2006-06-04, 14:17
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin
Avskaffat lönearbete = avskaffade klasser = avskaffad stat. De går inte att skilja åt. Fast du tar nog i när du sätter likhetstecken mellan marxism och samhällskunskap.

...= avskaffade sociala skyddsnät = avskaffad sjukvård = avskaffat välfärdssamhälle = bananrepublik alá sydamerika.

Vi får nog dras med lönearbetet att tag till, finns som sagt värre öden, men en kortad arbetsvecka ställer jag gärna på, fler tvingas ut i arbete då istället för att sitta hemma och vänta på bidrag.
Citera
2006-06-04, 14:44
Medlem
Citat:
Sovjetunionen var kommunistiskt eftersom riktig kommunism är precis det som Sovjetunionen var. Kanske inte på pappret eller i flumvänsterns våta fantasier, men så fort det blir tal om att i verkligheten införa centralisering och planekonomi så går det åt helvete ganska omgående. Det har historien visat, gång efter annan.

Nä nu jävlar, lämna historietolkandet åt någon som är insatt.
Nästan alla tror att kommunismen är en enda ideologi och att den variant som praktiserats ÄR den rena kommunismen i praktiken. Det är fel!
Kommunismens grundare, Marx oxh Engels spekulerade kring hur man skulle kunna göra livet lättare för de hårt belastade industriarbetarna. Deras kommunism var inte en taktisk eller starkt drivande politisk teori. I grunden vill kommunismen gott och i den tid som rådde kan man verkligen förstå missnöjet med den rådande marknadsekonomin.

Kommunismen i sin ursprungliga form var tänkt att efterträda kapitalismen, ett ofrånkomligt steg i samhällsutvecklingen. (när proletärerna blir för många och missnöjet och alienationen för stor kommer de att göra revolt mot den rådande ordningen, kommunismen var Marx och Eng's förslag på hur samhället kunde inordnas efter denna revolution för att förhindra framtida revolutioner)

I fallet med Sovjetunionen anpassade Lenin och Stalin kommunismen efter Sovjetiska förutsättningar. Ryssland hade aldrig varit kapitalistiskt, det var fortfarande ett feodalsamhälle i början av 1900-talet.
Därför innebar Leninismen och Stalinismen en onaturlig samhällsomvälvning.
Kommunismen var aldrig tänkt att se ut eller verka på ett sådant sätt! Kommunismen skulle bara inträda som det bästa alternativet efter kapitalsamhällets fall (med få aktörer och många arbetare)
I Ryssland var det eliten som framtvingade en kommunistisk politik, i Mraxh och Engels visioner var det arbetarna själva som skulle störta makteliten. En omvänd revolution alltså, ovanifrån.

Säg att någon idiot i något land skulle konstruera en egen variant av kapitalism eller liberalism och när detta misslyckas fördöms kapitalismen och liberalismen för all framtid?

Jag står inte bakom kommunistiska ideologier men jag blir upprörd när folk som tror sig veta något gör felaktiga och självsäkra uttalanden.
Citera
2006-06-04, 19:02
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Nästan alla tror att kommunismen är en enda ideologi och att den variant som praktiserats ÄR den rena kommunismen i praktiken. Det är fel!
Kommunismens grundare, Marx oxh Engels spekulerade kring hur man skulle kunna göra livet lättare för de hårt belastade industriarbetarna. Deras kommunism var inte en taktisk eller starkt drivande politisk teori. I grunden vill kommunismen gott och i den tid som rådde kan man verkligen förstå missnöjet med den rådande marknadsekonomin.

Kommunismen i sin ursprungliga form var tänkt att efterträda kapitalismen, ett ofrånkomligt steg i samhällsutvecklingen. (när proletärerna blir för många och missnöjet och alienationen för stor kommer de att göra revolt mot den rådande ordningen, kommunismen var Marx och Eng's förslag på hur samhället kunde inordnas efter denna revolution för att förhindra framtida revolutioner)

I fallet med Sovjetunionen anpassade Lenin och Stalin kommunismen efter Sovjetiska förutsättningar. Ryssland hade aldrig varit kapitalistiskt, det var fortfarande ett feodalsamhälle i början av 1900-talet.
Därför innebar Leninismen och Stalinismen en onaturlig samhällsomvälvning.
Kommunismen var aldrig tänkt att se ut eller verka på ett sådant sätt! Kommunismen skulle bara inträda som det bästa alternativet efter kapitalsamhällets fall (med få aktörer och många arbetare)
I Ryssland var det eliten som framtvingade en kommunistisk politik, i Mraxh och Engels visioner var det arbetarna själva som skulle störta makteliten. En omvänd revolution alltså, ovanifrån.

Säg att någon idiot i något land skulle konstruera en egen variant av kapitalism eller liberalism och när detta misslyckas fördöms kapitalismen och liberalismen för all framtid?

Jag står inte bakom kommunistiska ideologier men jag blir upprörd när folk som tror sig veta något gör felaktiga och självsäkra uttalanden.

Jag tror att du måste länka upp det kommunistiska manifestet för att man ska förstå skillnaderna mellan det Marx och Engels sa och hur Lenin och Stalin tolkade det annars blir man förvirrad.
Citera
2006-06-04, 19:13
Medlem
Det som saknas är regionala logistiksystem där sorterade och adresserade materialdelar kontinuerligt recirkuleras i kvalitetssäkrade kretslopp. Monterbara delar av olika material för montering och användning åt ena hållet och demonterade delar från uttjänta utrustningar som returneras för reproduktion åt andra hållet.

Sådana processystem borde kunna göras helautomatiskt receptstyrda och adresserade helt enligt beställning via Internet av varje intresserad. Spekulativa utbud borde på så sätt kunna elimineras. Datorsekunder - och maskintimmar är inte alls lika begränsade som mänskliga arbetstimmar.
Citera
2006-06-04, 20:38
Bannlyst
Citat:
Men då ska väl inte Du svara?

Citat:
Det är det INTE. Kommunismen ÄR VAD DEN BLEV, inte vad den var tänkt att bli. Jämför med en fotbollsmålvakt som tänker sparka ut en bakåtpass men som missar, vilket får till följd att bollen rullar i eget mål. Det var tänkt som en snygg utspark, men det sket sig. Då ÄR det självmål, oavsett målisens intentioner.

Jag tror säkert att Marx och Engels menade väl när man utgick ifrån de ofta tungt slitande arbetarnas behov, dock var det inte denna typ av välmenande kommunism som blev resultatet när tanken lämnade teorin och tog steget in i verkligheten. Kommunism har två stadier, det första är det teoretiska som Marx stod för och det andra är verklighetens kommunism som Lenin och Stalin stod för. Den senare varianten är den kommunism som kontaminerats av människans drifter.

Kommunism är en ideologi som är ogenomförbar eftersom den i sin helhet strider mot människans naturliga drifter. Vi vill äga saker, vi gillar makt och lyx, vi vill inte dela med oss till vår nästa.

Citat:
Är det inte precis det som skett de senaste trettio åren? Flumvänstern ogillar USA och därför fördömer man kapitalismen, trots att den bevisligen fungerar avsevärt bättre än motsatsen.

// Roger P.
Citera
2006-06-04, 21:59
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAre
Det har du helt rätt i!
Men hur skulle det se ut om alla människor var luffare
Då skulle man få baka sitt egna bröd o.s.v.
Många verkar inte förstå VARFÖR man arbetar, för att samhället ska gå runt helt enkelt...inte för att slava för sin chef och få cash.
Men vafan vet jag, vi kanske ska skita i det och gå tillbaka till neandertalarnas tid istället
Det finns moderna luffare idag. De jobbar på fiskebåtar, sen åker de utomlands efter att ha snålat och haft det skraltigt. Sen åker de utomlands för att snåla, lifta och tigga. Vet en kille här som har isolerat sitt hus med mjölkpaket. Respekt!
(Inte).
Citera
2006-06-05, 01:06
Medlem
iommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Håller med till hundra procent, att jobba är bara ett enda långt lidande. Även jag har testat många olika jobb, olika yrken och allting men det hjälper inte.

det där stämmer så jävla bra.

min tanke om skola såväl som jobb är att det är "påtvingat". så länge nåt är påtvingat så strider det med den fria viljan. jobb och skola är ett slaveri. man kan inte vara lycklig i slaveri. därför suger jobb. och skola. däremot gillade jag universitetet, för det valde jag själv....men jag hade aldrig kommit in om jag inte haft tidigare påtvingad skolgång (behörighet)...tror att lösningen är att låta elever välja mer i grundskolan. tror lösningen vad gäller jobb är att man först och främst strävar efter att jobba inom det man tycker är kul, men att man säger ifrån när man börjar bli utnyttjad. samt högre löner/lägre skatter i låglönelandet sverige.
Citera
2006-06-05, 01:39
Medlem
Engelbreckts avatar
I sommar ska jag glida runt i en bil och lyssna på musik om nätterna och få betalt för det. Ibland stannar jag hos kunder och kollar att deras dörrar är låsta, larmen påslagna, att det inte brinner eller har blivit inbrott osv. Ett helt 0K jobb med helt 0K lön. Jag gillar faktiskt det jobbet trots allt. Det är ett fritt jobb och jag kan lägga upp mitt eget körschema så att jag inte åker likadant varje natt, bara jag hinner med alla kunder på den utsatta tiden. Med några bra skivor i spelaren så är nätterna snart över.

Om jobbet suger är det nog bara fel job man har, eller så har man fel inställning till sitt jobb. Det finns schyssta jobb därute och det måste inte suga att arbeta, men det beror också lite på en själv och vad man gör det till. Klart dock, lite svårt att påverka sitt jobb om man står på löpande bandet i produktionsindustrin, men ens egen inställning och attityd spelar ändå en viss roll.
Citera
2009-02-11, 21:48
Medlem
Frottefiltens avatar
Jag vill inte jobba heller. nu slutar jag har tillräckligt skulle klara mig att leva 15 år med denna summa i thailand
Citera
2009-02-14, 23:50
Medlem
Wallensiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Ofta tycker man det kan vara kul ett litet tag i början på det nya jobbet, exempelvis ett halvår. Sedan går det mot att bli olydligt segt och tråkigt. Men stannar man kvar tillräckligt länge så börjar man acceptera sin dystra situation. Man gillar kanske kompisarna och man har lärt sig sina uppgifter, det lunkar på med andra ord men utan att vara stimulerande. Man känner sig inte motiverad till att söka andra jobb då man snabbt nedvärderar sig själv vliket ofta blir värre med åren. Sen är man fast och upptäcer att man jobbat på samma ställe i 25år, fast man bara tänkt jobba ett par år då man var 20år.

Är inte i denna situationen själv, men kännde att jag kunde hamna i den så jag började på högskola istället.

oj oj oj vad det där stämmer in på mig, dock har jag inte jobbat 25 år på min nuvarande arbetsplats men resten klaffar
Citera
2009-02-18, 14:19
Medlem
The grofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
"lagad mat, rena kläder (tyvärr gröna), säng, gratis här å där , lön, osv... Jo, DET saknade man "

Konstigt att många då vill flytta hemifrån så fort som möjligt.

I tidningarna här i Östra Småland kunde man för några månader sen läsa om gamla gubbar som jobbat 50 år på samma företag. I hela sitt liv. På bilverkstad/bilförsäljning eller vad det nu var. 8 timmar om dagen.

Jag förstår inte hur folk kan utsätta sig för något sånt. Men jag antar att de inte har någon lust att resa jorden runt eller ha någon upptäckarinstinkt och hitta nåt annat jobb utan bara gnola på som vanligt. Jag själv ska läsa på högskola för att förhoppningsvis hitta ett jobb inom ett område jag trivs med, annars får jag försöka och försöka tills jag hittar det. Eller starta eget.

Tja, tror de flesta drivs av externa förväntningar på dem att de ska utbilda sig än att de gör det för sigsjälva. Starta eget däremot.

OT: Tror mest folk söker självbekräftelse samt hävda sigsjälva med sitt jävla flängande jorden runt. Inget ont om att se världen, men vafan, jorden runt och skit, se turistfällorna och sen vidare till nästa ställe. Bättre att bo hos en familj eller polare isåfall och lära sig lite om maten, språket och kulturen, supa dig hjärndöd vilket de flesta gör utomlands kan man lika gärna göra hemma.
Senast redigerad av The grof 2009-02-18 kl. 14:21.
Citera
2009-02-18, 15:10
Medlem
DIEXELs avatar
Det är väl snarare: "Varför suger det att plugga?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in