Kul att det blivit lite diskussion kring FIRE här i tråden!
Min uppdatering: Baam!

Där var jag i (del)mål med att nå 1M i portföljen. Planen var att nå detta i slutet av september 2023, vilket innebär att jag även har lönen för nästa månad på mig för detta. Av septemberlönen kommer en betydligt större del än normalt gå till att öka likvida medel, då jag känner att jag vill prioritera detta lite mer i min nuvarande situation innan jag jobbar vidare mot nästa delmål.
Updaten är för både juli och augusti då jag varit bortrest och inte hunnit uppdatera. Jag känner också lite att det jag får ut av uppdateringarna minskat senaste tiden och kommer eventuellt att gå över till att uppdatera kvartalsvis eller liknande. Får se hur motivationen håller i sig.
Som det ser ut nu enligt prognoserna för inkomstbasbeloppet (eller om det är prisbasbeloppet? minns inte riktigt just nu vilken av dem det är) kommer jag från år 2024 sluta löneväxla då det inte kommer finnas någon anledning för det längre sett utifrån ett skatteperspektiv. Det, i kombination med en högst trolig förändring i privatlivet, kommer innebära ännu större möjlighet att spara än tidigare. Kommer i det läget “tvinga” mig själv att spendera lite mer pengar på mig själv nu när jag passerat 1M och samtidigt kunna spara mer än tidigare. Ser därför ännu mer hopfullt på framtiden.
Sen jag startade tråden hade jag tänkt att jag skulle vara väldigt återhållsam med att spendera, men tycker inte att jag har varit så extrem (i alla fall inte så som jag tänkte från början). I backspegeln känns det ändå ganska skönt att kunna ha konsumerat en del även under resans gång. Kommer såklart att upprätthålla sparandet, men kanske unna mig lite mer nöjen framöver.
Ekonomisummering 2023-09-02:
Denna månad sparar jag själv ca 20.5k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså denna gång från förra uppdateringen i slutet av juni.
Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 1 010 230 kr (1 005 682 kr / 4 548 kr) (+41 155 kr)
Likvida medel: 19 750 kr (+4 550 kr)
Boende**: 390 630 kr
Studielån: -350 321 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 070 289 kr (+53 430 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-09-02:
Delmål 1M: 101.0 % (+4.1)
Mål 3M: 33.7 % (+1.4)
Passiv inkomst***: 3 367 kr/mån (+137 kr/mån)
Riktigt skönt att ha nått första delmålet, detta ska garanterat firas på något sätt! Jag kommer med septemberlönen som sagt att avsätta en större del till likvida medel då det varit lite bortprioriterat hittills. Därefter jobbar vi vidare mot nästa delmål som kommer vara 2M! Det har tagit nästan 8 år att nå första miljonen i portföljen (dock inte med fullt fokus på att investera hela tiden utan även med studier och lägenhetsköp etc. under tiden). Eftersom den första miljonen sägs vara den svåraste ska det bli väldigt intressant att se hur lång tid det tar att nå den andra. Förhoppningsvis inom sisådär tre år är tanken. Återkommer med mer detaljer kring det vid nästa uppdatering!
--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 55 tkr (-50 tkr).
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.