Citat:
Ursprungligen postat av
Lajlike
Jag är en kille i 20 års åldern som är relativt ny till styrketräning, senast jag faktiskt gymmade var nog 4 år sen. Jag är 190 cm lång, väger runt 100 kg och har en bodyfat runt 25%, relativt tjock dvs. Det är nu dags att ta tag i det hela och jag har redan införskaffat mig ett gymkort och även varit på gymmet nu vid 3 tillfällen senaste veckan och tränat utan några egentliga planer utan mest bara försökt komma in i rutinen att faktiskt ta mig till gymmet.
Eftersom att jag både är otränad samt rätt tjock så är min problematik att jag inte vet om jag borde deffa eller fokusera på att bygga mest. Jag har enligt den research jag gjort kommit fram till att köra på en strikt kost med 4 pass per vecka, 2 renodlade cardiopass samt 2 styrketräningspass fram tills jag gått ner till runt 90 kg. Ligger på ett kaloriunderskott på cirka 700 kcal per dag och försöker även att alltid få i mig cirka 200 g protein per dag för att inte tappa muskelmassa. Vad tror ni om det?
Har ni några tips på bra proteinpulver, kreatin eller annat som kanske kan hjälpa mig under resans gång Övriga tips skulle också uppskattas av er som har lite bättre koll på träning än jag

Kostillskott är mestadels pengar i sjön, skulle hellre lägga pengarna på bättre mat.
Kreatin har förvisso en erkänt positiv effekt, är också väldigt billigt så där kan det vara värt det, själv tycker jag ändå inte det.
700kcal underskott låter lite väl aggressivt, såvida du inte redan idag äter för mycket, vet inte hur länge du kan köra på ett så stort underskott heller.
2g per kg-kroppsvikt är rätt mycket, tror att 100g hade räckt, definitivt 150g om dagen, du är lång och någorlunda otränad, ju längre man är desto mer väger ens skelett, och är du dessutom småplufsig så består du inte direkt av 100kg muskler som behöver i nähreten av den mängden protein.