt problem är kanske då att du redan provat på detta, och inte blev helt nöjd.
Då kan jag förstå att det inte riktigt går att jämföra.

Det är förstås svårare att sadla om helt när man gör något som fungerar okej men inte känns helrätt - för då kan man inte slita sig.

Det är ofta den typen av "jag är ganska nöjd men det kunde bli bättre - fast å andra sidan kan det bli värre också" obeslutsamhet som får folk att vela.
Fast det låter som att du är ganska beslutsam i vad du vill när det exempelvis gäller att flytta utomlands. Så du skulle ju kunna prova att exempelvis ta det steget först. Behåll samma jobb men flytta utomlands - så tar du det ett steg åt gången.

Skulle påstå att du låter mer beslutsam än de flesat kring din vilja att flytta. Många av oss har väl tänkt tanken nån gång att det vore skönt att bo utomlands, fast man älskar ändå sitt liv här hemma och är inte beredd att lämna än.

Om du har bestämt dig emotionellt - men det enda som saknas är den praktiska biten att faktiskt göra det - så är det åtminstone lättare än ifall du är sliten mellan Sverige och utlandet.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-12-29 kl. 19:44.
Citera
2020-12-29, 19:44
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BINARY-CIS-PERSON
Hur står du ut med att stånga pannan blodig genom att försöka ändra på barn och ungdomar samt deras "vuxna" föräldrar?

Curling osv är ett i-lands-problem och är här för att stanna, i varierande grad. Lycka till med att bli av med det..!

I de fattigare och underutvecklade länderna är man "glad" om man lever till nästa dag. Där hinner man inte fundera över begrepp som t.ex. barnadödlighetstatistik, IVO, paragraf-rytteri, byråkrati, ombudsmän, kränkthet, teknokrater, vaccin, existentiell ångest, ADHD och curling, och man tar där inte heller livet av sig, hipp som happ om man t.ex. är alltför ful/fet, mobbad eller om man är anorektiker. Om man tar livet av sig är det ens eget fel och inte ett samhälleligt misstag. Inga haverikommissioner.

Slutsats: vi i i-länderna borde vara mer som u-länderna, helt enkelt. Eller kanske gå ännu längre än så. Jag säger; bort med skyddsnät, teknologi, doku-såpor, retalin, botox, soc, kroppshets, satanister, blaj, plast, nonsens, trendsättare, fördummande skräp, meningslös populär-kultur, icke-tänkande/reflekterande fåntrattar, status, mediokra media-kåta rövhattar och diverse krims-krams.

Kom istället i kontakt med människans ursprungstillstånd, bli jägare och samlare eller dylikt. Detta "civilisationens" skepp med korkade apor, menlösa får och meningslöshet är ändå dömt att gå under. Jag räknar ner, äter popcorn och väntar...

Jag trivs ganska bra med det jag gör. Annars hade jag såklart bytt jobb. 95 % av ungarna är faktiskt bra och de flesta föräldrarna också. Jag tror jag gör en insats. I alla fall inbillar jag mig det. Övriga 5 % lägger jag inte mycket energi på mer än att jag har mina spelregler och i min sal gäller dem. Take it or leave it. Sköt dig och jag hjälper dig allt jag kan. Missköter du dig blir det jobbigt. Det går bra att byta skola om man inte är nöjd. Jag kommer inte att ändra på mig. Stenhård med det. Tar ingen skit. Gäller att inte låta dessa stjäla energi utan att få energi av alla de andra som är positiva. Grit har jag pratat med eleverna om och arbetar efter att de ska lära sig få det.

Men du har helt rätt. Vi har det för bra här. Också något jag pratat med eleverna om. Jäkla gnällande över småsaker på vissa. Det ni klagar över skulle man vara lycklig över i många länder. Ja mediehysterin är helt klart ett stort problem och vi skulle behöva komma ut i naturen mer och kämpa med våra kroppar istället. Det finns helt klart en poäng som någon här ovan skrev om att åka ut i skogen en vecka.
Senast redigerad av Forevermore 2020-12-29 kl. 19:55.
Citera
2020-12-29, 19:54
Medlem
Forevermores avatar
För att förtydliga så är grit inte ekvivalent med social status, fint jobb eller mycket pengar. Dessa kan iofs komma med grit men grit är förmågan att inte ge upp och arbeta för att nå dit man vill. Jävla anamma alltså. Om målet är ett fint jobb så behövs grit för att nå dit men mål kan ju se olika ut.
För någon kanske målet med livet är villa, vovve och volvo och då är det nog. Likväl som att en person med toppjobb, stor villa och massa pengar kanske inte alls har någon grit. Denne har kanske hamnat där med vänners hjälp eller ärvt allt och är egentligen en riktig looser.

Grit är allt så förmågan att kämpa för att nå sina mål i livet. Om sedan det är att bli en grym CS-lirare, bänka 300kg, bli ekonomisk oberoende, bilda familj eller skapa ett framgångsrikt företag spelar ingen roll. Det är förmågan att nå dit och kämpa på som är grit. Vissa nöjer sig med små sakre och andra inte mindre än att bli bäst i världen. Alla har olika mål. Men har man inga mål och ingen grit så blir det ett tråkigt liv.
Senast redigerad av Forevermore 2020-12-29 kl. 19:56.
Citera
2020-12-29, 19:58
Medlem
Känner igen mig mycket i det du säger. Du har det kanske för bra? Du är för bekväm av mig. Det är inte förens det börjat handla om ens överlevnad på riktigt som du börjar reagera.

Men tror också att du behöver ta en ordentlig funderare över vad som faktiskt motiverar dig. Har man tillräckligt med motivation så brukar man kunna genomföra och slutföra saker även om det är jobbigt. Det måste finnas tillräckligt stark motivation att göra det bara. Kanske fundera på aktiviteter som gör att du ökar motivationen inför saker som du vill göra. Behöver du ett miljöombyte möjligtvis?

Mycket handlar ofta om att bryta mönster och när man bryter mönster finner man ny inspiration och ofta motivation. Man glömmer ofta att se små saker man gör eller tenderar att göra som sedan leder en in mot dåliga vanor. Om du vill göra någonting men sedan aldrig genomför det, fundera över vart i processen som det tar stop. Är det vid ett visst moment du känner som du gör? Orkar du inte stiga upp på morgonen? Börja fundera på handlingarna som sker innan du känner att du vill ge upp eller inte har ork. Vad leder dig fram till detta? Jobba sedan på att eliminera det som gör dig orkeslös och omotiverad.

En till sak - Grit beskriver i princip alla karaktärsdrag som krävs för att lyckas och vara framgångsrik i jobbet och det man gör. Till exempel ’conscientiousness’ som är något som Jordan Peterson pratar mycket om som en faktor till framgång på arbetsplatsen. Det finns ju saker man kan göra för att träna upp respektive karaktärsdrag men man bör nog också inse att detta ligger djupt rotat i hur vi är som människor. Vissa människor saknar eller är extremt låga när det kommer till vissa av dessa drag och bör kanske bara acceptera att så är fallet. Man får fokusera på ens styrkor istället i så fall. Exempelvis är vissa människor bättre på matematik och logiskt tänkande än andra, finns ingen anledning att stånga sig blodig över att försöka bli så bra som möjligt om du inte har någon fallenhet alls för det. Det är nog bara en väg mot depression och att trötta ut sig själv. Fokusera på dina styrkor och vet du inte dessa - ta reda på dom och gör personlighetstester och liknande. Lägg energi på sådant där du har bra förutsättningar att lyckas helt enkelt.
Senast redigerad av harlettoscara 2020-12-29 kl. 20:05.
Citera
2020-12-29, 20:07
Vilket årtionde av livet befinner sig TS i? Hur ser etanolintaget ut? Två frågor som påverkar ditt driv.
Citera
2020-12-29, 20:16
Medlem
Peyotedudes avatar
*robust, robusthet tror jag ts menar.
Citera
2020-12-29, 21:39
Medlem
Prova Wim Hof Method (https://www.wimhofmethod.com/free-mini-class)
Citera
2020-12-29, 21:45
Medlem
Sluta kolla porr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här