2023-06-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Tack!

Ja jag håller med, började en kort period att investera i aktier utöver fonderna men upplevde att min stressnivå blev en helt annan. Fördelen med fonder, och att jag generellt sitter ganska still i båten är att jag väldigt sällan behöver fundera på vilken kurs fonderna står i eller vad jag ska köpa "den här månaden". Jag köper varje månad och kollar i princip aldrig på kursen, det är en ganska skön känsla att inte varje månad behöva fundera över de sakerna. Jag tror att jag hade tänkt betydligt mer på det om jag investerat i aktier istället.

Det är bara att fortsätta hålla i sparandet! Den största delen av min avkastning (i belopp räknat) har kommit senaste året, och det beror ju såklart på att summorna börjar bli helt andra än vad det var när jag började - bara köra hårt! Men såklart också viktigt att tillåta sig att spendera på saker man får glädje av

Tack! Nej det syns inte någonstans här. Ca +122 % avkastning sedan jag började fondspara för sisådär 10 år sen. Och ca +24 % räknat från ungefär när jag startade tråden. Dock som jag nämnde precis här ovan är ju beloppen något helt annat idag så procentuella förändringar får ju ett helt annat genomslag idag än vad det gjorde tidigare. Är osäker på exakt vilken siffra som är mest relevant men hittar på Avanza att genomsnittlig effektiv årsavkastning är ca +8.5 % sen start. Känns ändå rätt stabilt

Tack för svar, 8,5% per år sedan start och 24% sedan trådstart är riktigt bra!
Citera
2023-06-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Tack för svar, 8,5% per år sedan start och 24% sedan trådstart är riktigt bra!

Som sagt, jag kör allt i fonder så jag känner inte att jag vill ta åt mig någon "ära" över utvecklingen. Resonerar lite som att mitt slit ligger i att jag sparar så mycket jag kan, inte i hur jag väljer vad jag ska investera i. Jag litar på att marknaden långsiktigt går uppåt. Tror många kan gynnas av att tänka lite mer på det sättet.
Citera
2023-06-28, 22:34
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Som sagt, jag kör allt i fonder så jag känner inte att jag vill ta åt mig någon "ära" över utvecklingen. Resonerar lite som att mitt slit ligger i att jag sparar så mycket jag kan, inte i hur jag väljer vad jag ska investera i. Jag litar på att marknaden långsiktigt går uppåt. Tror många kan gynnas av att tänka lite mer på det sättet.
Ja, precis. Långsiktigt går det uppåt. Varför kan man fråga sig men väldigt många faktorer. En som är känd är inflation t.ex. Vilket gör att aktiens pris borde gå upp om företaget minst behåller sitt värde och sina framtida planer. De flesta företag ökar dock vinst varje år och rör om i grytan genom att avskeda dyr personal för att kunna fortsätta tuffa på.
Citera
2023-06-28, 22:48
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Tack!

Ja jag håller med, började en kort period att investera i aktier utöver fonderna men upplevde att min stressnivå blev en helt annan. Fördelen med fonder, och att jag generellt sitter ganska still i båten är att jag väldigt sällan behöver fundera på vilken kurs fonderna står i eller vad jag ska köpa "den här månaden". Jag köper varje månad och kollar i princip aldrig på kursen, det är en ganska skön känsla att inte varje månad behöva fundera över de sakerna. Jag tror att jag hade tänkt betydligt mer på det om jag investerat i aktier istället.

Det är bara att fortsätta hålla i sparandet! Den största delen av min avkastning (i belopp räknat) har kommit senaste året, och det beror ju såklart på att summorna börjar bli helt andra än vad det var när jag började - bara köra hårt! Men såklart också viktigt att tillåta sig att spendera på saker man får glädje av

...
Ja, stress kan man vara utan. Alla problem kommer också ofta samtidigt efter varandra. Det är inte konstigt att det är svårt att bolla runt även sin börsporfölj i en sådan situation.

Ofta gör vi som människor precis tvärtom vad man ska göra vid aktieinvesteringar och förlorar lite, lite, lite, hela tiden. En fond är mer som lugna vågor men om man själv är i rodret kan man få stötta på öppet hav och höghus till vågor. Vad gör man då?

Även om man sparar mycket så kan man ändå göra saker. Jag tycker om goda middagar ute ofta. Laga bättre mat hemma. Fixa hemma. Resa. Gå på upplevelser då och då. Jag gillar att gå på promenader. Bygga, felsöka och reparera saker.
Citera
2023-08-02, 12:54
Medlem
update?
Citera
2023-08-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
update?

Kommer dessvärre inte hinna med någon ordentlig uppdatering förrän i slutet av denna månad som det ser ut, men har nu passerat 1M i portföljen!

Återkommer efter semestern med utförligare update!
Citera
2023-08-31, 15:53
Medlem
smoerreboms avatar
nån som har koll på själva rörelsen och olika teorier. Har en uttagsstrategi som känns rätt ok. Plocka ut max 3 procent vid dåliga år alltså de år där man går minus eller bara har upp till 3 procents avkastning. Övriga år, dvs om det går bra så plockar man ut så mkt man vill ha men inte hela vägen upp till det man tjänat förstås. Inga överdrifter heller utan har man ett år där man drar in typ tre miljoner och vill bränna 70k i månaden istället för 50k så gör man det.

Man belönar sig de bra åren för att skapa incitament att sköta förvaltningen. Det förutsätter nog även att man har satt ett relativt högt mål för hur mkt man ska ha från början och att man har en aktiv förvaltning som är någorlunda framgångsrik
Citera
2023-08-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
nån som har koll på själva rörelsen och olika teorier. Har en uttagsstrategi som känns rätt ok. Plocka ut max 3 procent vid dåliga år alltså de år där man går minus eller bara har upp till 3 procents avkastning. Övriga år, dvs om det går bra så plockar man ut så mkt man vill ha men inte hela vägen upp till det man tjänat förstås. Inga överdrifter heller utan har man ett år där man drar in typ tre miljoner och vill bränna 70k i månaden istället för 50k så gör man det.

Man belönar sig de bra åren för att skapa incitament att sköta förvaltningen. Det förutsätter nog även att man har satt ett relativt högt mål för hur mkt man ska ha från början och att man har en aktiv förvaltning som är någorlunda framgångsrik

Det där är ingen strategi att rekommendera. När man pratar om FIRE så brukar regeln vara 4% SWR. Med din strategi kan man lätt förstå att du utan problem kan snitta att plocka ut mycket mer än så. Du ligger strax under 4% dåliga år och de bra åren är det vilda västern med uttag. Håll dig till 4% oavsett hur börsen går om du vill ha en strategi som är väl testad att fungera.
Citera
2023-08-31, 21:16
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det där är ingen strategi att rekommendera. När man pratar om FIRE så brukar regeln vara 4% SWR. Med din strategi kan man lätt förstå att du utan problem kan snitta att plocka ut mycket mer än så. Du ligger strax under 4% dåliga år och de bra åren är det vilda västern med uttag. Håll dig till 4% oavsett hur börsen går om du vill ha en strategi som är väl testad att fungera.
nja vilda västern skulle ju bara handla om typ max 1-300k extra för speciella resor och aldrig vara i närheten av ökningarna i stort. Så portföljen skulle bara minska pga uttag de dåliga åren och då med max 3 procent. Det beror givetvis på hur många dåliga år man har men om man har väldigt många dåliga år i rad så kommer ju uttaget att vara 3 procent vilket ju är mindre än 4 procentsregeln

skrev lite slarvigt för övrigt, jag har ingen strategi fn utan det är bara en ide jag funderar på

jag får inte ihop hur det matematiskt skulle kunna vara så farligt?
Citera
2023-08-31, 22:05
Medlem
Citat:
nja vilda västern skulle ju bara handla om typ max 1-300k extra för speciella resor och aldrig vara i närheten av ökningarna i stort. Så portföljen skulle bara minska pga uttag de dåliga åren och då med max 3 procent. Det beror givetvis på hur många dåliga år man har men om man har väldigt många dåliga år i rad så kommer ju uttaget att vara 3 procent vilket ju är mindre än 4 procentsregeln

skrev lite slarvigt för övrigt, jag har ingen strategi fn utan det är bara en ide jag funderar på

Så här. 4% är det man brukar ha som tumregel i dessa kretsar. Om ditt trixande slutar med att du snittar 4% så faller du in under det man brukar kalla SWR. Om det slutar med att du plockar ut mer så gör det inte det. Enklast är att inte trixa och försöka lura systemet, utan köra på 4% oavsett hur börsen går. Men du gör så klart som du vill.
Citera
2023-09-02, 08:33
Medlem
AberNeins avatar
Citat:

Lite svårt att säga när vi inte vet exakt uttagsnivå för de bra åren men principen är ju att överskott från de bra åren ska täcka fortsatta uttag under de dåliga.
I ditt fall blir sekvensen för de bra/dåliga åren och nivån på uttagen under de bra åren avgörande för om det funkar eller inte.

De 4% man brukar prata om kommer från denna studie: https://www.aaii.com/journal/199802/feature.pdf (Retirement Savings: Choosing a Withdrawal Rate That Is Sustainable By Philip L. Cooley, Carl M. Hubbard and Daniel T. Walz, 1998).

Det de har gjort är helt enkelt att titta på historiska utfall mellan 1926-1995 för olika portföljallokeringar mellan aktier och obligationer.

Titta specifikt på tabell 3 Inflation-Adjusted Portfolio Success Rates: 1926 to 1995.

4% uttag av startportföljen (+ inflationsjustering varje år) ger rätt stor sannolikhet att en aktietung portfölj inte tar slut inom 30 år, 95-98% sannolikhet att den inte gör det för de historiska perioderna de tittat på i studien.
Det finns uppdateringar av denna studie och div. analyser som gjorts på proffs- och hobbynivå men av vad jag har sett brukar de inte komma fram till jätteavvikande slutsatser.

Risken om du ökar uttagen upp till +4% är helt enkelt att det är mer sannolikt att din portfölj kommer att nå 0kr under den uttagsperiod du har tänkt dig.
Att du drar ner uttagen i dåliga tider kan avhjälpa det något men det är en gissningslek om det kommer att räcka.

Uttagen över 4% de bra åren behöver i så fall få en mindre effekt än de minskade uttagen på 3% de dåliga åren.

4% är heller inte någon naturlag där pengarna räcker för alltid utan det handlar då snarare om en ganska stor sannolikhet att portföljen inte når 0kr inom 30 år, baserat på datan de tittade på i just denna studie.
För andra historiska perioder, portföljallokeringar och länder kan det se annorlunda ut.

Det fina är att i verkligheten kan planen justeras löpande, märker du att ditt uttagsupplägg inte håller och att portföljen urholkas för snabbt kan du göra något åt det.
T.ex. genom att pausa/minska uttag, tjäna pengar och stoppa in mer etc.

Så det beror på, om du är villig att ta mer risk med större uttag men är villig att lösa situationen om det inte funkar så kan du göra det.
Vill du ha en större sannolikhet att du inte behöver justera planen för en lång uttagsperiod så bör du välja lägre uttag (3-4%?).
Citera
2023-09-02, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
4% uttag av startportföljen (+ inflationsjustering varje år) ger rätt stor sannolikhet att en aktietung portfölj inte tar slut inom 30 år, 95-98% sannolikhet att den inte gör det för de historiska perioderna de tittat på i studien.
Det finns uppdateringar av denna studie och div. analyser som gjorts på proffs- och hobbynivå men av vad jag har sett brukar de inte komma fram till jätteavvikande slutsatser.

Hur har man tänkt att man ska resonera när portföljen ändrar i värde med tiden? Säg att jag bestämde mig för att gå i pension i januari 2022, när börsen toppade. Nu har börsen gått ner 20%, bör man då räkna 4% på det nya kapitalet? Så som du skriver verkar det som att man kan fortsätta ta 4% av vad värdet var när börsen toppade, och eventuellt lägga till 10% pga hur inflationen har varit sen dess.

Om du menar att man kan räkna 4% av vad portföljen var värd 2022, så borde man även kunna höja sitt uttag varje gång börsen når ett utt ATH. Varje ny tidpunkt när man når ett ATH kan ju betraktas som en ny startpunkt där man börjar göra uttag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in