2021-11-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag tycker det låter som sunda tankar. Jag slutade i stort sett månadsspara när jag prickade en miljon. Drog då ner till drygt 5k i månaden till mitt isk och fortsatte att stötvis lägga in bonusar och andra tillskott utöver lönen.

Effekten av detta blev i slutändan att jag blev mindre anal kring min ekonomi och kom undan det där tänket om hundralappar hit och dit som du nämner senare i ditt inlägg. Eftersom jag däremot inte började sätta sprätt på pengar bara för sakens skull så blev väl skillnaden i totalt sparande per månad en fråga om max ett par tusenlappar. Ja, det och att pengarna låg kvar på lönekontot istället.

Jag är ingen prylnörd och har inte jättedyra vardagsintressen så skillnaden mellan att snåla nitiskt och att spänna av blev som sagt 1-3k i månaden vilket inte kändes värt att fundera på. Sedan ska det väl sägas att jag alltid har rest och gått på krogen mycket, både innan, under och efter jag snålat. Just resor, och kanske krogen, är väl sådant folk fantiserar om att de ska göra när de nått i mål men eftersom jag började med det redan i tonåren så blev det ingen ny utgift direkt.

Jag kommer nog ändå försöka hålla en rätt hög nivå på sparandet även efter jag nått 1M. Det är just nivån jag siktar på att månadsspara som för tillfället är väldigt begränsande. Mina rörliga utgifter är just nu väldigt låga eftersom jag fokuserar på sparandet, så varje extra tusenlapp jag framöver tillåter mig själv att spendera på rörliga utgifter kommer ge mycket vad gäller upplevd nytta/nöje tror jag.

Det är ju dock som du uttrycker det att jag är väldigt anal kring ekonomin och det är väl det jag framöver är ute efter att släppa på mer, så det är bara hoppas att jag upplever detsamma som du har gjort och har en mer avslappnad inställning till spenderandet.
Citera
2021-11-27, 00:04
Medlem
Har följt tråden men kanske missat att du skrivit det men hur ser din månadsbudget/dina utgifter ut en snittmånad ungefär? Om du redan beskrivit det kanske någon kan länka det inlägget? Du skriver väldigt fängslande, så fortsätt gärna uppdatera!
Citera
2021-11-27, 05:13
Medlem
Sett en del personer skriva typ "jag har jättelåg månadskostnad pga avbetald bostadsrätt!".

Nej, det har ni inte. Vill ni leva ekonomiskt oberoende måste ni förstå och ta ansvar för er ekonomi, vilket innebär att förstå och ta ansvar för era tillgångar. Om bostadsrätten är värd några miljoner är er alternativkostnad ofta högre än er föreningsavgift.
Citera
2021-11-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Sett en del personer skriva typ "jag har jättelåg månadskostnad pga avbetald bostadsrätt!".

Nej, det har ni inte. Vill ni leva ekonomiskt oberoende måste ni förstå och ta ansvar för er ekonomi, vilket innebär att förstå och ta ansvar för era tillgångar. Om bostadsrätten är värd några miljoner är er alternativkostnad ofta högre än er föreningsavgift.

Håller med jag sitter själv på en avbetald bostadsrätt pris ca 1,5 avgift ca 2,5k per månad hade jag hyrt denna i andra hand så hade det kostar ca 8-10k låt säga att jag tar 4 procents regeln på 1 mille det är 5000 per månad så hade ju då kunnat hyra den här lägenheten i andrahand o typ gå jämnt ut alternativt ej plocka ut 4 procent o låta mitt kapital dubblas var tionde år på börsen vilket knappast kommer ske på bostadsmarknaden framöver.

Just nu kör jag all in i indexfonder samt en kryptoindex fond o bospar inget mer det är det sköna med en avbetald bostadsrätt jag kan stå kvar i hyreskö i många många år tills jag får en riktigt bra lägenhet o då säljer jag min bostadsrätt o flyttar in i hyresrätten när man är gammal o grå för att jag en hyresrätt nu även med 10 års kötid så får man en sunkig lägenhet men jag står kvar o behöver ej stressa
Citera
2021-12-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Har följt tråden men kanske missat att du skrivit det men hur ser din månadsbudget/dina utgifter ut en snittmånad ungefär? Om du redan beskrivit det kanske någon kan länka det inlägget? Du skriver väldigt fängslande, så fortsätt gärna uppdatera!

Tack, du! Det var fina ord Citerar delar av ett tidigare inlägg jag postat i början av året.

Citat:
Ursprungligen postat av FIREd
För att sammanfatta hur utgifterna ser ut är mina fasta utgifter på ca 7k (såg att jag tidigare i tråden har nämnt 6.8k, men då räknade jag tydligen med amorteringen på CSN-lånet vilket blir missvisande och ägde då heller inte någon bil) och här ingår:
  • Avgift bostadsrätt
  • Ränta bolån
  • Transport (äger numera en bil, här ingår fasta kostnader som försäkring, skatt och garage rörande denna)
  • Hemförsäkring
  • Personförsäkring
  • El
  • Fack
  • A-kassa
  • Folktandvården
  • Netflix
Vad gäller rörliga utgifter följer jag inte upp detta med lika stor noggrannhet. Jag använder mig av ett kreditkort för alla rörliga utgifter (exempelvis mat, tankningar, kläder, nöjen etc. d.v.s. i princip alla kostnader som betalas för med kort och inte via faktura kan man säga). Jag satte upp ett riktmärke i mitt huvud om att max spendera 4k/mån på kreditkortet, men har sedan jag startade denna tråd förmodligen snittat på ca 2.5k/mån för att maximera pengar in på börsen. Det är detta jag har börjat ifrågasätta och har kommit fram till att det inte är försvarbart att få in ett par tusen extra på börsen varje månad på bekostnad av att jag ska spara in på saker som skänker mig glädje. Jag är glad att jag har haft en krigarperiod där jag knappt spenderade pengar på mig själv (även innan jag startade tråden) men har numera valt att fokusera lite mer på mig själv genom att bl.a. köpa en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Håller med jag sitter själv på en avbetald bostadsrätt pris ca 1,5 avgift ca 2,5k per månad hade jag hyrt denna i andra hand så hade det kostar ca 8-10k låt säga att jag tar 4 procents regeln på 1 mille det är 5000 per månad så hade ju då kunnat hyra den här lägenheten i andrahand o typ gå jämnt ut alternativt ej plocka ut 4 procent o låta mitt kapital dubblas var tionde år på börsen vilket knappast kommer ske på bostadsmarknaden framöver.

Just nu kör jag all in i indexfonder samt en kryptoindex fond o bospar inget mer det är det sköna med en avbetald bostadsrätt jag kan stå kvar i hyreskö i många många år tills jag får en riktigt bra lägenhet o då säljer jag min bostadsrätt o flyttar in i hyresrätten när man är gammal o grå för att jag en hyresrätt nu även med 10 års kötid så får man en sunkig lägenhet men jag står kvar o behöver ej stressa

Sebastianlarsson2 får rätta mig om jag har fel, men det som syftas på är ju snarare att du har en alternativkostnad av att låsa kapital i ditt boende. Med dagens låga räntenivåer är det ju mer ekonomiskt vettigt att ha bostaden maxbelånad och investera de pengarna på börsen, givet att du räknar med en avkastning som överstiger kostnaden för belåningen. Det är i alla fall så jag tolkar detta. Förstår inte riktigt din kommentar om att alternativet skulle vara att ha pengarna investerade och hyra lägenheten i andrahand. Du kan ju fortfarande äga din lägenhet bara det att du ökar belåningen.

Du får dock gärna berätta vad det är för kryptoindexfond?
Citera
2021-12-10, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har gjort en del ändringar och även flyttat över allt mitt kapital till Avanza då jag aktiverat belåning och det möjliggör att sprida belåningen på alla mina innehav. Numera ser fördelning ut såhär:

Portfölj:
LF global 25%
SPP aktiefond USA 10 %
AMF global 5 %
Hb global småbolag 10 %
SPP sverige 5 %
Spiltant investmentbolag 5 %
AMF svenska småbolag 10 %
Swedbank robur access asien 5 %
Proethos 3 %
Hb hållbar energi 2 %
TIN ny teknik 3 %
Swedbank robur ny teknik 3 %
LF fastighetsfond A 2 %
Swedbank robur technology A 2 %
Räntekonto (kontant) 10 %

Gjort en vinterstädning i portföljen och den ser numera ut såhär:

• 30% LF global
  • 10% SPP aktiefond USA
  • 5% AMF global
  • 15% Handelsbanken gl småbolag
  • 5% PLUS Allabolag Sverige
  • 5% Spiltan investmentbolag
  • 10% AMF småbolag
  • 5% Swedbank access asien
  • 2.5% PLUS teknologi index
  • 2.5% Swedbank robur technology A
  • 5% PLUS fastigheter sverige index
  • 5% Kontanta medel

Tanken var väl att försöka smalna av portföljen lite och också fokusera lite mer på indexfonder. Äger exempelvis LF fastighetsfond/HB hållbar energi via PPM där man får rabatt på fondavgiften så försökt fokusera på lite billigare alternativ i portföljen här. Utvärderar om en period och ser hur jag väljer att gå vidare. Fortfarande ganska många fonder men i alla fall lite mer kompakt än tidigare.
Citera
2021-12-10, 23:09
Medlem
Citat:
Tack, du! Det var fina ord Citerar delar av ett tidigare inlägg jag postat i början av året.

Sebastianlarsson2 får rätta mig om jag har fel, men det som syftas på är ju snarare att du har en alternativkostnad av att låsa kapital i ditt boende. Med dagens låga räntenivåer är det ju mer ekonomiskt vettigt att ha bostaden maxbelånad och investera de pengarna på börsen, givet att du räknar med en avkastning som överstiger kostnaden för belåningen. Det är i alla fall så jag tolkar detta. Förstår inte riktigt din kommentar om att alternativet skulle vara att ha pengarna investerade och hyra lägenheten i andrahand. Du kan ju fortfarande äga din lägenhet bara det att du ökar belåningen.

Du får dock gärna berätta vad det är för kryptoindexfond?

Du har helt rätt mitt upplägg är ju ej historiskt och matematiskt försvarbart när man börjar kalkylera på vad börsen avkastat i snitt o vad räntan för lån ligger på nu
Men har aldrig ångrat att betala av min bostad helt är en härligt känsla att vara helt skuldfri

Detta kryptoindex instrument kommer jag säkert få skit för nu hehe vet att det ej är som att äga riktiga coins i egen plånbok men är inne i 21shares crypto basket etp finns på avanza bland
Citera
2021-12-11, 09:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Du har helt rätt mitt upplägg är ju ej historiskt och matematiskt försvarbart när man börjar kalkylera på vad börsen avkastat i snitt o vad räntan för lån ligger på nu
Men har aldrig ångrat att betala av min bostad helt är en härligt känsla att vara helt skuldfri

Detta kryptoindex instrument kommer jag säkert få skit för nu hehe vet att det ej är som att äga riktiga coins i egen plånbok men är inne i 21shares crypto basket etp finns på avanza bland

Problemet med en maxbelånad bostad med pengarna arbetande på börsen är att man riskerar att torska om räntorna stiger samtidigt som börsen går ner och man blir sittande med dyra lån och dålig avkastning från börsen med lån som är större än vad man har i tillgångar på börsen.

Visst, man fixar det aäkert men det kan vara psykologiskt ofördelaktigt att ligga back ekonomiskt när man vet att man varit skuldfri om man agerat annorlunde.

Det är inte upp upp upp på börsen alltid.
Citera
2021-12-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Problemet med en maxbelånad bostad med pengarna arbetande på börsen är att man riskerar att torska om räntorna stiger samtidigt som börsen går ner och man blir sittande med dyra lån och dålig avkastning från börsen med lån som är större än vad man har i tillgångar på börsen.

Visst, man fixar det aäkert men det kan vara psykologiskt ofördelaktigt att ligga back ekonomiskt när man vet att man varit skuldfri om man agerat annorlunde.

Det är inte upp upp upp på börsen alltid.

Lite så jag tänker
Jag tar gärna lite sämre/långsammare utveckling på mitt kapital om det innebär en bättre nattsömn

Är ju lite filosofiskt hur jag tänker med lånet också skulle jag ta lån så känns det som att jag är bankens "slav" finns ju en text i bibeln (jag är ej troende) där det står att den som lånar är slav till den som lånar ut och lite så känner jag också.

Därför jag ej heller lånar ut pengar till familj eller vänner då jag ej vill göra dom till min "slav" utan ger dom hellre pengar om det verkligen behöver.
Citera
2021-12-30, 17:39
Medlem
Då var första året med dessa uppdateringar gjorda och kan inte säga annat än att jag rekommenderar alla som försöker uppnå något stort mål att göra det öppet. Det behöver nödvändigtvis inte handla om ekonomi utan det jag menar med det är att det är en morot i sig att vara öppen med vad man hoppas uppnå och att kunna få feedback på det. Som jag nämnt vid ett flertal tillfällen under året har jag till viss del känt ett ansvar att “sköta mig” ekonomiskt så att jag kan fortsätta med positiva uppdateringar här. Dessutom är det flera val jag gjort som varit starkt influerat av personer som har postat i tråden med diverse tips. Stort tack för det!

Eftersom jag nu har uppdaterat för hela 2021 tänkte jag att det kan vara intressant med lite sammanfattande siffror för helåret så det i framtiden går att jämföra. Mitt genomsnittliga sparande har varit ca 21.5k/mån och genomsnittlig sparkvot ca 59 %. Bästa månaden var sparkvoten på 73 % och sämsta månaden på 30 %. Notera att med sparande här avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - det är alltså det belopp som finns att använda för amortering/fonder/annat sparande och inte det belopp jag varje månad har stoppat in i mina fonder. Jag tänkte när jag startade tråden att jag skulle behöva leva väldigt snålt och jag har visserligen levt ekonomiskt, men sett i backspegeln har jag under 2021 haft genomsnittliga utgifter på ca 14.4k/mån. Det tycker jag inte alls är en superlåg nivå om jag ska vara ärlig. Jag har såklart börsen att tacka för att jag kunnat göra det då min portfölj levererat nästan 32 % avkastning i år. Hade det varit det omvända hade jag troligtvis dragit in på konsumtionen ännu mer till förmån för sparandet.

Jag räknar återigen med lite fluktuerande inkomster framöver. Hade t.ex. ovanligt mycket pengar in denna månad. Jag väljer att lägga en del av dessa i kontanta delen av portföljen för att kunna använda vid köp av fonder kommande månad(er) om jag då får in mindre pengar än normalt. Min tanke är som sagt att verkligen försöka upprätthålla ca 20k/mån in i portföljen. Tidigare har jag valt att investera det som blir över - nu och framöver tänker jag att jag använder mig av pengar från bufferten för att upprätthålla detta om månadens inkomster inte ger möjlighet att lägga 20k in i portföljen. Tror att man kanske tänker sig för en extra gång vad gäller konsumtion om man gör på detta sätt. Blir också intressant att se om det gör någon skillnad i hur jag tänker kring detta.

Har valt att ändra målet till 3M och det beror främst på att jag, som jag också har nämnt tidigare, vill ge mig själv en tankeställare tidigare än 5M i hur jag vill gå vidare. Om jag känner för att fortsätta i samma stil vid 3M har jag den möjligheten, men då känns det som man börjar närma sig en nivå där man också kan ta lite andra beslut.

Ekonomisummering 2021-12-30:
Denna månad sparar jag själv ca 34.4k. Portföljen gick ner mycket efter förra månadens köp av fonder men har återhämtat sig nu inför slutet på året. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.09 (+- 0)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 611 803 kr (569 862 kr / 41 941 kr) (+ 30 632 kr)
Likvida medel: 46 250 kr (+ 1 750 kr)
Boende: 331 830 kr
Studielån: - 370 638 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 619 245 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-12-30:

Delmål 1M: 61.2 % (+ 3.1)
Mål 3M: 20.4 %, presenterar ej diff denna månad då målet modifierats sedan förra posten

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av mars 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 25 880 kr/mån (- 300 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Som lite extra krydda kommer jag strax att passera 1M i totala tillgångar om man räknar bort studielånet, d.v.s. om man ser det som de pengar jag lyckats spara ihop själv totalt även inkluderat studietiden. Är väl inte riktigt hela sanningen eftersom det är nettotillgångarna som är mest relevant, lite extra motivation ger det dock. Trodde aldrig att jag så snabbt skulle vara där jag är idag när jag startade tråden - låt se vad 2022 har att bjuda på.

FIREd.
Senast redigerad av FIREd 2021-12-30 kl. 17:44.
Citera
2022-01-04, 12:32
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Då var första året med dessa uppdateringar gjorda och kan inte säga annat än att jag rekommenderar alla som försöker uppnå något stort mål att göra det öppet. Det behöver nödvändigtvis inte handla om ekonomi utan det jag menar med det är att det är en morot i sig att vara öppen med vad man hoppas uppnå och att kunna få feedback på det. Som jag nämnt vid ett flertal tillfällen under året har jag till viss del känt ett ansvar att “sköta mig” ekonomiskt så att jag kan fortsätta med positiva uppdateringar här. Dessutom är det flera val jag gjort som varit starkt influerat av personer som har postat i tråden med diverse tips. Stort tack för det!

Eftersom jag nu har uppdaterat för hela 2021 tänkte jag att det kan vara intressant med lite sammanfattande siffror för helåret så det i framtiden går att jämföra. Mitt genomsnittliga sparande har varit ca 21.5k/mån och genomsnittlig sparkvot ca 59 %. Bästa månaden var sparkvoten på 73 % och sämsta månaden på 30 %. Notera att med sparande här avses det belopp som blivit över efter månadens utgifter - det är alltså det belopp som finns att använda för amortering/fonder/annat sparande och inte det belopp jag varje månad har stoppat in i mina fonder. Jag tänkte när jag startade tråden att jag skulle behöva leva väldigt snålt och jag har visserligen levt ekonomiskt, men sett i backspegeln har jag under 2021 haft genomsnittliga utgifter på ca 14.4k/mån. Det tycker jag inte alls är en superlåg nivå om jag ska vara ärlig. Jag har såklart börsen att tacka för att jag kunnat göra det då min portfölj levererat nästan 32 % avkastning i år. Hade det varit det omvända hade jag troligtvis dragit in på konsumtionen ännu mer till förmån för sparandet.

Jag räknar återigen med lite fluktuerande inkomster framöver. Hade t.ex. ovanligt mycket pengar in denna månad. Jag väljer att lägga en del av dessa i kontanta delen av portföljen för att kunna använda vid köp av fonder kommande månad(er) om jag då får in mindre pengar än normalt. Min tanke är som sagt att verkligen försöka upprätthålla ca 20k/mån in i portföljen. Tidigare har jag valt att investera det som blir över - nu och framöver tänker jag att jag använder mig av pengar från bufferten för att upprätthålla detta om månadens inkomster inte ger möjlighet att lägga 20k in i portföljen. Tror att man kanske tänker sig för en extra gång vad gäller konsumtion om man gör på detta sätt. Blir också intressant att se om det gör någon skillnad i hur jag tänker kring detta.

Har valt att ändra målet till 3M och det beror främst på att jag, som jag också har nämnt tidigare, vill ge mig själv en tankeställare tidigare än 5M i hur jag vill gå vidare. Om jag känner för att fortsätta i samma stil vid 3M har jag den möjligheten, men då känns det som man börjar närma sig en nivå där man också kan ta lite andra beslut.

Ekonomisummering 2021-12-30:
Denna månad sparar jag själv ca 34.4k. Portföljen gick ner mycket efter förra månadens köp av fonder men har återhämtat sig nu inför slutet på året. Inom parentes presenteras förändring från senaste uppdatering, alltså från föregående månad.

Nuvarande hävstång (m.a.p. värdepappersdelen av portföljen): 1.09 (+- 0)

Portfölj totalt (värdepapper/kontant): 611 803 kr (569 862 kr / 41 941 kr) (+ 30 632 kr)
Likvida medel: 46 250 kr (+ 1 750 kr)
Boende: 331 830 kr
Studielån: - 370 638 kr
Totalt (tillgångar – skulder): 619 245 kr

FIRE-status (baseras endast på portföljen) 2021-12-30:

Delmål 1M: 61.2 % (+ 3.1)
Mål 3M: 20.4 %, presenterar ej diff denna månad då målet modifierats sedan förra posten

För att nå delmålet på 1M i portföljen i slutet av mars 2023 behöver jag för närvarande månadsspara ca 25 880 kr/mån (- 300 kr/mån), förutsatt noll i avkastning under perioden. Som lite extra krydda kommer jag strax att passera 1M i totala tillgångar om man räknar bort studielånet, d.v.s. om man ser det som de pengar jag lyckats spara ihop själv totalt även inkluderat studietiden. Är väl inte riktigt hela sanningen eftersom det är nettotillgångarna som är mest relevant, lite extra motivation ger det dock. Trodde aldrig att jag så snabbt skulle vara där jag är idag när jag startade tråden - låt se vad 2022 har att bjuda på.

FIREd.
Vilket var ditt bästa värdepapper under 2021?
Citera
2022-01-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vilket var ditt bästa värdepapper under 2021?

AMF Aktiefond Småbolag var mitt bästa värdepapper, den fonden är upp strax under 48 % år 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in