2023-09-02, 11:46
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur har man tänkt att man ska resonera när portföljen ändrar i värde med tiden? Säg att jag bestämde mig för att gå i pension i januari 2022, när börsen toppade. Nu har börsen gått ner 20%, bör man då räkna 4% på det nya kapitalet? Så som du skriver verkar det som att man kan fortsätta ta 4% av vad värdet var när börsen toppade, och eventuellt lägga till 10% pga hur inflationen har varit sen dess.

Om du menar att man kan räkna 4% av vad portföljen var värd 2022, så borde man även kunna höja sitt uttag varje gång börsen når ett utt ATH. Varje ny tidpunkt när man når ett ATH kan ju betraktas som en ny startpunkt där man börjar göra uttag.

Du räknar på ursprungskapitalet, dvs. du ska enl. regeln inte behöva titta på portföljvärdet kommande år (även om man i praktiken kanske gör det).

Rent mekaniskt är regeln formulerad så här:

Pensionskapital startvärde: 10 000 000kr

Uttag första året: 0,04 x 10 000 000 kr = 400 000kr

Därefter tar man ovan belopp (400 000kr) och justerar upp det med inflationen årsvis.
Om vi antar att inflationen år 2 och 3 är 2% blir det då:

400 000 x 1,02 = 408 000 år 2.

408 000 x 1,02 = 416 160kr år 3.

Det är alltså inte 4% av portföljvärdet vid varje givet tillfälle utan 4% av startportföljen som justeras upp med inflationen årsvis.
Citera
2023-09-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Du räknar på ursprungskapitalet, dvs. du ska enl. regeln inte behöva titta på portföljvärdet kommande år (även om man i praktiken kanske gör det).

Rent mekaniskt är regeln formulerad så här:

Pensionskapital startvärde: 10 000 000kr

Uttag första året: 0,04 x 10 000 000 kr = 400 000kr

Därefter tar man ovan belopp (400 000kr) och justerar upp det med inflationen årsvis.
Om vi antar att inflationen år 2 och 3 är 2% blir det då:

400 000 x 1,02 = 408 000 år 2.

408 000 x 1,02 = 416 160kr år 3.

Det är alltså inte 4% av portföljvärdet vid varje givet tillfälle utan 4% av startportföljen som justeras upp med inflationen årsvis.

Jo, fast du förstår ju att "ursprungskapital" är ett luddigt begrepp. Säg att jag har en tvilling med exakt samma kapital som jag. Min tvilling bestämde sig för att gå i pension med sitt kapital januari 2022 och räknar då 4% på värdet vid den tiden. Medans jag som kanske bestämmer mig för att gå i pension nu får räkna på 4% av ett väsentligen lägre kapital eftersom börsen gått ner 20%. Det rimliga hade ju varit att 2 personer med exakt samma innehav hade kunnat plocka ut exakt samma summa, och att det inte är beroende av när de satte sin startmarkör för när de går i pension.
Citera
2023-09-02, 12:56
Medlem
Kul att det blivit lite diskussion kring FIRE här i tråden!

Min uppdatering: Baam! Där var jag i (del)mål med att nå 1M i portföljen. Planen var att nå detta i slutet av september 2023, vilket innebär att jag även har lönen för nästa månad på mig för detta. Av septemberlönen kommer en betydligt större del än normalt gå till att öka likvida medel, då jag känner att jag vill prioritera detta lite mer i min nuvarande situation innan jag jobbar vidare mot nästa delmål.

Updaten är för både juli och augusti då jag varit bortrest och inte hunnit uppdatera. Jag känner också lite att det jag får ut av uppdateringarna minskat senaste tiden och kommer eventuellt att gå över till att uppdatera kvartalsvis eller liknande. Får se hur motivationen håller i sig.

Som det ser ut nu enligt prognoserna för inkomstbasbeloppet (eller om det är prisbasbeloppet? minns inte riktigt just nu vilken av dem det är) kommer jag från år 2024 sluta löneväxla då det inte kommer finnas någon anledning för det längre sett utifrån ett skatteperspektiv. Det, i kombination med en högst trolig förändring i privatlivet, kommer innebära ännu större möjlighet att spara än tidigare. Kommer i det läget “tvinga” mig själv att spendera lite mer pengar på mig själv nu när jag passerat 1M och samtidigt kunna spara mer än tidigare. Ser därför ännu mer hopfullt på framtiden.

Sen jag startade tråden hade jag tänkt att jag skulle vara väldigt återhållsam med att spendera, men tycker inte att jag har varit så extrem (i alla fall inte så som jag tänkte från början). I backspegeln känns det ändå ganska skönt att kunna ha konsumerat en del även under resans gång. Kommer såklart att upprätthålla sparandet, men kanske unna mig lite mer nöjen framöver.

Ekonomisummering 2023-09-02:
Denna månad sparar jag själv ca 20.5k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså denna gång från förra uppdateringen i slutet av juni.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 1 010 230 kr (1 005 682 kr / 4 548 kr) (+41 155 kr)
Likvida medel: 19 750 kr (+4 550 kr)
Boende**: 390 630 kr
Studielån: -350 321 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 070 289 kr (+53 430 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-09-02:
Delmål 1M: 101.0 % (+4.1)
Mål 3M: 33.7 % (+1.4)
Passiv inkomst***: 3 367 kr/mån (+137 kr/mån)

Riktigt skönt att ha nått första delmålet, detta ska garanterat firas på något sätt! Jag kommer med septemberlönen som sagt att avsätta en större del till likvida medel då det varit lite bortprioriterat hittills. Därefter jobbar vi vidare mot nästa delmål som kommer vara 2M! Det har tagit nästan 8 år att nå första miljonen i portföljen (dock inte med fullt fokus på att investera hela tiden utan även med studier och lägenhetsköp etc. under tiden). Eftersom den första miljonen sägs vara den svåraste ska det bli väldigt intressant att se hur lång tid det tar att nå den andra. Förhoppningsvis inom sisådär tre år är tanken. Återkommer med mer detaljer kring det vid nästa uppdatering!

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 55 tkr (-50 tkr).
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Citera
2023-09-02, 13:11
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jo, fast du förstår ju att "ursprungskapital" är ett luddigt begrepp. Säg att jag har en tvilling med exakt samma kapital som jag. Min tvilling bestämde sig för att gå i pension med sitt kapital januari 2022 och räknar då 4% på värdet vid den tiden. Medans jag som kanske bestämmer mig för att gå i pension nu får räkna på 4% av ett väsentligen lägre kapital eftersom börsen gått ner 20%. Det rimliga hade ju varit att 2 personer med exakt samma innehav hade kunnat plocka ut exakt samma summa, och att det inte är beroende av när de satte sin startmarkör för när de går i pension.

Ovan två personer du nämner skulle få olika utfall i praktiken, den som börjat göra uttag vid ett dåligt tillfälle kommer att få en mindre portfölj än den andra i slutändan, ja.

Det står egentligen inte i kontrast till vad studien kommer fram till, båda tvillingarna har en hög sannolikhet att portföljen kommer att vara mer än 0kr efter 30 år, baserat på historisk data.
Sannolikheten att portföljen går mot 0kr eller åtminstone ett lägre belopp är dock högre för den som började göra uttag tidigare i en dålig marknad.
I 2-5% av fallen når den ju faktiskt 0kr innan 30 år och misslyckas och den första tvillingen kanske är en av dem.

För vissa 30-års-cykler innebär det att man bibehåller sin förmögenhet, ökar den eller att den sjunker, det är olika.

I praktiken skulle uttagen kunna pausas eller minskas om det uppstod tunga börsfall i början av uttagsperioden, om målet är en större portfölj eller mindre sannolikhet för misslyckande.
Citera
2023-09-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ovan två personer du nämner skulle få olika utfall i praktiken, den som börjat göra uttag vid ett dåligt tillfälle kommer att få en mindre portfölj än den andra i slutändan, ja.

Det står egentligen inte i kontrast till vad studien kommer fram till, båda tvillingarna har en hög sannolikhet att portföljen kommer att vara mer än 0kr efter 30 år, baserat på historisk data.
Sannolikheten att portföljen går mot 0kr eller åtminstone ett lägre belopp är dock högre för den som började göra uttag tidigare i en dålig marknad.
I 2-5% av fallen når den ju faktiskt 0kr innan 30 år och misslyckas och den första tvillingen kanske är en av dem.

För vissa 30-års-cykler innebär det att man bibehåller sin förmögenhet, ökar den eller att den sjunker, det är olika.

I praktiken skulle uttagen kunna pausas eller minskas om det uppstod tunga börsfall i början av uttagsperioden, om målet är en större portfölj eller mindre sannolikhet för misslyckande.

Precis, då förstår vi nog varandra. Eventuellt kan det ju vara så att den som börjar sitt uttag på en sån topp också är den som kommer vara en av de 2% som misslyckas och blir pank. Som värst har ju raset varit 30-35% från toppen 2022, och sen har vi haft upp mot 10% inflation under en längre period nu. Inte bara har börsen gått ner, pengarna har blivit mindre värda också.

När jag bestämmer mig för att gå i pension så kommer jag nog räkna varje uttag, eller eventuellt varje år som en ny-start och räkna 4% på kapitalet då. Går börsen ner, ja då får det väl bli 4% av ett lägre kapital. Samtidigt kommer man ju få en rejäl löneökning vissa år när börsen gått bra, och då kan man passa på att återinvestera. Hade jag gått i pension i januari 2022 så hade jag nog inte haft is i magen att fortfarande plocka ut 4% +10% inflation från den höga värdering som var då, även om vi säkert är tillbaka och förbi den värderingen "snart".
Senast redigerad av Dogmatix 2023-09-02 kl. 14:16.
Citera
2023-09-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Kul att det blivit lite diskussion kring FIRE här i tråden!

Min uppdatering: Baam! Där var jag i (del)mål med att nå 1M i portföljen. Planen var att nå detta i slutet av september 2023, vilket innebär att jag även har lönen för nästa månad på mig för detta. Av septemberlönen kommer en betydligt större del än normalt gå till att öka likvida medel, då jag känner att jag vill prioritera detta lite mer i min nuvarande situation innan jag jobbar vidare mot nästa delmål.

Updaten är för både juli och augusti då jag varit bortrest och inte hunnit uppdatera. Jag känner också lite att det jag får ut av uppdateringarna minskat senaste tiden och kommer eventuellt att gå över till att uppdatera kvartalsvis eller liknande. Får se hur motivationen håller i sig.

Som det ser ut nu enligt prognoserna för inkomstbasbeloppet (eller om det är prisbasbeloppet? minns inte riktigt just nu vilken av dem det är) kommer jag från år 2024 sluta löneväxla då det inte kommer finnas någon anledning för det längre sett utifrån ett skatteperspektiv. Det, i kombination med en högst trolig förändring i privatlivet, kommer innebära ännu större möjlighet att spara än tidigare. Kommer i det läget “tvinga” mig själv att spendera lite mer pengar på mig själv nu när jag passerat 1M och samtidigt kunna spara mer än tidigare. Ser därför ännu mer hopfullt på framtiden.

Sen jag startade tråden hade jag tänkt att jag skulle vara väldigt återhållsam med att spendera, men tycker inte att jag har varit så extrem (i alla fall inte så som jag tänkte från början). I backspegeln känns det ändå ganska skönt att kunna ha konsumerat en del även under resans gång. Kommer såklart att upprätthålla sparandet, men kanske unna mig lite mer nöjen framöver.

Ekonomisummering 2023-09-02:
Denna månad sparar jag själv ca 20.5k. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså denna gång från förra uppdateringen i slutet av juni.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 1 010 230 kr (1 005 682 kr / 4 548 kr) (+41 155 kr)
Likvida medel: 19 750 kr (+4 550 kr)
Boende**: 390 630 kr
Studielån: -350 321 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 070 289 kr (+53 430 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-09-02:
Delmål 1M: 101.0 % (+4.1)
Mål 3M: 33.7 % (+1.4)
Passiv inkomst***: 3 367 kr/mån (+137 kr/mån)

Riktigt skönt att ha nått första delmålet, detta ska garanterat firas på något sätt! Jag kommer med septemberlönen som sagt att avsätta en större del till likvida medel då det varit lite bortprioriterat hittills. Därefter jobbar vi vidare mot nästa delmål som kommer vara 2M! Det har tagit nästan 8 år att nå första miljonen i portföljen (dock inte med fullt fokus på att investera hela tiden utan även med studier och lägenhetsköp etc. under tiden). Eftersom den första miljonen sägs vara den svåraste ska det bli väldigt intressant att se hur lång tid det tar att nå den andra. Förhoppningsvis inom sisådär tre år är tanken. Återkommer med mer detaljer kring det vid nästa uppdatering!

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 55 tkr (-50 tkr).
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.

Grattis att du nåde ditt delmål, hur ser portföljen ut nu?
Citera
2023-09-02, 22:49
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Lite svårt att säga när vi inte vet exakt uttagsnivå för de bra åren men principen är ju att överskott från de bra åren ska täcka fortsatta uttag under de dåliga.
I ditt fall blir sekvensen för de bra/dåliga åren och nivån på uttagen under de bra åren avgörande för om det funkar eller inte.

De 4% man brukar prata om kommer från denna studie: https://www.aaii.com/journal/199802/feature.pdf (Retirement Savings: Choosing a Withdrawal Rate That Is Sustainable By Philip L. Cooley, Carl M. Hubbard and Daniel T. Walz, 1998).

Det de har gjort är helt enkelt att titta på historiska utfall mellan 1926-1995 för olika portföljallokeringar mellan aktier och obligationer.

Titta specifikt på tabell 3 Inflation-Adjusted Portfolio Success Rates: 1926 to 1995.

4% uttag av startportföljen (+ inflationsjustering varje år) ger rätt stor sannolikhet att en aktietung portfölj inte tar slut inom 30 år, 95-98% sannolikhet att den inte gör det för de historiska perioderna de tittat på i studien.
Det finns uppdateringar av denna studie och div. analyser som gjorts på proffs- och hobbynivå men av vad jag har sett brukar de inte komma fram till jätteavvikande slutsatser.

Risken om du ökar uttagen upp till +4% är helt enkelt att det är mer sannolikt att din portfölj kommer att nå 0kr under den uttagsperiod du har tänkt dig.
Att du drar ner uttagen i dåliga tider kan avhjälpa det något men det är en gissningslek om det kommer att räcka.

Uttagen över 4% de bra åren behöver i så fall få en mindre effekt än de minskade uttagen på 3% de dåliga åren.

4% är heller inte någon naturlag där pengarna räcker för alltid utan det handlar då snarare om en ganska stor sannolikhet att portföljen inte når 0kr inom 30 år, baserat på datan de tittade på i just denna studie.
För andra historiska perioder, portföljallokeringar och länder kan det se annorlunda ut.

Det fina är att i verkligheten kan planen justeras löpande, märker du att ditt uttagsupplägg inte håller och att portföljen urholkas för snabbt kan du göra något åt det.
T.ex. genom att pausa/minska uttag, tjäna pengar och stoppa in mer etc.

Så det beror på, om du är villig att ta mer risk med större uttag men är villig att lösa situationen om det inte funkar så kan du göra det.
Vill du ha en större sannolikhet att du inte behöver justera planen för en lång uttagsperiod så bör du välja lägre uttag (3-4%?).
Jag är nog redan rätt klar med att det normala uttaget ska bli 3 procent max och minst 2 procent. Det jag vill åstadkomma är att det ska växa efter uttag men att om man har bra år så ska jag ha någon form av belöning.

Det ger sig

Vet du förresten om det finns nån checklista på grejer man bör tänka på att göra innan man säger upp sig? Jag tänker på typ kreditkort och ev byta hyresrätt om man vill det innan man slutar att ha en inkomst. Har försökt googla på det men det funkar inte
Senast redigerad av smoerrebom 2023-09-02 kl. 22:52.
Citera
2023-09-03, 09:53
Medlem
Det intressanta är ju ändå det psykiska msn måste träna upp gör att fortsätta ta ut 4 procent vid en börsnedgång utan att få sin nattsömn störd.

Jag kör själv nästan allt i indexfonder men ibland tänker man ju om det hade varit lättare mentalt att köra utdelande aktier även om det är svårt att slå index, just för att utdelningen känns lättare att ta av.
Jag vet att det sker en utdelning i indexfond som återinvesteras men jag menar mer den "psykoliska" biten av att det trillar in utdelning på kontot kontra sälja av en del själv.
Citera
2023-09-03, 10:01
Medlem
Nenetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Det intressanta är ju ändå det psykiska msn måste träna upp gör att fortsätta ta ut 4 procent vid en börsnedgång utan att få sin nattsömn störd.

Jag kör själv nästan allt i indexfonder men ibland tänker man ju om det hade varit lättare mentalt att köra utdelande aktier även om det är svårt att slå index, just för att utdelningen känns lättare att ta av.
Jag vet att det sker en utdelning i indexfond som återinvesteras men jag menar mer den "psykoliska" biten av att det trillar in utdelning på kontot kontra sälja av en del själv.
Jepp, speciellt utdelningar från amerikanska bolag som delar ut 4 ggr per år. Det känns fint.
Citera
2023-09-03, 10:05
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Jag är nog redan rätt klar med att det normala uttaget ska bli 3 procent max och minst 2 procent. Det jag vill åstadkomma är att det ska växa efter uttag men att om man har bra år så ska jag ha någon form av belöning.

Det ger sig

Vet du förresten om det finns nån checklista på grejer man bör tänka på att göra innan man säger upp sig? Jag tänker på typ kreditkort och ev byta hyresrätt om man vill det innan man slutar att ha en inkomst. Har försökt googla på det men det funkar inte

Ok, ja i så fall borde det kunna fungera.

Vet inte om jag sett någon färdig sådan och det kan variera lite för olika länder där sociala skyddsnät m.m. ser annorlunda ut.
En stor grej i USA t.ex. är att de kan ha förmåner via jobbet som de i princip inte har råd att ha själva, i vart fall om de ska gå i pension.
Främst sjukvårdsförsäkringar för sig och evt. familjen.
Hela pensionsplanen kan saboteras bara för att du behöver göra en dyr operation för hundratusentals USD.

Allmänt / för Sverige skulle nedan kunna vara några och du var redan inne på en del av det själv ovan.
Jag har säkert missat en del.

• Kommer det att finnas någon part som kommer att kräva eller förvänta sig att du har inkomst av tjänst?
    Att leva på avkastning från sitt kapital är udda och banker och hyresvärdar kan säkert vara ganska fyrkantiga i sina kriterier.
    Det kan säkert gå att lösa men enklast är nog att skaffa boendet när du passar in bra i deras lilla modell över hur det borde se ut.

• Har du tillräckliga marginaler i din plan för att kunna säkerställa att du inte tvingas tillbaka till arbetet trots att du inte vill?
    Många tänker att om planen skiter sig så går de bara tillbaka till jobbet.
    Det kan bli svårt med en lucka i CV:t på år eller årtionden och erfarenhet och kunskaper som kanske halkat efter branschkollegornas.
    Det kanske även blir svårt rent motivationsmässigt, att det känns som ett nederlag och att man är tillbaka i ekorrhjulet.

Detta är bara ett problem om man inte har tänkt att jobba alls.
    Jobba deltid eller ha ett konsultbolag så kan både CV och kunskaper hållas mer färska och generera inkomster.
    Speciellt nu med den snabba utvecklingen med AI har jag börjat fundera på om det är bäst att smida medan järnet är varmt.
    I framtiden kanske vi inte har möjligheten att tjäna lika lätta pengar på jobb, speciellt med en egen liten konsultfirma inom IT / ekonomi / annat. Det kanske kan vara värt att jobba i någon utsträckning om det är jag som styr vad jag jobbar med och hur mycket?
  • Eftersom inkomst av tjänst resp. kapital beskattas separat kan det motivera att ha en del sparat i tjänstepension / allmän pension, bara det inte blir för stora utbetalningar i pensionen så att marginalskatt triggas.
    Har du en nivå på dessa som du är nöjd med innan du går i pension? Med hög inkomst kan man t.ex. löneväxla för att öka på kapitalet i tjänstepensionen.
    Den här punkten är lite spekulativ då vi inte vet hur beskattningsupplägget ser ut i framtiden.

Principiellt är jag emot att låsa upp pengar så att ha det mesta på ISK och som kapitalinkomst kanske ändå är bättre eller åtminstone inte sämre, eftersom vi inte vet hur framtiden blir. Mest skeptisk är jag till att pensionsbolagen kan höja riktåldern för uttag. När vi går i pension kanske uttag inte kan börja göras förrän 70-80? Vissa avtalsområden (AKAP-KR, kommuner och landsting) har nu höjt tidigaste uttagsålder till 60 år och 2026 höjer de till 62 år.

Det är en stor höjning från tidigare 55 år och detta kan fortsätta till högre åldrar och i fler kollektivavtalade pensioner. Personligen är jag rädd för den här inlåsningseffekten och jag tycker att det är fel att förutsättningarna kan ändras så dramatiskt utan att jag som pensionssparare behöver godkänna det.

• Har du något att gå i pension till?
    Hobbies, fritidsaktiviteter, vänner och familj etc. som kan fylla ut all den tid som frigörs när du inte behöver förvärvsarbeta.
    En del går till slut tillbaka till arbete (om än deltid) av olika skäl.

Problemet är också att även om du är fri som en fågel är inte resten av samhället och människorna i ditt liv det. Det kan uppstå friktion när man har så olika förutsättningar och liv. En idé kan vara att ha ett bolag eller deltidsjobb för att både känna sig och uppfattas som mer normal och inte bli isolerad.

Bäst är nog om det i så stor utsträckning som möjligt går att bygga sig den tillvaro som önskas i pensionen redan innan man är där. Att börja från noll kan evt. bli svårt men det beror mycket på hur man är som person också.
  • Se över fördelning och risknivå i din portfölj. Den kanske ska se olika ut under ackumuleringsfasen och uttagsfasen? Normalt är att när uttagsåldern närmar sig skiftas det över till lägre risk, även om det för långa uttagsperioder fortfarande bör finnas en hel del aktieexponering i portföljen.
    Möjligen ska en del omvandlas till cash/kortfristiga obligationer redan innan pensionen för att klara första året/åren utan att behöva sälja i nedgång.
  • Bygg in flexibilitet i din plan så är det mer sannolikt att du lyckas och blir nöjd.
    Kan du t.ex. tänka dig att gå tillbaka till arbete de första åren om det uppstår en massiv recession som urholkar ditt kapital mer än du önskar?
    Har du sådana marginaler i planen att du kan minska uttag vid behov?
    Är man inställd på att rätta mun efter matsäck redan från början så blir det nog lättare när ett sådant behov uppstår.
Citera
2023-09-03, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Jepp, speciellt utdelningar från amerikanska bolag som delar ut 4 ggr per år. Det känns fint.

Kör du själv utdelande bolag?
Citera
2023-09-03, 10:26
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Det finns ETF:er du kan köpa som är distribuerande och inte ackumulerande, dvs. lämnar utdelning till ETF-ägarna.

Det kanske skulle kunna vara en kompromiss?

T.ex.

XACT Sverige: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/5649/xact-sverige

XACT Norden högutdelande: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/742236/xact-norden-hogutdelande

Det finns även en hel del distribuerande ETF:er med exponering mot USA/Europa/globala index.
Nackdelen är att de ofta handlas i EUR (alt. USD eller GBP) och växlingsavgifterna tenderar att vara ganska höga. I det fallet är det bra om man kör buy and hold över långa tidsperioder för att inte trigga onödiga växlingsavgifter. En ackumulerande ETF utan utdelning är nog bättre om man vill ha full kontroll över det.

Egentligen är det nog bäst att köra hemmagjorda utdelningar (dvs. sälja andelar) eftersom fondutbud och avgifter är bättre för svenskar i traditionella ackumulerande fonder. Man kanske kan titta på vad snittutdelningen var i de underliggande bolagen och ta ut lika mycket om det är viktigt att uttagen ska spegla den underliggande utdelningen?
Senast redigerad av AberNein 2023-09-03 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in