• 1
  • 2
2020-12-21, 15:38
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Skulle sga krngningshmmare eller defekt fjder. r det bara vid ojmn vg det klonkar eller lter det ven nr du svnger med stort rattutslag som i stadstrafik?
Citera
2020-12-21, 19:05
Medlem
Ah! Hrligt! Volvo-klonket.

Som tidigare skibenter nmnt; brja med att kolla efter ev. glapp i styrstag och ledet etc och att fjdrarna r hela. Men, jag skulle tro att detta inte r felet; utan det r allmnt slitage av komponenterna i fjderbenet.

Nu skriver du inte vilken rsmodell det gller men jag hade detta p min S80, p bda sidor. Mest klonkande var det med kombinationen ojmn vg/gupp och stort rattutslag.

Jag beslutade mig fr att gra en mer noggrann analys av det hela. Jag plockade ner fjderbenet p ena sidan och lt det andra vara kvar orrt som referens.

Jag plockade bort fjdern helt, gjorde rent fjdersten, bytte fjderbenslagringen till en ny och kollade efter glapp etc. Hittade inga direkta fel, annat n att bilen var lite 'hnging' i framnden vilket ju r naturligt p en ldre bil, nr spnsten i fjdern avtar. Har fr mig att fjderna faktiskt hll rtt lngd, i obelastat tillstnd.

Efter termontering var klonkandet lite mindre vanligt, men bara lite. Och efter ngra mnader var det tillbaka igen i samma omfattning.

Kpte drefter helt nya, kompletta fjderben och bytte ut dem. Klonket frsvann och bilen blev som ny vad gller komfort och vghllning. Det jag kom fram till var att klonket frmst berodde p att den slitna fjdern flyttade sig lite och 'lade sig tillrtta' i fjderste nr det 'klonkade'. En ny fjder med full spnst sitter naturligtvis bttre p plats.

Det r frhllandevis enkelt att byta hela fjderbenen, om de tv fjderbensbultarna lossar som de ska. Skruvat.se har kompletta fjderben fr ca 2000 kr/st.

Arbetet kan du gra sjlv p en frmiddag. (Ser man till att vid monteringen av fjderbensskruvarna dra fjderbenen och spindellederna utt s mycket du kan, slipper du ven en ny framvagnsinstllning).
Citera
2020-12-22, 23:08
Medlem
vanligast r stabilisator staget eller krngninshmmarstaget(samma sak)
Nst vanligast spindelleden.
Kommer du under bilen s ryck vid krngningshmmaren dr den tar slut. Det brukar rcka med handkraft om stabstaget glappar.
Citera
2020-12-22, 23:25
Medlem
Volvo och VAG gr skitbilar och klonk i framvagnen kan komma frn tusen stllen. Vrdels trdstart.
Citera
2020-12-23, 08:29
Medlem
zoombos avatar
Jag har nyligen haft klonkljud i tv olika bilar (en fransman och en japan) och detta lstes enkelt och billigt genom att byta de s k klapperstagen p bda sidor som kostade en runt en hundring styck. P fransosen var dom enklare att byta n p japanen, dr fick jag kapa bort de gamla. Det skumma r att glappet/klonket inte gick att knna eller hrleda nr man frskte provocera fram det genom att bnda dem p olika stt, ja inte ens nr de var bortplockade s kunde jag knna glappet! Dremot s kunde man se, nr man tog bort damasken som skyddar kulan att det fanns rostangrepp dr inne.
Vrt att notera r ocks att dessa stag inte har ngon trafikskerhetsmssig funktion s bilprovningen bryr sig inte om glappet, noterar det inte ens.

Det finns olika benmningar fr detta stag men jag tror att det vanligaste r stabilisatorstag och det brukar vara ett rtt kort och rtt klent stag som sitter i hjulhuset och lper vertikalt dr bda ndar har en kulled.
Citera
2020-12-23, 08:40
Medlem
P en v70 r det oftast krngningsstagen som blir dliga.
Kostar typ 100 kr st o spelar ingen roll var du kper dom, Biltema funkar bra.
Lyft bda framhjulen o rengr noga innan du lossar dom gamla, annars krvar dom fast o man fr kapa skiten.
05 blev det mesta i framvagnen bttre ..
Citera
2020-12-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorsken
Har en V70n ca 35kmil. Klonk har uppsttt i vissa gupp. Upplever att det kommer frn vnster sida. Gissar att det r en bussning, kanske krngningahmmarstag. Nn som vet ett enkelt stt att kolla? Vgrar verkstad p en s gammal bil.

Fick exakt samma p min v70n efter ca 20k mil. Brjade med att byta krngningshmmarstagen (kpte nya p biltema) men tyvrr fortsatte det klonka. Av andra anledningar bytte jag strax drefter fjderbenen fram (lager, fjder, dmpare) varefter klonket frsvann helt. Kostade runt 4k och tv kvllar i garaget fr en nybrjare. Rtt sker p att det var lagren som var slut.
Citera
2020-12-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorsken
Har en V70n ca 35kmil. Klonk har uppsttt i vissa gupp. Upplever att det kommer frn vnster sida. Gissar att det r en bussning, kanske krngningshmmarstag. Nn som vet ett enkelt stt att kolla? Vgrar verkstad p en s gammal bil.
I ditt stlle skulle jag felska p fljande stt:
Du verkar ju veta vad krngningshmmare och krngningshmmarlnkar r.
Lgg dig under/framfr bilen.
Lt ngon gunga bilen.
Knn under tiden systematiskt p krngningshmmaren och lnkarna.
Finns ett glapp ngonstans i de underskta delarna s har du ett enkelt tgrdat fel.

Annars fr du fortstta med att kolla nedre spindelleden(kulleden) och bussningarna i karossen p samma stt = ngon gungar bilen kraftigare den hr gngen.

Tycker jag.
Citera
2024-06-05, 18:05
Medlem
Vad tror ni om detta.

Har ett klonkande/klapprande ljud, lter som plast som slr mot plast, men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Jag har lokaliserat det till vnster framvagn.
Kommer bara i lga hastigheter om vgen r ojmn. Kr jag i hgre fart ver gupp s lter det ingenting men om jag skulle krypkra p en stenig vg s klonkar/klapprar det ordentligt.

Vad kan det vara?
Citera
2024-06-05, 22:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordFicus
Vad tror ni om detta.

Har ett klonkande/klapprande ljud, lter som plast som slr mot plast, men jag vet inte riktigt vad det kan vara. Jag har lokaliserat det till vnster framvagn.
Kommer bara i lga hastigheter om vgen r ojmn. Kr jag i hgre fart ver gupp s lter det ingenting men om jag skulle krypkra p en stenig vg s klonkar/klapprar det ordentligt.

Vad kan det vara?

Krngningshmmarstag.

https://www.autodoc.se/reservdelar/s...BoCRw8QAvD_BwE

Hur man byter:
https://www.youtube.com/watch?v=Pw7wsVM2Mew
Senast redigerad av PeterNoster 2024-06-05 kl. 22:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in