• 2
  • 3
2020-12-26, 10:43
Medlem
20-22k är ungefär 15 000-17 000kr efter skatt.
Spara 12.500kr varje månad. Betala inte av din skulden på direkten. 8000kr är ingenting låt den ligga kvar och betala några 100kr i månaden. Kanske sök helgjobb eller ett annat jobb vid sidan om ditt andra jobb eller fråga vanliga jobbet om du kan jobba extra.

Kan va svårt men sök alla jobb som möjligt som du kan tänka jobba med. Jobba varje helg eller var annan kommer din ekonomi växa fint Värt att kriga nu på tråkiga vintern senare på våren/sommaren kan du njuta
Citera
2020-12-26, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
20-22k är ungefär 15 000-17 000kr efter skatt.
Spara 12.500kr varje månad. Betala inte av din skulden på direkten. 8000kr är ingenting låt den ligga kvar och betala några 100kr i månaden. Kanske sök helgjobb eller ett annat jobb vid sidan om ditt andra jobb eller fråga vanliga jobbet om du kan jobba extra.

Kan va svårt men sök alla jobb som möjligt som du kan tänka jobba med. Jobba varje helg eller var annan kommer din ekonomi växa fint Värt att kriga nu på tråkiga vintern senare på våren/sommaren kan du njuta

Vi har ingen aning on villkoren för lånet. Är det en ränta på 3% per år eller är det 100% per månad plus ett brutet finger. Troligen när det är konsumtion så är räntan över 10% och då är det bara att betala. Kan dessutom kännas skönt att vara skuldfri.
Citera
2020-12-26, 12:20
Medlem
Aktieklipparns avatar
Om du hade varit min unge så hade du fått betala 2-3.000 hemma.
Sen om du skött dig så hade du fått tillbaka hela eller delar av pengarna
(beroende på egen ekonomi) den dagen du köper egen bostad.

Råd till dig:Spara till bostad, och välj inte aktier/fonder på 3-5års sikt
Citera
2020-12-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Vi har ingen aning on villkoren för lånet. Är det en ränta på 3% per år eller är det 100% per månad plus ett brutet finger. Troligen när det är konsumtion så är räntan över 10% och då är det bara att betala. Kan dessutom kännas skönt att vara skuldfri.

jaja
Citera
2020-12-26, 15:50
Medlem
happilappis avatar
Dra ner på kostnader så mycket det går. Skaffa dig en inkomst. Sätt in allt i klimatfonder/aktier samt tech och bitcoin.
Citera
2020-12-27, 13:47
Medlem
Mitt råd är väldig enkel men inte sämre för det: Bitcoin.
Har du inkomst så gå all in på bitcoin varje månad nu.
Du kan alltid spara i aktier och fonder resten av ditt liv medans om ett år blir lär Bitcoinen vara många gånger dyrare.

Känner du dig osäker så kan du dela hälften av ditt sparande till Avanza och hälften till Bitcoin t. ex genom coinbase.
Sen är det aldrig fel ha några tusen kr i buffert på konton i reserv för oförutsedda händelser eller köpa nya btc ifall kursen dippar.
Citera
2020-12-27, 14:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bierstube
Hade tänkt spara 10.000 varje månad. Borde gå med tanke på art jag inte lägger pengar på annat än sprit/kläder. Problemet är bara skulden, hoppas jag kan bli av med den nästa månad så att jag kan börja spara.

Om du uppfattar att en skuld på 8000 kr är ett problem så förstår jag inte hur du tänker. Givet dina förutsättningar så är den ju borta inom två löneutbetalningar.

Sedan ska man veta att i princip ALLA riktigt rika har lån/skulder, det ingår som ett naturligt inslag i en sund förmögenhetsförvaltning.

Får man låna en miljon till en procents ränta med sin bostad som säkerhet så kan man lätt placera den miljonen så man får 2-3 procent i avkastning varje år. Är det i så fall verkligen bäst att vara skuldfri? Svar: Nej.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in