Ah! Hrligt!

Volvo-klonket.
Som tidigare skibenter nmnt; brja med att kolla efter ev. glapp i styrstag och ledet etc och att fjdrarna r hela. Men, jag skulle tro att detta
inte r felet; utan det r allmnt slitage av komponenterna i fjderbenet.
Nu skriver du inte vilken rsmodell det gller men jag hade detta p min S80, p bda sidor. Mest klonkande var det med kombinationen ojmn vg/gupp och stort rattutslag.
Jag beslutade mig fr att gra en mer noggrann analys av det hela. Jag plockade ner fjderbenet p ena sidan och lt det andra vara kvar orrt som referens.
Jag plockade bort fjdern helt, gjorde rent fjdersten, bytte fjderbenslagringen till en ny och kollade efter glapp etc. Hittade inga direkta fel, annat n att bilen var lite 'hnging' i framnden vilket ju r naturligt p en ldre bil, nr spnsten i fjdern avtar. Har fr mig att fjderna faktiskt hll rtt lngd, i obelastat tillstnd.
Efter termontering var klonkandet lite mindre vanligt, men bara lite. Och efter ngra mnader var det tillbaka igen i samma omfattning.
Kpte drefter helt nya, kompletta fjderben och bytte ut dem. Klonket frsvann och bilen blev som ny vad gller komfort och vghllning. Det jag kom fram till var att klonket frmst berodde p att den slitna fjdern flyttade sig lite och 'lade sig tillrtta' i fjderste nr det 'klonkade'. En ny fjder med full spnst sitter naturligtvis bttre p plats.
Det r frhllandevis enkelt att byta hela fjderbenen, om de tv fjderbensbultarna lossar som de ska. Skruvat.se har kompletta fjderben fr ca 2000 kr/st.
Arbetet kan du gra sjlv p en frmiddag. (Ser man till att vid monteringen av fjderbensskruvarna dra fjderbenen och spindellederna utt s mycket du kan, slipper du ven en ny framvagnsinstllning).