2020-12-25, 23:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Öppna ett Fasträntekonto med en bindningstid på säg 1år och för över större del av lönen dit. Så kan du inte slösa sparande pengar på en kväll.

Sen har du exempelvis 3000kr på ditt kort att slösa.

Om han öppnar ett sådant konto med bindningstid på 1 år så får han bara göra en insättning. Man får mig veterligen inte göra flera insättningar på ett räntekonto man binder upp sig på. En insättning gäller sedan är dom pengarna bundna 1 år. Rätta mig om jag har fel
Citera
2020-12-25, 23:59
Medlem
GeleZachas avatar
Tänk på att ha konkreta och inte svävande mål, annars går det typ aldrig att komma någonvart
Citera
2020-12-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Tänk på att ha konkreta och inte svävande mål, annars går det typ aldrig att komma någonvart

Målet är väl egentligen att få en bra ekonomi. Jag saknar i nuvarande stund en mening i livet, jag har ingen hobby eller några mål överhuvudtaget. Helst skulle jag vilja blåsa skallen av mig om jag ska vara helt uppriktig. Så det bästa jag kan göra är att lägga fokus på någonting, I detta fall att tjäna pengar och bygga upp ett bra liv!
Citera
2020-12-26, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om han öppnar ett sådant konto med bindningstid på 1 år så får han bara göra en insättning. Man får mig veterligen inte göra flera insättningar på ett räntekonto man binder upp sig på. En insättning gäller sedan är dom pengarna bundna 1 år. Rätta mig om jag har fel

Det har du nog rätt i, men är väl bara öppna ett varje månad vid löning
Citera
2020-12-26, 00:03
Medlem
llanzs avatar
Jobba så mycket du kan. Under tiden du jobbar försök fixa dina betyg du vill väll inte vara en telefon operatör hela livet ut med en sunkig lön på 23k ?!?

Börja månads spara på fonder dela upp 4 olika fonder.
Plugga vid sidan om jobbet och sikta på något med bra lön och intresse du har.
Citera
2020-12-26, 00:04
Medlem
llanzs avatar
Skulle inte råda dig att trada aktier med tanke på din spelmissbruk därför lägg pengar på fonder och låt dem ligga.
Citera
2020-12-26, 00:09
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det har du nog rätt i, men är väl bara öppna ett varje månad vid löning

Många konton blir det😁 Men om det är lösningen för att inte göra av pengarna så varför inte😂😂😂
Citera
2020-12-26, 01:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bierstube
Hade tänkt spara 10.000 varje månad. Borde gå med tanke på art jag inte lägger pengar på annat än sprit/kläder. Problemet är bara skulden, hoppas jag kan bli av med den nästa månad så att jag kan börja spara.

8.000 är ingenting. Det fixar du fort.
Och sluta med droger och skit. Välj vilket liv du vill ha och vem du vill vara.
Du har all möjlighet med att få det bra. Men åren går fort. Så skjut inte upp det, utan börja direkt.
Citera
2020-12-26, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
8.000 är ingenting. Det fixar du fort.
Och sluta med droger och skit. Välj vilket liv du vill ha och vem du vill vara.
Du har all möjlighet med att få det bra. Men åren går fort. Så skjut inte upp det, utan börja direkt.

Kloka ord!

TS stora fordel ar att han ar 19ar.
Tank den som sitter med ettpar miljoner i skulder nyskild har fyllt 49 och har samma tankar.

Om TS kan spara 1000kr/man i en indexfond from nu sa kommer han vara langt fore den stora majoriteten av sina kamrater nar han fyller 50.
Men sjalvklart ska han skaffa fullstandiga gymnasiebetyg och sedan eventuellt ta de kureser som behovs for att klattra pa karriarstegen.
Men som 19aring kan man gora misstag.
Och det ar helt okej anda.
Citera
2020-12-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha

Citat:
Målet är väl egentligen att få en bra ekonomi. Jag saknar i nuvarande stund en mening i livet, jag har ingen hobby eller några mål överhuvudtaget. Helst skulle jag vilja blåsa skallen av mig om jag ska vara helt uppriktig. Så det bästa jag kan göra är att lägga fokus på någonting, I detta fall att tjäna pengar och bygga upp ett bra liv!

Som GeleZacha skriver, konkreta mål. Vad innebär att tjäna pengar? Du tjänar redan pengar idag. Hur ska du tjäna pengar, på jobb eller avkastning? Fundera på vad ett bra liv innebär för dig.

Med tanke på ränta på ränta-effekten så är varje investerad tusenlapp viktig, undvik att bränna pengar i onödan. Nu nämner du att pengarna går till sprit och kläder, ganska onödigt i min värld för det mesta.
Se till att pengarna ligger på något konto där det är besvärligt att komma åt dem.

Nolla inte ekonomin när du köper lägenhet du har ett guldläge om du kan investera något år extra innan du flyttar hemifrån, beroende på hur det fungerar att bo hemma. Visa att du är mogen genom att göra din del av hushållsarbetet, städ, disk, matlagning trädgårdsskötsel mm. Eftersom du inte verkar betala något hemma så är det bara jobba.

Har du spärrat dig från alla spelsiter?
Håll igång kroppen, motionera. Hitta en hobby.
Citera
2020-12-26, 09:41
Medlem
Citat:
Hej! Jag är 19-år gammal och jobbar just nu som telefonförsäljare. Min lön ligger på ca 20-22k varje månad innan skatt. Jag har betalar inget för boende eftersom jag fortfarande bor hemma. Har under de senaste åren haft problem med missbruk, både spel och drogmissbruk som tagit upp en stor del av mina pengar. Just nu sitter jag med 0kr och ca 8000 i skuld. Nästa månad får jag en kass lön pga corona men borde kunna bli skuldfri. Mitt mål är att kunna köpa en egen bostad och tänkte börja spara ihop pengar till kontantinsats från nästa månad. Vad är en bra summa och ett bra sätt att spara pengar på? (fonder, aktier osv) Och hur kan jag på enklast sätt öka min inkomst?
Har ofullständig gymnasieutbildning som det ser ut idag tyvärr.

Det bästa sättet att öka ditt sparande är att minska dina utgifter. Bli av med din skuld FÖRST OCH FRÄMST.

Du kan spara otroligt mycket med ditt priviligierade liv hemma hos mor o far.

Efter du har betalat skulden, lägg undan så mycket du kan och vill till sparande. Du behöver ingen buffert, men lägg undan någon/några hundralappar till nöje om du vill.

Tips är att starta ett extra konto utöver lönekontot för pengar du lägger undan till nöje.

Starta ett ISK konto på t.ex. Avanza och lägg in ditt stora sparande där i t.ex. fonder med låg avgift. Detta är pengar som du kan avara i minst 3-5 år, gärna längre.

Du är endast 19 år och har gott om tid att spara ihop miljonbelopp.

Sparar du t.ex. 5000 i månaden till du är 25 år till 7% avkastning har du 355*979 kr. Helt o.k. insats till lägenhet. Sparar du till du är 30 år har du 855*258 kr. Sparar du istället 6000 kr i månaden har du 1*026*310 på din 30 årsdag.

Lycka till och se till att komma ur skuldträsket så du kan bygga upp en vettig ekonomi till framtiden.
Citera
2020-12-26, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bli av med den lilla skulden på 8.000 kr.
Och eftersom du bor hemma, har du all möjlighet att spara mycket och bra.
Lägg av 85% av din lön varje månad. 2 år, och du har till en lägenhet.
Detta fixar du lätt!

Ja visst, spara maximalt för att betala handpenningen för ett lån på en lägenhet. Denna blir sparfonden även om den är lånad, eftersom om du inte lånar den på SMS-lån så står värdeökningen för ett högre värdet än låneräntan. Sälj-repeat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in