Jag uppdaterar både för mars och april nu då det varit mycket privat så jag har inte haft tid att uppdatera förrän nu. Får säga att det går helt okej. Jag brottas lite med tankesättet att kunna spara så mycket som möjligt mot att konsumera, som alltid. Som jag nämnt tidigare håller jag på att investera i utrustning till en hobby och är i slutfasen av dessa inköp. Har spridit ut inköpen under lång tid för att kunna upprätthålla köp av fonder och hoppas att om inte alltför lång tid dra ner utgifterna en del igen då jag mer eller mindre fått tag i den utrustning jag behöver. Ser det dock som att sakerna jag köper förhoppningsvis kommer att hålla under en lång tid och det är också en hobby som inte har speciellt stora löpande kostnader, man är ju inte FIRE-aspirant utan anledning
Känns som att det är värt det för att hålla motivationen att spara uppe också.
En annan poäng är att jag löneväxlar en del. I och med att jag har hög lön i kombination med löneväxlingen så är det betydande belopp som investeras via tjänstepensionen varje månad, även om det inte är något jag redovisar här. Vid årsskiftet 23/24 (lite beroende på hur gränserna för den statliga skatten/pensionsintjäning hamnar) funderar jag på att helt sluta löneväxla, vilket kommer frigöra mer pengar redan i denna fas och därmed kunna få upp sparandet en liten nivå till. Får återkomma till det i höst när jag vet hur gränserna hamnar.
Ekonomisummering 2023-04-26:
I mars sparade jag ca 14k och i april sparade jag ca 32.6k (fick en del åter på skatten). Utgifterna för mars var höga, men var planerade för och därför hade jag säkrat upp så att jag fortsatt som vanligt kunde investera ca 20k/mån in i portföljen.
Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, notera att det vid denna uppdatering alltså är för ungefär två månader sen.
Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 856 835 kr (849 814 kr / 7021 kr) (+36 574 kr)
Likvida medel: 13 500 kr (-3 000 kr)
Boende**: 378 870 kr
Studielån: -354 078 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 895 127 kr (+41 342 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-04-26:
Delmål 1M: 85.6 % (+3.6)
Mål 3M: 28.6 % (+1.3)
Passiv inkomst***: 2 856 kr/mån (+122 kr/mån)
För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 28 600 kr/mån (+ 2 900 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det börjar se tight ut att nå delmålet, allt kommer bero på börsens utveckling tills dess. Men som jag sagt flera gånger nu, blir typ bara mer motiverad att spara när börsen går nedåt så det är bara att fortsätta som vanligt.
--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 235 tkr (+70 tkr). Disclaimer: lär påverkas nedåt rätt snart i och med den nyligen aviserade räntehöjningen från Riksbanken.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Känns som att det är värt det för att hålla motivationen att spara uppe också.En annan poäng är att jag löneväxlar en del. I och med att jag har hög lön i kombination med löneväxlingen så är det betydande belopp som investeras via tjänstepensionen varje månad, även om det inte är något jag redovisar här. Vid årsskiftet 23/24 (lite beroende på hur gränserna för den statliga skatten/pensionsintjäning hamnar) funderar jag på att helt sluta löneväxla, vilket kommer frigöra mer pengar redan i denna fas och därmed kunna få upp sparandet en liten nivå till. Får återkomma till det i höst när jag vet hur gränserna hamnar.
Ekonomisummering 2023-04-26:
I mars sparade jag ca 14k och i april sparade jag ca 32.6k (fick en del åter på skatten). Utgifterna för mars var höga, men var planerade för och därför hade jag säkrat upp så att jag fortsatt som vanligt kunde investera ca 20k/mån in i portföljen.
Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, notera att det vid denna uppdatering alltså är för ungefär två månader sen.
Nuvarande belåningsgrad*: 9 % (+- 0)
Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 856 835 kr (849 814 kr / 7021 kr) (+36 574 kr)
Likvida medel: 13 500 kr (-3 000 kr)
Boende**: 378 870 kr
Studielån: -354 078 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 895 127 kr (+41 342 kr)
FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2023-04-26:
Delmål 1M: 85.6 % (+3.6)
Mål 3M: 28.6 % (+1.3)
Passiv inkomst***: 2 856 kr/mån (+122 kr/mån)
För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av september 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 28 600 kr/mån (+ 2 900 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Det börjar se tight ut att nå delmålet, allt kommer bero på börsens utveckling tills dess. Men som jag sagt flera gånger nu, blir typ bara mer motiverad att spara när börsen går nedåt så det är bara att fortsätta som vanligt.
--------------
* Med avseende på värdepappersdelen av portföljen. Presenteras utöver siffrorna ovan, d.v.s. portföljen har egentligen ett högre värde men jag presenterar endast den obelånade delen av portföljen.
** Beloppet under boende är mitt eget kapital låst i boendet och förändras endast av amorteringar. Enligt värdering via Booli är den estimerade värdeökningen på boendet vid denna uppdatering ca 235 tkr (+70 tkr). Disclaimer: lär påverkas nedåt rätt snart i och med den nyligen aviserade räntehöjningen från Riksbanken.
*** Passiv inkomst är det belopp min portfölj skulle ge om jag redan nu började leva på den, förutsatt en withdrawal rate på 4 %.
Känns verkligen som en stor milstolpe, är väldigt taggad på att se hur det kommer utveckla sig härifrån.