• 1
  • 2
2020-12-25, 23:02
Medlem
Hej! Jag är 19-år gammal och jobbar just nu som telefonförsäljare. Min lön ligger på ca 20-22k varje månad innan skatt. Jag har betalar inget för boende eftersom jag fortfarande bor hemma. Har under de senaste åren haft problem med missbruk, både spel och drogmissbruk som tagit upp en stor del av mina pengar. Just nu sitter jag med 0kr och ca 8000 i skuld. Nästa månad får jag en kass lön pga corona men borde kunna bli skuldfri. Mitt mål är att kunna köpa en egen bostad och tänkte börja spara ihop pengar till kontantinsats från nästa månad. Vad är en bra summa och ett bra sätt att spara pengar på? (fonder, aktier osv) Och hur kan jag på enklast sätt öka min inkomst?
Har ofullständig gymnasieutbildning som det ser ut idag tyvärr.
Citera
2020-12-25, 23:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bierstube
Hej! Jag är 19-år gammal och jobbar just nu som telefonförsäljare. Min lön ligger på ca 20-22k varje månad innan skatt. Jag har betalar inget för boende eftersom jag fortfarande bor hemma. Har under de senaste åren haft problem med missbruk, både spel och drogmissbruk som tagit upp en stor del av mina pengar. Just nu sitter jag med 0kr och ca 8000 i skuld. Nästa månad får jag en kass lön pga corona men borde kunna bli skuldfri. Mitt mål är att kunna köpa en egen bostad och tänkte börja spara ihop pengar till kontantinsats från nästa månad. Vad är en bra summa och ett bra sätt att spara pengar på? (fonder, aktier osv) Och hur kan jag på enklast sätt öka min inkomst?
Har ofullständig gymnasieutbildning som det ser ut idag tyvärr.

Bli av med den lilla skulden på 8.000 kr.
Och eftersom du bor hemma, har du all möjlighet att spara mycket och bra.
Lägg av 85% av din lön varje månad. 2 år, och du har till en lägenhet.
Detta fixar du lätt!
Citera
2020-12-25, 23:16
Medlem
Öppna ett Fasträntekonto med en bindningstid på säg 1år och för över större del av lönen dit. Så kan du inte slösa sparande pengar på en kväll.

Sen har du exempelvis 3000kr på ditt kort att slösa.
Citera
2020-12-25, 23:18
Medlem
Citat:
Har under de senaste åren haft problem med missbruk, både spel och drogmissbruk som tagit upp en stor del av mina pengar.
Sluta missbruka spel och droger så får du mer pengar till bostad.

Citat:
Vad är en bra summa
Så mycket som möjligt? Ju mer du sparar på kortare tid desto snabbare kan du köpa eget.

Citat:
ett bra sätt att spara pengar på? (fonder, aktier osv)
Beror ju mycket på hur lång tid du behöver spara, vilket i sin tur beror på hur mycket du sparar och vad bostäderna kostar där du ska bo. Ska du spendera pengarna inom de närmaste 2-3 åren så är det nog inte så klokt att spekulera med dom. Säkrare att bara låta dom ligga då så att du vet säkert att du har dom för när du behöver dom.

Citat:
Och hur kan jag på enklast sätt öka min inkomst?
Byt jobb? Eller ta ett extrajobb på helgerna eller liknande.
Citera
2020-12-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bli av med den lilla skulden på 8.000 kr.
Och eftersom du bor hemma, har du all möjlighet att spara mycket och bra.
Lägg av 85% av din lön varje månad. 2 år, och du har till en lägenhet.
Detta fixar du lätt!

Hade tänkt spara 10.000 varje månad. Borde gå med tanke på art jag inte lägger pengar på annat än sprit/kläder. Problemet är bara skulden, hoppas jag kan bli av med den nästa månad så att jag kan börja spara.
Citera
2020-12-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Sluta missbruka spel och droger så får du mer pengar till bostad.

Så mycket som möjligt? Ju mer du sparar på kortare tid desto snabbare kan du köpa eget.

Beror ju mycket på hur lång tid du behöver spara, vilket i sin tur beror på hur mycket du sparar och vad bostäderna kostar där du ska bo. Ska du spendera pengarna inom de närmaste 2-3 åren så är det nog inte så klokt att spekulera med dom. Säkrare att bara låta dom ligga då så att du vet säkert att du har dom för när du behöver dom.

Byt jobb? Eller ta ett extrajobb på helgerna eller liknande.

Har du något tips på ett jobb med bättre lön som inte kräver utbildning? Spelmissbruker försöker jag få bukt på detsamma med knarkandet.
Citera
2020-12-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Öppna ett Fasträntekonto med en bindningstid på säg 1år och för över större del av lönen dit. Så kan du inte slösa sparande pengar på en kväll.

Sen har du exempelvis 3000kr på ditt kort att slösa.

Smart, hur öppnar jag ett sånt?
Citera
2020-12-25, 23:29
Medlem
Prioritering ett för dig är att få fullständig gymnasieexamen, med risk för att låta kaxig, du kommer inte få något bättre tips än så i den här tråden.
Senast redigerad av SarekNationalpark 2020-12-25 kl. 23:38.
Citera
2020-12-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Prioritering ett för dig är att få fullständig gymnasieexamen, med risk för att låta kaxig, du kommer inte på något bättre tips än så i den här tråden.

Förstår, det är bara ett ämne jag saknar för att bli klar. Ångar djupt att jag valde att gå en estet-linje då den inte kommer bidra med ett skit. Känns dock extremt drygt att behöva lägga ned tid på att få klart detta och drastiskt minskad inkomst, men jag förstår att det är något jag kommer bli tvungen att göra.
Citera
2020-12-25, 23:38
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Prioritering ett för dig är att få fullständig gymnasieexamen, med risk för att låta kaxig, du kommer inte på något bättre tips än så i den här tråden.

I sak har du rätt, men säljobb kräver inte utb, endast pondus. Plockar själv ut en mycket hög lön. Har förvisso gymnasieutbildning. Men det har så ingen frågat mig om.

Intresset har alltid varit socialkompetens, vad du gjorde när du var 18 speglar inte din förmåga att intrigera idag.
Citera
2020-12-25, 23:48
Medlem
Citat:
Smart, hur öppnar jag ett sånt?

Pröva googla fasträntekonto på den bank du har
"Fasträntekonto swedbank" eller Nordera, ja det du nu har.
Citera
2020-12-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Pröva googla fasträntekonto på den bank du har
"Fasträntekonto swedbank" eller Nordera, ja det du nu har.
Okej, tack för hjälpen. Tror det skulle kunna vara en bra grej för mig med tanke på mitt spelmissbruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in