• 1
  • 2
2020-12-21, 12:48
Medlem
Har en V70n ca 35kmil. Klonk har uppsttt i vissa gupp. Upplever att det kommer frn vnster sida. Gissar att det r en bussning, kanske krngningahmmarstag. Nn som vet ett enkelt stt att kolla? Vgrar verkstad p en s gammal bil.
Citera
2020-12-21, 12:54
Medlem
RuyLopez1s avatar
Jag hade en A4 med samma problem, damasken p kardan hade pajat och slppt in grus. fick byta hela axeln.
Citera
2020-12-21, 12:55
Medlem
panthons avatar
Brja med att byta krngningshmmare, billiga och kostar nn hundring om du kper frn Tyskland. Hjlper inte ett snt byte r det dags leta glapp i fjderlagringar, spindelled, styrstag eller lnkarm. Hur som haver, har hllt p med dessa bilar allt fr lnge och 8/10ggr r det krngningshmmarna som dunkar, ofta ondigt hgt som hela framvagnen skulle rasa. teranvnd de stora flnsmuttrarna, de nya man fr med, tillochmed med kvalitetsstag, r vrdelsa och en brkdel s tliga.

Tips utver detta r att kika p allt annat i framvagnen. Du kommer nog hitta en del saker och kostnaderna ka hehe. God jul o lycka till!
Senast redigerad av panthon 2020-12-21 kl. 13:01.
Citera
2020-12-21, 13:07
Medlem
Olagligt-Fuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorsken
Har en V70n ca 35kmil. Klonk har uppsttt i vissa gupp. Upplever att det kommer frn vnster sida. Gissar att det r en bussning, kanske krngningahmmarstag. Nn som vet ett enkelt stt att kolla? Vgrar verkstad p en s gammal bil.
Jag kan inget om bilar men jag hade nog frskt gra mig av med klonket. Konstiga ljud leder aldrig till nt bra
Citera
2020-12-21, 13:17
Jag hade ett jvla klonkande i min V70 2016. Lmnade in p ett antal verkstder och ingen av dom hittade nt som var glapp eller liknande.
Av en slump nr jag tvttade bilen sg jag att de lg massa grus och sten i sklarna p fjderbenen fram. Spolade av skiten med hgtryckstvtt, efter detta lter det ingenting.
S fr mig var det troligtvis stenen i sklarna som gjorde att fjdrarna rrde sig (?)
Citera
2020-12-21, 14:16
Medlem
Nr bytte du sttdmpare senast?

Klonk ibland lter som ngot som ger ljud ifrn sig vid ett ytterlge o inte vid normal rrelse.
Citera
2020-12-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorsken

Hissa upp bilen, knn om dcket glappar, ena handen kl 12, andra kl 6. Upprepa fast kl 9 och 3. Bort med dcket och knn p alla leder. Ett brytjrn eller dylikt kan vara bra att ha. stt brytjrnet under stabilisatorstagets nedre led och anvnd lnkarmen som mothll och lyft frsiktigt s ser du om det glappar. Eller frestll att staget r din penis och du r kt som aldrig frr och runka av det vldsamt s ser du om det glappar ocks.

Lycka till.
Citera
2020-12-21, 14:45
Medlem
Som tidigare skrivit, garanterat krngningshmmarstagen, byt och slipp klonket.
Citera
2020-12-21, 15:01
Medlem
Blueslave1s avatar
Brusten framfjder, utslitna topplagringar till fjderbenen och utslitna bussningar till krngningshmmaren ligger nrmast till hands.
Citera
2020-12-21, 15:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Brusten framfjder, utslitna topplagringar till fjderbenen och utslitna bussningar till krngningshmmaren ligger nrmast till hands.
Precis. Har ven varit med om att bultarna till bromsoket har slppt s det glappar
Citera
2020-12-21, 15:24
Medlem
Tack fr mnga bra tips! Blir till att hissa upp efter jul. terkommer med rapport.
Citera
2020-12-21, 15:30
Medlem
space1s avatar
Har du efterdragit hjulbultarna sedan du la p vinterdcken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in