• 6
  • 7
2020-12-21, 21:07
Medlem
Det här är ju ett problem.

Alltså det faktum att folk skriver om saker de tror att de har någon aning om men egentligen inte har det o så ska människor som söker hjälp behöva ta ställning till dessa råd/göra egna efterforskningar trots att de egentligen söker hjälp.

Att också kritisera de som försöker "hjälpa en" ses ibland som dålig sed.

Men till skillnad från den typen av sed så är "god inkassosed" inget som inkassobolag bara kan välja att göra utan praxis har i princip blivit lag och de ska följa den.

Vad jag däremot inte är säker på är ifall just det här om KFM och att de inte ska behandla saker som folk redan bestridit inte faller under något annat/vart det kommer ifrån. Detta då inkassolagen och därmed god inkassosed inte är applicerbart på KFM enl Lag (2006:691).

And t his is why I should've put it in an other forum....
Citera
2020-12-21, 21:38
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
Det här är ju ett problem.

Alltså det faktum att folk skriver om saker de tror att de har någon aning om men egentligen inte har det o så ska människor som söker hjälp behöva ta ställning till dessa råd/göra egna efterforskningar trots att de egentligen söker hjälp.

Att också kritisera de som försöker "hjälpa en" ses ibland som dålig sed.

Men till skillnad från den typen av sed så är "god inkassosed" inget som inkassobolag bara kan välja att göra utan praxis har i princip blivit lag och de ska följa den.

Vad jag däremot inte är säker på är ifall just det här om KFM och att de inte ska behandla saker som folk redan bestridit inte faller under något annat/vart det kommer ifrån. Detta då inkassolagen och därmed god inkassosed inte är applicerbart på KFM enl Lag (2006:691).

And t his is why I should've put it in an other forum....

Om du vet att du har rätt och alla andra har fel, vad gör du här? Skaffa en dagbok. Lycka till med rättsfallet.

Edit: bluffakturor strider också mot god inkassosed, likt förbannat säger KFM att dessa ska bestridas om blufföretaget vänt sig till KFM.

Men vad vet KFM? Förmodligen mindre än vad du gör.
Senast redigerad av OldFashioned 2020-12-21 kl. 21:44.
Citera
2020-12-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om du vet att du har rätt och alla andra har fel, vad gör du här? Skaffa en dagbok. Lycka till med rättsfallet.

Tar ju så gärna råd men sen gör jag så klart en bedömning. Lägger till mina tankar och funderingar då det är ett diskussionsforum.

Folk har ju haft fel på flera punkter i tråden flera gånger nu, inkl jag. Bara för att du ger råd online betyder inte att du har rätt. Eller fel.

Citat:
Men vad vet KFM? Förmodligen mindre än vad du gör.

Du måste ju ha ett skört ego pojk.

Citat:
bluffakturor strider också mot god inkassosed, likt förbannat säger KFM att dessa ska bestridas om blufföretaget vänt sig till KFM.

Det är ju inget snack om att den skulle bestridits. Frågan där skulle vara om den som inte gjort det då det var en uppenabar bluffaktura kan få resning.
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-21 kl. 21:55.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in