2006-05-20, 22:01
Medlem
Engelbreckts avatar
Problemet är väll att om någon är beredd att betala dig för att göra ett jobb så är det antingen för svårt, tidskrävande eller tråkigt för att de ska göra det själva.
Citera
2006-05-21, 05:55
Medlem
Stalins avatar
Eller också anställer de dig för att kunna sälja vidare resultatet av ditt arbete och därmed tjäna pengar själva?
Citera
2006-05-21, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin
Eller också anställer de dig för att kunna sälja vidare resultatet av ditt arbete och därmed tjäna pengar själva?
När jag läser inlägg av Dig (och många andra vänsterskribenter) så märker jag en anläggning av texten på ett sätt som om Ni verkligen på allvar trodde att arbetsmarknaden var ett slagfält där arbetsgivare och arbetstagare ligger i varsin skyttegrav på varsin sida av fältet. Det är ganska märkligt att det fortfarande finns folk med den synen på vårt samhälle. Jag förstår att böndena som p.g.a. industrialiseringen tvingades flytta in i städerna på tidigt 1900-tal var bittra på de rika knösar som blivit rika på arbetarnas svett. Men idag? 2006?

Jag trodde att förståelsen för hur marknaden fungerar var större än så...

// Roger P.
Citera
2006-05-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin
Och arbetaren tar anställning för att med sitt arbete kunna producera något som han inte kunnat producera på egen hand, så att han får bättre ersättning för sitt arbete än han hade fått genom att arbeta på egen hand.

En anställning bygger väl på frivillighet hos båda parter?
Citera
2006-05-21, 16:52
Bannlyst
Jag har inget problem med att knega där jag gör nu. Bra arbetskamrater, bra lön för jobbet jag utför och bra timmar.

Säljer bara mina timmar för att få möjlighet att göra annat på mina andra timmar. Jag ska också starta eget och behöver lite kapital. Att sälja sina timmar är bra ifall man har ett mål med det. Jag har alltid ett mål, eller rättare sagt delmål. Alltid nått att sträva efter och det som är högst upp på agendan nu är att starta eget. För att så småningom ha som Roger P, nån som göra grovgörat så man kan ta det lugn sen och casha in.
Citera
2006-05-21, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Jag har alltid ett mål, eller rättare sagt delmål. Alltid nått att sträva efter och det som är högst upp på agendan nu är att starta eget. För att så småningom ha som Roger P, nån som göra grovgörat så man kan ta det lugn sen och casha in.
Nice...

Låt packet göra grovgörat...

// Roger P.
Citera
2006-05-21, 17:47
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nice...

Låt packet göra grovgörat...

// Roger P.
Här kanske jag som representant för det Så kallade packet få komma lite till tals.
Jag har de senaste 20 åren haft vad de flesta här skulle kalla lågstatusjobb, eller rent av skitjobb.
Men jag har inga problem med det, jag saknar förmodligen den där sägenomspunna drivkraften och ambitionen som de flesta egenföretagare mässar om.
Missförstå mig nu inte Roger! Jag är på intet sätt någon bolsjevik eller vänsterskribent, tvärtom beundrar jag många som genom hårt arbete och knog lyckats uppnå den position de har idag.
Men den grejen är inget för mig, jag var en gång i min ungdom nära att starta eget inom byggbranchen men tvekade och drog mig ur, fortsatte istället som löneknegare.
När jag nu jämför mitt liv med mina jämnåriga som verkligen startade eget då, skiljer våra liv sig inte så mycket som man skulle kunna tro.
Jag har en egen kåk, några bilar, lite skog, massor med böcker och en i mina ögon mycket hög livskvalitet. Visst har några av mina vänner mycket större kåk och fläskigare bilar, men jag vete fan om de är så mycket lyckligare för det.

Jag ser nog arbetet nästan som ett nödvändigt ont för att kunna uppräthålla ett behagligt liv den övriga tiden. Att jag inte är det minsta intresserad av så kallad lyxkonsumtion kanske är en förutsättning för min lätt flegmatiska inställning till arbetslivet.
För att ett samhälle skall fungera måste det ju finnas både drivna och ambitiösa företagartyper, likväl som mindre gåpåaraktiga arbetare som muttrande går och utför de så kallade skitjobben.
Nånstans i gråzonen däremellan befinner jag mig.

Packet har talat.
Citera
2006-05-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Här kanske jag som representant för det Så kallade packet få komma lite till tals.
Jag har de senaste 20 åren haft vad de flesta här skulle kalla lågstatusjobb, eller rent av skitjobb.
Men jag har inga problem med det, jag saknar förmodligen den där sägenomspunna drivkraften och ambitionen som de flesta egenföretagare mässar om.
Missförstå mig nu inte Roger! Jag är på intet sätt någon bolsjevik eller vänsterskribent, tvärtom beundrar jag många som genom hårt arbete och knog lyckats uppnå den position de har idag.
Men den grejen är inget för mig, jag var en gång i min ungdom nära att starta eget inom byggbranchen men tvekade och drog mig ur, fortsatte istället som löneknegare.
När jag nu jämför mitt liv med mina jämnåriga som verkligen startade eget då, skiljer våra liv sig inte så mycket som man skulle kunna tro.
Jag har en egen kåk, några bilar, lite skog, massor med böcker och en i mina ögon mycket hög livskvalitet. Visst har några av mina vänner mycket större kåk och fläskigare bilar, men jag vete fan om de är så mycket lyckligare för det.

Jag ser nog arbetet nästan som ett nödvändigt ont för att kunna uppräthålla ett behagligt liv den övriga tiden. Att jag inte är det minsta intresserad av så kallad lyxkonsumtion kanske är en förutsättning för min lätt flegmatiska inställning till arbetslivet.
För att ett samhälle skall fungera måste det ju finnas både drivna och ambitiösa företagartyper, likväl som mindre gåpåaraktiga arbetare som muttrande går och utför de så kallade skitjobben.
Nånstans i gråzonen däremellan befinner jag mig.

Packet har talat.

Håller med! Mina föräldrar har jobbat hela sitt liv inom vården och industrin. Det har vissa tider varit tufft för dom men dom har trivts och aldrig gnällt över sin situation. De äger förövrigt också ett stort hus och två bilar.

//Andy
Citera
2006-05-21, 18:01
Medlem
Stalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
När jag läser inlägg av Dig (och många andra vänsterskribenter) så märker jag en anläggning av texten på ett sätt som om Ni verkligen på allvar trodde att arbetsmarknaden var ett slagfält där arbetsgivare och arbetstagare ligger i varsin skyttegrav på varsin sida av fältet. Det är ganska märkligt att det fortfarande finns folk med den synen på vårt samhälle. Jag förstår att böndena som p.g.a. industrialiseringen tvingades flytta in i städerna på tidigt 1900-tal var bittra på de rika knösar som blivit rika på arbetarnas svett. Men idag? 2006?

Jag trodde att förståelsen för hur marknaden fungerar var större än så...

Det är ingen som påstått att formerna för klasskampen skulle vara oförändrade, men nu när du slagit fast att jag har fel får du gärna också berätta varför. Någonting med 2006 års marknad gör tydligen så att de anställda inte längre säljer sin arbetskraft till ett företag som vill tjäna pengar på anställningen.
Citera
2006-05-21, 18:06
Medlem
Stalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Och arbetaren tar anställning för att med sitt arbete kunna producera något som han inte kunnat producera på egen hand, så att han får bättre ersättning för sitt arbete än han hade fått genom att arbeta på egen hand.

En anställning bygger väl på frivillighet hos båda parter?

Arbetaren kan inte producera på egen hand, nej, eftersom han saknar produktionsmedel (material, lokaler, maskiner, osv). Han måste sälja sin arbetskraft till den som äger alla dessa förutsättningar för arbetet, det handlar inte om att han vill få bättre ersättning. Men den som äger produktionsmedlen och köper hans arbetskraft gör det naturligtvis inte för att vara snäll, han vill tjäna pengar på produktionsprocessen, och det gör han genom att betala ut en lön som är lägre än värdet av resultatet av den anställdes arbete.

Överlevnad är väl frivilligt i viss mån, vem bryr sig?
Citera
2006-05-21, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Packet har talat.
Nej, det har det inte. Du tillhör inte packet. Packet har inte "kåk och några bilar". Packet har en rostig Opel Kadett och en tvårumslägenhet hyrd av Allmännyttan.

// Roger P.
Citera
2006-05-21, 18:17
Medlem
brobbans avatar
Suger väl att jobba eftersom de allra flesta inte utövar sitt önskeyrke.. och inte jag heller. Mitt drömyrke finns inte i Sverige längre och kommer nog inte tillbaka, i alla fall inte förräns det är försent för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in