Citat:
Ursprungligen postat av
Vänlige Viktor
Jaha. Men vad har det med temperaturen för sintring att göra?
Det har ju med vad man anser lämplig kremeringstemperatur att göra.
Jag tänker förära de enda relevanta delarna av ditt inlägg med ett slutgiltigt genmäle. Om du vill fortsätta att älta sintringsgränsen för teglet kontra "förlängningsgränsen" för kremeringstiden, så kan du starta en egen tråd i fysikforumet eller ta det via PM, för ingen är intresserad av att fortsätta läsa tirader av meningslöst nagelfarande av formuleringar i inlägg för att hitta ett sätt att impotent "sätta dit" meningsmotståndare. Jag skulle kunna ägna timmar åt att påpeka och pressa de systematiska lögner som ni ständigt far med (nåja,
du gör aldrig några argument, men några av dina kollegor försöker åtminstone formulera egna försvar för förintelsemyten), men småsint lusläsande av funktionellt betydelselösa diskrepanser är liksom inte min grej. Jag fokuserar hellre på ortodoxins stora lögner.
Men låt mig understryka: i ett kontext där den påstådda kremeringstemperaturen uppgick till 1500 grader (enligt "vittnen") och där den dokumenterat optimala kremeringstemperaturen var 900 grader, så är skillnaden mellan 1000 och 1100 grader helt oväsentlig och saknar bäring för argumentet. Jag har därtill förtydligat att 1000 grader var gränsen vid vilken kremeringstiden kontraintuitivt ökade, medan 1100 var gränsen där sintring kunde uppstå.
Citat:
Ange det riktigt värdet är allt som begärs av dig.
Att du lägger dig för lågt beror naturligtvis på att du vill smussla och använda det felaktiga värdet i din propaganda.
Om så var fallet hade du kunnat påpeka vilken konkret fördel revisionismen skulle ha på denna "lögn". Det räcker inte med ett generellt påstående om att ett "smusslande med siffrorna" skulle vara fördelaktigt. Ditt påstående kanske skulle haft lite vikt om 1100 grader var den högsta angivna kremeringstemperaturen från vittnen och utredningar, men det faktum att den antaget högsta kremeringstemperaturen var barocka 1500 grader så är distinktionen ändå helt meningslös.
Citat:
Eller så beror det på att du är okunnig.
Till skillnad från antirevisionisterna så förlitar jag mig på expertlitteratur, tekniska uträkningar, empiriska bevispunkter och kontemporära dokument för att underbygga mina påståenden. Mitt kunnande om förintelsemyten är dock många gånger bättre än de förintelseortodoxa imbecillerna på detta underforum, av det enkla skäl att ni inte följer eller intresserar er för förintelseforskning (varken ortodox eller revisionistisk) och därför inte läser några primärstudier. Det tog er hela denna tråd att slutligen börja länka till van Pelts 20 år gamla bok om "indicier" från Auschwitz.
Citat:
Klart du får ta upp det.
Istället för att erkänna att den gode doktorn framförde en
medveten och kalkylerad lögn för att bortförklara ett extremt obekvämt vittnesmål så tänker du alltså, igen, gå in i en debatt om ordval och formuleringar? Du är verkligen höjden av intellektuellt ohederligt löske.
Citat:
Varför skriver du att han åberopar något annat (kremering) vid denna temperatur?
TROTS att det påpekats och TROTS att du nyss medgav att du läst fel.
Om signaturen
pollenper på allvar hävdat att kremeringstemperaturen aldrig uppgick till 1300 grader så har jag inte problem med att acceptera detta.
Citat:
Jaha????? En lögn???
Men här har du ditt eget citat som du la ut i inlägg #396
Menar du att ovanstående text INTE är från Topf???
Varför skrev du då "inklusive Topfs egna bruksanvisning." innan texten?
Om den kommer från annan källa än Topf, ange då den källan istället.
Och ta gärna med Topfs bruksanvisning också.
Läs inlägget igen. Jag skriver att citatet från Topfs bruksanvisning är följande:
After each incineration, the furnace temperature will increase. Therefore, care must be taken not to let the internal temperature exceed 1100°C (white hot). This temperature increase can be avoided by feeding air.
Inlägget innehåller tre olika citat, ett från
The Cremation Furnaces of Auschwitz, ett från Wikipedia, och ett från Topfs bruksanvisning, vilket jag påpekar på den översta raden följt av en punkt (en punkt!). Innan Topf-citatet skriver jag, följt av ett kolon (ett kolon!), "Enligt Topfs bruksanvisning fick temperaturen inte överskrida denna barriär".
Jag förstår att någon som aldrig sysslat med seriöst, akademiskt orienterat skrivande enkelt kan missa sådana subtila detaljer. Eller så är detta bara ännu ett försök att hitta ett "misstag" som i verkligheten inte existerar.
Citat:
Var nu vänlig (kan du vara det?) och medge att dina 1000 grader och de senare 1100 grader du kunde tänka dig att gå upp till, är enl din egen källa i själva verket högre än 1100-1200 grader.
Kan du dessutom bemöta pollenpers 1300 grader vore det ju än bättre.
I "själva verket"?

Om källan uppger att sintring uppstår vid "minst" 1100-1200 grader innebär det att minimumgränsen enligt källan för sintring är 1101 grader. Men som jag redan påpekat så är till och med distinktionen 1100 och 1200 grader rätt meningslös, eftersom kremeringstemperaturen påstås ha uppgått till 1500 grader.
Citat:
Då kommr en språklig fundering.
Du skriver 'fick inte överskrida'.
Texten säger 'care must be taken'
Det är inte samma sak.
Texten säger att man ska vara 'försiktig så att temperaturen inte överskrider' (care must be taken).
Det är inte samma sak som att den inte får överskrida.
Det är på hederlig svenska samma sak som att den inte bör överskrida.
Detta måste vara det mest patetiska försöket till nagelfarande ordbajseri jag någonsin beskådat. Bruksanvisning gör gällande att "care must be taken not to let the internal temperature exceed 1100°C", vilket innebär att ugnarna inte var gjorda för att användas vid sådana temperaturer, därmed påståendet att ugnarna "inte får överskrida" denna temperatur.
Du kontrasterar mitt ordval "fick inte överskrida" till textens "care must be taken", trots att "fick inte överskrida" är en översättning av "not to let [...] exceed". Det är faktiskt häpnadsväckande hur oärlig (eller språkligt inkompetent) du faktiskt visat dig vara i denna diskussion.
Citat:
Det framgår inte av dina källor.
Att du tror det ena eller det andra skiter jag i. Utan är intresserad av fakta.
Det är precis vad som framgår av källorna. Vad dina felläsningar, feltolkningar och missuppfattningar råkar vara intresserar mig näppeligen.
Citat:
Vill minnas att du skrev vem som vittnade om 1500 grader.
Var det fler?
Vad händer om man temporärt skulle hamna så högt?
Sa vittnet (vittnena?) att man körde konstant på 1500?
Henryk Tauber påstår i sitt vittnesförhör med sovjeterna att temperaturen i ugnen fluktuerade mellan 1200 och 1500 grader. I ett annat förhör påstår Tauber att temperaturen varierade mellan 1000 och 1200 grader, även det en överdrift, men även en motstridighet eftersom han själv påstår att ugnarna efter ett antal kremeringar uppnådde "röd hetta", vilket enligt Topfs egna bruksanvisning indikerade ca. 800 grader:
Once the cremation chambers are well into red heat (some 800°C), the corpses may be fed into the two chambers one after another.
Distinktionen borde vara tydlig, för vid ca. 1300 grader och uppåt så blev färgen på teglet vit.
Ett annat "expertvittne" var Roman Dawidowski, som hävdade att kremeringar ägde rum vid 1500 grader. Han utgick åtminstone delvis från ett diagram som sovjeterna tagit fram i samband med "utredningar" vid andra koncentrationsläger såsom Sachsenhausen och Majdanek. Här extrapolerande man att kremeringar vid 1500 grader, som t.ex. påstås ha varit standarden i Majdanek, skulle ta ca. 15 minuter, jämfört med 30 minuter vid 1400 grader, osv. Hur dessa siffror kom till är det ingen som vet. Men det är intressant att Dawidowski utgick från 1500 grader, för under Höss-rättegången var tongångarna helt andra. Där konstaterade han att:
[...] the cremation process for corpses is very difficult, requiring a precise temperature of 1,000°C; if the temperature is higher, the ash does not remain loose but attaches itself to the slag [forming] a compact mass. If the temperature is less than 1,000°C, the muscles will not burn.
Citat:
Ursprungligen postat av
pollenper
Du har nyligen skrivit att teglet i ugnen sintrar vid 11 till 12 hundra grader
Har du ändrat dig där?
Visst förstår du att sintring av teglet innan användning, och sintring av teglet med slagg, benrester och annan dynga från ugnen
under kremering är två helt olika processer?