• 1
  • 2
2020-12-21, 17:07
Medlem
Hallå Flashback!

Skulle behöva lite hjälp/tips/råd från er experter..

Det är så att jag har strulat till det så inot helvete. Har 325.000kr i skulder, nybliven farsa och lånen uppgår till 6750kr månaden! Vet att man kan samla alla lån och krediter men idiot som jag är så har jag samlat på mig 3 lån och gjort förfrågningar från lendo. Men istället för att gå in och välja bank så har jag gjort en förfrågan på varje tips de skickade ut vilket har resulterat i att jag har dragit på mig 18st UC förfrågningar och nu har jag ingen chans över huvud taget att ta ett samlarkort och sänka räntan.

Info av min ekonomi.

Inkomst:22.000kr efter skatt
Lån 1: 25.000kr
Lån 2. 250.000kr
Lån 3 50.000kr

Jag har bränt allting på ren konsumtion och en hel del spel ( ja jag är spelberoende) men har stängt av mig sedan 5 månader tillbaka och inte spelat nånting sen dess ( vilket känns skönt)

Finns det fler som sitter i samma båt eller har någon några tips på hur man kan göra? När kommer jag kunna söka lån igen för att försöka sänka räntan/ samla lån?
Citera
2020-12-21, 17:10
Avstängd
Låneförfrågningar står kvar i 12 månader. Vilka räntor sitter du på ? Hur stora är dina löpande utgifter förutom lånedelen?
Senast redigerad av BetterStories 2020-12-21 kl. 17:20.
Citera
2020-12-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Låneförfrågningar står kvar i 12 månader. Vilka räntor sitter du på ?

Lån nr 1 är på 20% - credway
Lån nr 2 är på 14,60% Arvida finans
Lån nr 3 är på 10,44% brocc

Mina andra stående utgifter är

Hyra: 5500kr
Mobil: 900kr
Mat:2500kr
Senast redigerad av Impalo28 2020-12-21 kl. 17:23.
Citera
2020-12-21, 17:31
Medlem
En kvarts mille på 14,60, bra jobbat. Bara ränta på det lånet är dryga 3000 i månaden.
Försök med en klassisk Lyxfällan manöver och gå till banken (riktiga banken nu) och sök ett blancolån för att täcka dina nuvarande skulder. Boka ett fysiskt möte och förklara din situation.
Citera
2020-12-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
En kvarts mille på 14,60, bra jobbat. Bara ränta på det lånet är dryga 3000 i månaden.
Försök med en klassisk Lyxfällan manöver och gå till banken (riktiga banken nu) och sök ett blancolån för att täcka dina nuvarande skulder. Boka ett fysiskt möte och förklara din situation.

Jag vet! Jag är riktigt trög!

Kan dom bortse då från alla UC!? Är det större chans att de hjälper mig då? Är det inte samma principer de går efter? Skall absolut undersöka hursom.
Citera
2020-12-21, 17:50
Medlem
Som någon redan nämnt,
sannolikt har du inget att förlora på att boka möte med banken och köra med öppna kort.

Antar att du inte har något att ställa som säkerhet om dom går med på att ge dig någon form av kredit?

Känns ändå inte som någon omöjlighet
Citera
2020-12-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impalo28

Kan dom bortse då från alla UC!? Är det större chans att de hjälper mig då? Är det inte samma principer de går efter? Skall absolut undersöka hursom.

Om du går till banken och förklarar att du har en massa smålån du vill baka ihop till ett hos dem istället och banken kör en UC och ser att du har en massa smålån då blir de ju knappast överraskade?
Citera
2020-12-21, 17:56
Medlem
Du får nog visa lite karaktär innan du drar till någon bank! Alltså betala av lite..sen skulle jag nog fråga om någon långivare är beredd på räntefria månader, helst då den högsta summan!
Sen betala av det minsta lånet, snarast!
Det är inte så jävla mycket egentligen det är ju räntan som är boven! Man kan ju alltid försöka få ner räntan med ett samtal...Jo då har suttit i samma båt i yngre dagar fast har väl haft tur att tjäna lite mer än du!
Citera
2020-12-21, 18:05
Medlem
Håller med tidigare.

Skriv ut din senaste UC och tag med den till banken.
Förklara din situation och hör om det är något de kan göra.

Om inte det går, vänd dig till dina nuvarande långivare och förklara läget. Försök få ner ränta i första fall. Om inte det går, försök få amorteringsfritt på 2 av lånen, för att sedan försöka beta av lån nummer 3 så snabbt som möjligt.
Ju färre lån du har, ju "lättare" att du kan beviljas samlingslån längre fram.

Sök jämkning hos Skatteverket, som du sedan lämnar till din arbetsgivare. Då får du ut lite mer på din lön varje månad, och kan amortera av snabbare (istället för att du får tillbaka pengarna på skatten vid påsk).

https://www.skatteverket.se/privat/e...958000460.html

Men viktigast av allt, försök ta hand om dig, och inte agera i panik. Ta det bara lugnt och försök ta ett steg i taget.
Ladda ner appen Kreddy, där kan du följa hur din UC-score utvecklas varje månad.
Sätt upp små mål, prata med din familj och vänner kring det hela, försök vara öppen kring vad du känner, framförallt när sugen kring spel kommer.
Citera
2020-12-21, 18:05
Avstängd
Mobil för 900?
Citera
2020-12-21, 18:10
Medlem
xid0ns avatar
Tips är ju också att kontakta varje bolag som du har en skuld till och frågar om du kan pausa räntan. Är alternativet risken att du inte kan återbetala summan så kan de vara medgörliga ibland
Citera
2020-12-21, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impalo28

Innan du går till banken så skulle jag rekommendera att du förbereder dig och sätter upp en budget och styr upp din löpande ekonomi. Jag tror banken skulle vara mer villiga att hjälpa dig ifall du kan visa på att du försöker komma till rätta och du har en vettig plan för att lösa detta (än att du kommer som en fåne som inte har en susning om ifall du ens kan ammortera av på lånen eller om du rent av behöver dryga ut med nya lån). Ju mer marginaler du kan presentera destu bättre, men det skall också vara realistiska siffror du presenterar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in