2020-12-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
Då är jag med. Nej som sagt.

Det var en E19. På sin höjd så var det en E19 med en T11 eller mer troligen en T11 4 eller 5.

Så "Stämning för återerhållande av erlagd betalning för utfärdad ka, enär den är felaktigt utfärdad."

Får googla på detta o sen kontakta en advokat antar jag?
Fick du (om än sent) svar på det som skrevs till bolaget förresten?
Lokalt bolag eller någon av de som finns överallt?
Citera
2020-12-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du bör kunna styra det utan advokat, då det blir småmål kan ersättning för juridiskt biträde endast erhållas för maximalt en timme. Ansökningsavgiften är 900 för småmål (2800 för andra mål).

Jo men det är väl bra om de får betala lite extra för min advokat och att jag har lite backup tänker jag mig? Samt att allt är korrekt. Jag har ingen aning kring den här formuleringen och har ingen vidare utbildning inom lag och rätt om det inte gäller företagsverksamhet.
Citera
2020-12-20, 21:06
Medlem
Citat:
Fick du (om än sent) svar på det som skrevs till bolaget förresten?
Lokalt bolag eller någon av de som finns överallt?

Bolag som finns överallt lokalt i större stad iaf och vad jag kommer ihåg så nej, de svarade endast i telefon och sa åt mig på ett trevligt sätt att dra åt helvete. Men varken brev eller e-post förrän KFM kom. Men jag får dubbelkolla allting nu. Minnet är litesisådär.
Citera
2020-12-20, 21:08
Medlem
Citat:
Jo men det är väl bra om de får betala lite extra för min advokat och att jag har lite backup tänker jag mig? Samt att allt är korrekt. Jag har ingen aning kring den här formuleringen och har ingen vidare utbildning inom lag och rätt om det inte gäller företagsverksamhet.
Det är cirka 1500 som går att få av motparten om du vinner för juridiskt biträde. Dessutom ersättning för ansökningskostnaden.
Citera
2020-12-20, 21:09
Medlem
Citat:
Det är cirka 1500 som går att få av motparten om du vinner för juridiskt biträde. Dessutom ersättning för ansökningskostnaden.

Yup 1-2 timmar konsultation och/eller representation.

Har du ev tid att ge någon lagtext som jag kan luta mig mot om jag kör utan advokat?
Gällande (om jag förstått dig rätt) att tidigare skylt ej gäller om ny huvudsskylt finns (så som E19).

Jag tror tom att jag kunde det här innan, varför jag bestred. Men har glömt av det nu.
Citera
2020-12-20, 21:11
Medlem
Citat:

Har du ev tid att ge någon lagtext som jag kan luta mig mot om jag kör utan advokat?

Allt bygger på LKOP, 318:1984
Citera
2020-12-20, 21:12
Medlem
Citat:

Gällande (om jag förstått dig rätt) att tidigare skylt ej gäller om ny huvudsskylt finns (så som E19).

Jag tror tom att jag kunde det här innan, varför jag bestred. Men har glömt av det nu.

Men fundera både en och två gånger om det är värt besväret, du får inget för eget arbete och utfallet i rätten skall man aldrig vara helt säker på.
Citera
2020-12-20, 21:13
Medlem
Citat:
Allt bygger på LKOP, 318:1984

Stort tack. Skulle det gå för sig att PMA dig med bilder om jag ev hittar dem?

Citat:
Men fundera både en och två gånger om det är värt besväret, du får inget för eget arbete och utfallet i rätten skall man aldrig vara helt säker på.

Jag skiter fullständigt i pengarna och idag egentligen delvis också i att straffa bolaget. anmärkningen däremot... :/
Citera
2020-12-20, 21:15
Medlem
Citat:
Stort tack. Skulle det gå för sig att PMA dig med bilder om jag ev hittar dem?

Jag skiter fullständigt i pengarna och idag egentligen delvis också i att straffa bolaget. anmärkningen däremot... :/
Går bra!
Citera
2020-12-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ja men poängen är att jag bestred räkningen till p-bolaget skriftligen i breb, i mail och muntligen i telefon (ev finns även telefonssamtalen inspelade, eposten finns till hundra iaf). De skulle därmed inte kunna dra det till KFM till att börja med enligt lagen, men det gjorde de ändå. Hade jag informerat KFM om det då så hade de ju bara sagt åt dem att dra åt fanders.

Vilken lag och § reglerar detta? Så i praktiken kan jag invända mot alla fakturor jag får och så måste fordringsägaren gå vägen via domstol först, och enbart i skede två gå till kronofogden?

God inkassosed finns men är väl ingen lag, och omfattar den även fordringsägaren?
Citera
2020-12-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Vilken lag och § reglerar detta? Så i praktiken kan jag invända mot alla fakturor jag får och så måste fordringsägaren gå vägen via domstol först, och enbart i skede två gå till kronofogden?

God inkassosed finns men är väl ingen lag, och omfattar den även fordringsägaren?

Du kanske har rätt, har för mig att det finns något som reglerade detta, men det här är i i detta fall saxat ifrån företagarnas intresseorganisation, så tänker mig att de borde ha koll.
Citera
2020-12-21, 15:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Du kanske har rätt, har för mig att det finns något som reglerade detta, men det här är i i detta fall saxat ifrån företagarnas intresseorganisation, så tänker mig att de borde ha koll.

Du har fel, varför kronofogden på sin hemsida berättar att det är viktigt att du bestrider även kravet som kommer från Kronofogden.

Släpp det här med att det skulle vara olagligt och därmed ogiltigt. Du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in