Citat:
Jag tycker det låter som sunda tankar. Jag slutade i stort sett månadsspara när jag prickade en miljon. Drog då ner till drygt 5k i månaden till mitt isk och fortsatte att stötvis lägga in bonusar och andra tillskott utöver lönen.
Effekten av detta blev i slutändan att jag blev mindre anal kring min ekonomi och kom undan det där tänket om hundralappar hit och dit som du nämner senare i ditt inlägg. Eftersom jag däremot inte började sätta sprätt på pengar bara för sakens skull så blev väl skillnaden i totalt sparande per månad en fråga om max ett par tusenlappar. Ja, det och att pengarna låg kvar på lönekontot istället.
Jag är ingen prylnörd och har inte jättedyra vardagsintressen så skillnaden mellan att snåla nitiskt och att spänna av blev som sagt 1-3k i månaden vilket inte kändes värt att fundera på. Sedan ska det väl sägas att jag alltid har rest och gått på krogen mycket, både innan, under och efter jag snålat. Just resor, och kanske krogen, är väl sådant folk fantiserar om att de ska göra när de nått i mål men eftersom jag började med det redan i tonåren så blev det ingen ny utgift direkt.
Effekten av detta blev i slutändan att jag blev mindre anal kring min ekonomi och kom undan det där tänket om hundralappar hit och dit som du nämner senare i ditt inlägg. Eftersom jag däremot inte började sätta sprätt på pengar bara för sakens skull så blev väl skillnaden i totalt sparande per månad en fråga om max ett par tusenlappar. Ja, det och att pengarna låg kvar på lönekontot istället.
Jag är ingen prylnörd och har inte jättedyra vardagsintressen så skillnaden mellan att snåla nitiskt och att spänna av blev som sagt 1-3k i månaden vilket inte kändes värt att fundera på. Sedan ska det väl sägas att jag alltid har rest och gått på krogen mycket, både innan, under och efter jag snålat. Just resor, och kanske krogen, är väl sådant folk fantiserar om att de ska göra när de nått i mål men eftersom jag började med det redan i tonåren så blev det ingen ny utgift direkt.
Jag kommer nog ändå försöka hålla en rätt hög nivå på sparandet även efter jag nått 1M. Det är just nivån jag siktar på att månadsspara som för tillfället är väldigt begränsande. Mina rörliga utgifter är just nu väldigt låga eftersom jag fokuserar på sparandet, så varje extra tusenlapp jag framöver tillåter mig själv att spendera på rörliga utgifter kommer ge mycket vad gäller upplevd nytta/nöje tror jag.
Det är ju dock som du uttrycker det att jag är väldigt anal kring ekonomin och det är väl det jag framöver är ute efter att släppa på mer, så det är bara hoppas att jag upplever detsamma som du har gjort och har en mer avslappnad inställning till spenderandet.