2023-04-26, 23:51
Medlem
Jag uppdaterar både för mars och april nu då det varit mycket privat så jag har inte haft tid att uppdatera förrän nu. Får säga att det går helt okej. Jag brottas lite med tankesättet att kunna spara så mycket som möjligt mot att konsumera, som alltid. Som jag nämnt tidigare håller jag på att investera i utrustning till en hobby och är i slutfasen av dessa inköp. Har spridit ut inköpen under lång tid för att kunna upprätthålla köp av fonder och hoppas att om inte alltför lång tid dra ner utgifterna en del igen då jag mer eller mindre fått tag i den utrustning jag behöver. Ser det dock som att sakerna jag köper förhoppningsvis kommer att hålla under en lång tid och det är också en hobby som inte har speciellt stora löpande kostnader, man är ju inte FIRE-aspirant utan anledning Känns som att det är värt det för att hålla motivationen att spara uppe också.

En annan poäng är att jag löneväxlar en del. I och med att jag har hög lön i kombination med löneväxlingen så är det betydande belopp som investeras via tjänstepensionen varje månad, även om det inte är något jag redovisar här. Vid årsskiftet 23/24 (lite beroende på hur gränserna för den statliga skatten/pensionsintjäning hamnar) funderar jag på att helt sluta löneväxla, vilket kommer frigöra mer pengar redan i denna fas och därmed kunna få upp sparandet en liten nivå till. Får återkomma till det i höst när jag vet hur gränserna hamnar.

Ekonomisummering 2023-04-26:
I mars sparade jag ca 14k och i april sparade jag ca 32.6k (fick en del åter på skatten). Utgifterna för mars var höga, men var planerade för och därför hade jag säkrat upp så att jag fortsatt som vanligt kunde investera ca 20k/mån in i portföljen.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, notera att det vid denna uppdatering alltså är för ungefär två månader sen.

Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 856 835 kr (849 814 kr / 7021 kr) (+36 574 kr)
Likvida medel: 13 500 kr (-3 000 kr)
Boende**: 378 870 kr
Studielån: -354 078 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 895 127 kr (+41 342 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-04-26:
Delmål 1M: 85.6 % (+3.6)
Mål 3M: 28.6 % (+1.3)
Passiv inkomst***: 2 856 kr/mån (+122 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 28 600 kr/mån (+ 2 900 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det börjar se tight ut att nå delmålet, allt kommer bero på börsens utveckling tills dess. Men som jag sagt flera gånger nu, blir typ bara mer motiverad att spara när börsen går nedåt så det är bara att fortsätta som vanligt.

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 235 tkr (+70 tkr). Disclaimer: lär påverkas nedåt rätt snart i och med den nyligen aviserade räntehöjningen från Riksbanken.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Citera
2023-04-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
update?

Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Väntar på uppdatering!

Bättre sent än aldrig, nu är uppdatering ute! Tack till båda för peppen att uppdatera
Citera
2023-05-23, 22:22
Medlem
Det här måste vara den bästa månaden sedan jag startade tråden. Portföljen ökar på stabilt och procentuella förändringar börjar kännas betydligt mer än förut. Ett par saker jag vill kommentera är att portföljen för första gången är över 900k, nettotillgångarna snart passerar 1M och den passiva inkomsten passerat ca 3k/mån, förutsatt att jag skulle börjat leva på portföljen idag. Alla delar känns härliga och det ser betydligt ljusare ut att nå delmålet vid denna uppdatering än vad det gjorde vid förra, främst såklart på grund av portföljens ökning. Som extra krydda blir detta mitt 100de inlägg

Ekonomisummering 2023-05-23:
Denna månad sparar jag själv ca 27.3k. Lite högre än normalt, dels då jag hade en lite högre lön än vanligt och dels p.g.a. ett par privata försäljningar.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (- 1)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 917 695 kr (909 672 kr / 8 023 kr) (+ 60 860 kr)
Likvida medel: 17 700 kr (+ 4 200 kr)
Boende**: 381 810 kr
Studielån: -353 122 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 964 083 kr (+ 68 956 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-05-23:
Delmål 1M: 91.8 % (+ 6.2)
Mål 3M: 30.6 % (+ 2)
Passiv inkomst***: 3 059 kr/mån (+ 203 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 20 600 kr/mån (- 8 000 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Som sagt ser detta helt klart görbart ut - bara gasa på de sista månaderna nu

--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 235 tkr (+- 0 tkr). Notera att siffror ej är tillgängliga för maj ännu utan är samma som föregående uppdatering.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Citera
2023-06-20, 20:52
Medlem
Dessvärre ingen tid att utveckla ytterligare för tillfället, mer än att jag för första gången i mitt liv har en nettoförmögenhet över 1Mkr. Känns väldigt bra att själv ha tagit sig hit genom eget slit. Om inga drastiska saker sker på marknaden kommer även portföljen att inom en snar framtid passera denna milstolpe. Är glad att jag alltid fortsatt vara långsiktig och köpt varje månad oavsett hur marknaden ser ut. På något sätt måste detta givetvis firas!

Ekonomisummering 2023-06-20:
Denna månad sparar jag själv ca 18.5k. Hade önskat att det var lite mer men min portfölj jobbar på ordentligt åt mig så ska inte klaga. Känns som jag ganska ofta hade önskat att jag sparat lite mer, men tycker ändå jag oftast gör medvetna köp så det är väl inte helt dåligt egentligen, även om jag i just den här delen av sparfasen vill kunna pusha upp det lite mer. Omvärldssituationen påverkar ju såklart också möjligheten till att spara så ska inte klaga för mycket på mig själv.

Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 969 075 kr (961 040 kr / 8035 kr) (+51 380 kr)
Likvida medel: 15 200 kr (-2 500 kr)
Boende**: 384 750 kr
Studielån: -352 166 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 016 859 kr (+52 776 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-06-20:
Delmål 1M: 96.9 % (+5.1)
Mål 3M: 32.3 % (+1.7)
Passiv inkomst***: 3 230 kr/mån (+ 171 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 10 300 kr/mån (- 10 300 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden.

--------------
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 105 tkr (-130 tkr). Notera en rätt stor negativ förändring vid denna uppdatering.
Citera
2023-06-21, 19:53
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Dessvärre ingen tid att utveckla ytterligare för tillfället, mer än att jag för första gången i mitt liv har en nettoförmögenhet över 1Mkr. Känns väldigt bra att själv ha tagit sig hit genom eget slit. Om inga drastiska saker sker på marknaden kommer även portföljen att inom en snar framtid passera denna milstolpe. Är glad att jag alltid fortsatt vara långsiktig och köpt varje månad oavsett hur marknaden ser ut. På något sätt måste detta givetvis firas!

Ekonomisummering 2023-06-20:
Denna månad sparar jag själv ca 18.5k. Hade önskat att det var lite mer men min portfölj jobbar på ordentligt åt mig så ska inte klaga. Känns som jag ganska ofta hade önskat att jag sparat lite mer, men tycker ändå jag oftast gör medvetna köp så det är väl inte helt dåligt egentligen, även om jag i just den här delen av sparfasen vill kunna pusha upp det lite mer. Omvärldssituationen påverkar ju såklart också möjligheten till att spara så ska inte klaga för mycket på mig själv.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 969 075 kr (961 040 kr / 8035 kr) (+51 380 kr)
Likvida medel: 15 200 kr (-2 500 kr)
Boende**: 384 750 kr
Studielån: -352 166 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 1 016 859 kr (+52 776 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-06-20:
Delmål 1M: 96.9 % (+5.1)
Mål 3M: 32.3 % (+1.7)
Passiv inkomst***: 3 230 kr/mån (+ 171 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 10 300 kr/mån (- 10 300 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden.

--------------
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 105 tkr (-130 tkr). Notera en rätt stor negativ förändring vid denna uppdatering.

Snyggt, grattis till magiska nivån om 1 msek!
Jag kan förstå att du går genom perioder av tvivel. Man är ju givetvis lite muppig som har detta fokus (gäller även mig själv) och alla fattar inte grejen. Hang in there! De stora pengarna är nu ett steg närmare.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2023-06-21 kl. 19:55.
Citera
2023-06-21, 20:06
Medlem
Amig0s avatar
Grattis, så din nettoförmögenhet är 85.000 euro nu. Kämpa på!
Citera
2023-06-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Snyggt, grattis till magiska nivån om 1 msek!
Jag kan förstå att du går genom perioder av tvivel. Man är ju givetvis lite muppig som har detta fokus (gäller även mig själv) och alla fattar inte grejen. Hang in there! De stora pengarna är nu ett steg närmare.

Tack! Skönt att få lite bekräftelse på att man inte är den enda som känner sig lite muppig Känns verkligen som en stor milstolpe, är väldigt taggad på att se hur det kommer utveckla sig härifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Amig0
Grattis, så din nettoförmögenhet är 85.000 euro nu. Kämpa på!

Haha, när du uttryckte det på det här sättet så inser man hur kass kronan är numera. Tack oavsett!
Citera
2023-06-23, 10:52
Medlem
Stort grattis!
En trigger för att fortsätta kan ju vara vetskapen om att tillväxt på investerat kapital är exponentiell över tid, dsv ditt hårdaste slit/sparad krona har du bakom dig
Citera
2023-06-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Stort grattis!
En trigger för att fortsätta kan ju vara vetskapen om att tillväxt på investerat kapital är exponentiell över tid, dsv ditt hårdaste slit/sparad krona har du bakom dig

Stort tack!

Ja jag känner att jag börjar närma mig en nivå där portföljen kan svänga väldigt mycket i förhållande till vad jag själv puttar in i den varje månad. En förändring på 1% ger ju i dagsläget i runda slängar ca 10 000kr i förändring i portföljen - d.v.s. i snitt typ halva beloppet jag själv puttar in varje månad. Och en upp-/nedgång på dessa nivåer händer ju titt som tätt.

Även om jag såklart är medveten om att jag har gjort flera ekonomiska uppoffringar så tycker jag ändå inte att jag har levt som en kyrkråtta på vägen till där jag är idag. Med det i åtanke känns det såklart extra skönt med vetskapen du nämnde, att man har den hårdaste perioden bakom sig.
Citera
2023-06-26, 23:33
Moderator
OceanDeeps avatar
Bra jobbat.

Rätt bra tänkt med fonder. Högre risk med enskilda aktier även om man har 10 eller 50 stycken. Svårt att ha koll på ALLA och livet händer samtidigt så kan man tappa tillfällen att "aktivt göra val". Man ska "sitta still i båten". Jag har suttit still men ibland kommer galna tillfällen utöver det vanliga, Aliens besöker jorden och då har aktiva val premierats eller givit bättre utdelning. Generellt är det dock inte så.

Det som är bäst är att köpa en summa varje månad och gärna fonder tycker jag.

Jag ligger minus några tusenlappar på mitt konto från när jag började investera igen 2020 och försöker trycka in så många laxar jag kan varje månad. 4 laxar går till avbetalning varje månad medans en eller två glada laxar på kontot varje månad kan rocka loss. För många laxar kommer undan tycker jag. Måste hålla inne på spenderandet...
Citera
2023-06-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
Det här måste vara den bästa månaden sedan jag startade tråden. Portföljen ökar på stabilt och procentuella förändringar börjar kännas betydligt mer än förut. Ett par saker jag vill kommentera är att portföljen för första gången är över 900k, nettotillgångarna snart passerar 1M och den passiva inkomsten passerat ca 3k/mån, förutsatt att jag skulle börjat leva på portföljen idag. Alla delar känns härliga och det ser betydligt ljusare ut att nå delmålet vid denna uppdatering än vad det gjorde vid förra, främst såklart på grund av portföljens ökning. Som extra krydda blir detta mitt 100de inlägg

Ekonomisummering 2023-05-23:
Denna månad sparar jag själv ca 27.3k. Lite högre än normalt, dels då jag hade en lite högre lön än vanligt och dels p.g.a. ett par privata försäljningar.

Nuvarande belåningsgrad*: 8 % (- 1)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 917 695 kr (909 672 kr / 8 023 kr) (+ 60 860 kr)
Likvida medel: 17 700 kr (+ 4 200 kr)
Boende**: 381 810 kr
Studielån: -353 122 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 964 083 kr (+ 68 956 kr)

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-05-23:
Delmål 1M: 91.8 % (+ 6.2)
Mål 3M: 30.6 % (+ 2)
Passiv inkomst***: 3 059 kr/mån (+ 203 kr/mån)

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 20 600 kr/mån (- 8 000 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Som sagt ser detta helt klart görbart ut - bara gasa på de sista månaderna nu

--------------
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 235 tkr (+- 0 tkr). Notera att siffror ej är tillgängliga för maj ännu utan är samma som föregående uppdatering.

Grattis! Är jag blind eller kan man inte se hur mycket du själv puttat in i fonderna/aktierna och hur den totala avkastningen varit sedan du började spara?
Senast redigerad av kramiz1 2023-06-27 kl. 00:18.
Citera
2023-06-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Bra jobbat.

Rätt bra tänkt med fonder. Högre risk med enskilda aktier även om man har 10 eller 50 stycken. Svårt att ha koll på ALLA och livet händer samtidigt så kan man tappa tillfällen att "aktivt göra val". Man ska "sitta still i båten". Jag har suttit still men ibland kommer galna tillfällen utöver det vanliga, Aliens besöker jorden och då har aktiva val premierats eller givit bättre utdelning. Generellt är det dock inte så.

Det som är bäst är att köpa en summa varje månad och gärna fonder tycker jag.

Jag ligger minus några tusenlappar på mitt konto från när jag började investera igen 2020 och försöker trycka in så många laxar jag kan varje månad. 4 laxar går till avbetalning varje månad medans en eller två glada laxar på kontot varje månad kan rocka loss. För många laxar kommer undan tycker jag. Måste hålla inne på spenderandet...

Tack!

Ja jag håller med, började en kort period att investera i aktier utöver fonderna men upplevde att min stressnivå blev en helt annan. Fördelen med fonder, och att jag generellt sitter ganska still i båten är att jag väldigt sällan behöver fundera på vilken kurs fonderna står i eller vad jag ska köpa "den här månaden". Jag köper varje månad och kollar i princip aldrig på kursen, det är en ganska skön känsla att inte varje månad behöva fundera över de sakerna. Jag tror att jag hade tänkt betydligt mer på det om jag investerat i aktier istället.

Det är bara att fortsätta hålla i sparandet! Den största delen av min avkastning (i belopp räknat) har kommit senaste året, och det beror ju såklart på att summorna börjar bli helt andra än vad det var när jag började - bara köra hårt! Men såklart också viktigt att tillåta sig att spendera på saker man får glädje av

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Grattis! Är jag blind eller kan man inte se hur mycket du själv puttat in i fonderna/aktierna och hur den totala avkastningen varit sedan du började spara?

Tack! Nej det syns inte någonstans här. Ca +122 % avkastning sedan jag började fondspara för sisådär 10 år sen. Och ca +24 % räknat från ungefär när jag startade tråden. Dock som jag nämnde precis här ovan är ju beloppen något helt annat idag så procentuella förändringar får ju ett helt annat genomslag idag än vad det gjorde tidigare. Är osäker på exakt vilken siffra som är mest relevant men hittar på Avanza att genomsnittlig effektiv årsavkastning är ca +8.5 % sen start. Känns ändå rätt stabilt
Senast redigerad av FIREd 2023-06-27 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in