2020-12-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperViting
Sådant som vanliga människor anser vara logiskt, t.ex. att stress och depression åberopas som skäl för att problemet eskalerat. Jag anser att depression är en godtagbar orsak, det gör inte KFM.
Ts har ju uppenbart blivit delgiven att ett betalningsföreläggande inkommit, även skickat in delgivningskvitto, i samband med detta borde en enkel sak ha varit att skriva ordet "bestrides".
Kronofogden arbetar på uppdrag av fordringsägare som inte fått betalt, det är deras uppgift att i enlighet med gällande lagstiftning göra detta på bästa sätt. Det finns knappast utrymme för några bedömningar av vare sig gl eller andra detaljer så länge inte gl inkommit med bestridan. Notera att denna i detta läge inte behöver motiveras.
Citera
2020-12-20, 11:58
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
Tack för svaren!

Varför kallar du detta för en dom och inte ett myndighetsbeslut/varför använder du termen delgivning? (Mest bara intresserad!).
Kan inte minnas att jag kallat det för dom. I så fall är det slarv. Jag kallar det delgivning för att det är en delgivning.

Citat:
I och med att Kronofogden är en myndighet och deras beslut offentliggörs så blir påföljden mycket grövre, något KFM är väl medvetna om och JO också skulle vara. Förstår inte om du spelar dum eller anser att det inte har någon rättslig effekt utan bara är ett resultat av offentlighetsprincipen och privata företags insamling av data? Vore konstigt i och med att KFM underlättar för detta och erbjuder tjänster till dessa företag.
Konsekvenser ja, men inte straff. Jag kan dock förstå om det kan upplevas som ett straff.

Men se det så här. Du har ju faktiskt visat att du har en tendens att sticka huvudet i sanden när det blir lite jobbigt. Jag hade då inte lånat ut pengar till dig.

Citat:
Jag har kontaktat: P-bolaget själva, P-bolagens intresseorganisation och P-bolagets kund/de som äger marken. De kan inte hitta på att de bara missat det. Mail finns. Var beredd att driva detta till hovrätten och väntade på att de skulle stämma mig. Det kom aldrig. Sen flera månader (ev år - måste dubbelkolla) senare kommer ett KFM brev när jag har tusen andra saker på G.

Jo, de kan ganska lätt säga att de missat det.

Citat:
Om myndighetsbeslutet vilar på felaktiga grunder, kan det inte anses vara felaktigt då? Även om myndigheten inte informerats förrän nu? Varför inte? För att anledningen är så fjuttig och jag ändå kunde bestrida?

Meh, värt ett försök iaf.
Testa om du vill, men vågar påstå att du är körd.
Citera
2020-12-20, 12:03
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Sådant som vanliga människor anser vara logiskt, t.ex. att stress och depression åberopas som skäl för att problemet eskalerat. Jag anser att depression är en godtagbar orsak, det gör inte KFM.
Jag fattar problematiken, men det skulle ju bli ohållbart om man kunde ogiltigförklara alla beslut och domar med hänvisning till att man varit deprimerad.
Citera
2020-12-20, 12:08
Medlem
SuperVitings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Jag fattar problematiken, men det skulle ju bli ohållbart om man kunde ogiltigförklara alla beslut och domar med hänvisning till att man varit deprimerad.
Exakt, därför bör man i dessa lägen acceptera nederlaget och undvika ännu mer stress och depression genom att nyttja en (förhållandevis billig) exit. En P-bot är extremt irriterande tills man sätter summan i relation till annat man utan att tveka bränner pengar på. Eftersom systemet fungerar som det gör är det alltid klokt att välja den lättaste vägen ut, att betala och vara tacksam över att slippa fortsatt huvudvärk. Att fortsätta tjafsa med KFM har en osviklig förmåga att öka skuldbördan maximalt.
Citera
2020-12-20, 12:20
Medlem
SuperVitings avatar
Citat:
Sen flera månader (ev år - måste dubbelkolla) senare kommer ett KFM brev när jag har tusen andra saker på G.
Ursäkta att jag enbar besvarar denna oneliner, men här är hela problemet. Det handlar om prioritering, eftersom alla vet hur KFM fungerar borde du ha flyttat upp detta ärende till toppen av alla saker på din lista med viktiga prioriteringar. KFM är inte åklagaren som ska övertygas via resonemang, KFM är bödeln som ska utföra straffet. När de knackar på din dörr är det redan försent att börja skriva försvarstal, risken är bara att bli avfärdad som ännu en rättshaverist som man inte ”behöver” lyssna på.
Citera
2020-12-20, 12:28
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Vad är det som är rörigt?
Allt var korrekt gjort så klart.
Inte för att vara taskig, men med tanke på hur okunnig du verkar på området så finns det inget "så klart" över det hela.
Citera
2020-12-20, 14:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inga böter som varit inblandade. Ts skriver om "p-bot", finns inte i Sverige.

Men han fick väl en avgift som skulle betalas och han struntade i den? Den ska betalas sen kan man överklaga beslutet.
Citera
2020-12-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Men han fick väl en avgift som skulle betalas och han struntade i den? Den ska betalas sen kan man överklaga beslutet.
Så fungerar det med felparkeringsavgifter, ts har fått en kontrollavgift, en sådan fungerar som alla andra civilrättsliga fakturor, vid överklagan erläggs ej påförd avgift förrän svar erhållits med anmodan att betala. Det senare gäller givetvis endast om erhållet svar accepteras.

Det skulle underlätta om man slutade prata/skriva om "parkeringsböter", detta är ett oegentligt begrepp som enbart förvirrar eftersom det finns två olika sanktionsavgifter för felparkering i Sverige, inget av dessa utgörs av "böter".
Senast redigerad av Nordiad 2020-12-20 kl. 14:47.
Citera
2020-12-20, 15:44
Medlem
SuperVitings avatar
Parkeringsböter är ett av de mest meningslösa bestraffningssytem som existerar, lider med TS över att ha behövt drabbas av detta.
Citera
2020-12-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du terroriserar företaget med mail och telefonsamtal trots att du initialt (enligt vad du själv påstår) bestridit fakturan korrekt. Varför? Är det rätt gjort ligger ju bollen hos dem.

Du skyller på.stress, jobb, studier och familj och struntar helt i att agera på betalningen till Kronofogden. Vad är inte rörigt?

Jag kontaktar företaget först över telefon och förklarar varför de har fel och bestrider fakturan över brev.
Jag får sedan en påminnelse och bestrider över E-post för att ha bevis på att jag bestridit.

Sluta spela allan.

I och med att de ignorerar brev och mail så har jag även kontaktat deras uppdragsgivare* och deras intresseorganisation.

Hur tusan de ska säga att de missat allt detta men att jag inte kan missa ett brev som inte ens ska existera är så ofantligt rimligt för mig men nåväl.
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-20 kl. 16:31.
Citera
2020-12-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag enbar besvarar denna oneliner, men här är hela problemet. Det handlar om prioritering, eftersom alla vet hur KFM fungerar borde du ha flyttat upp detta ärende till toppen av alla saker på din lista med viktiga prioriteringar. KFM är inte åklagaren som ska övertygas via resonemang, KFM är bödeln som ska utföra straffet. När de knackar på din dörr är det redan försent att börja skriva försvarstal, risken är bara att bli avfärdad som ännu en rättshaverist som man inte ”behöver” lyssna på.

Helt jävla rätt och i och med att jag sysslat med sånt här lite på hobbybasis och hjälpt andra kring det så borde jag så klart ha reagarat och agerat. Men det kom ju i helt fel tid, minst ett halvår men eventullt ännu längre efter bestridan utan att man hört ett knyst ifrån dem på så länge.

De fick mig precis i rätt tid : ) Hade de faktist gjort som de skulle och bestridit det direkt eller till och med gjort som de inte skulle men vart giriga i tid och skickat det till KFM kort därpå som jag planerat för det så hade de förlorat.

Men det är så sjukt. Det borde finnas regler för detta. Inte bara att de inte får kontakta KFM (som det finns regler för men de verkar alltså helt verkningslösa då det tydligen fortf är min uppgift som galdenär att reagera på det ändå) men också kring hur snabbt svar måste ges på en bestridan.

Annars så borde det väl vara som det blev i mitt fall med KFM: Ges inte svar i tid/drar man det inte vidare så accepterar man bestridan.

- Ja det finns preskription på skuld men det är en helt annan sak IMO.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Om du nu har varit/är under en sådan extrem press och stress så förstår jag inte för allt smör i Småland att du orkar lägga energi på detta. Svälj stoltheten, betala, gå vidare och fokusera på det viktiga i ditt liv.

När jag drog igång det så var jag förbannad nog och hade nog med dit för att skriva ett par brev och spara ett par hundringar på det. Företaget väntade dock många månader på att reagera och då var det en helt annan tid.

Just nu vill jag bara bli av med mina betalningsanmärkningar så att jag om ett år kan söka kapital för ett nytt företag efter att jag sålt det tidigare. Ev även en ny bostadsrätt. Är fan rädd att sälja min nuvarande och inte kunna få lån igen. Nuvarande bank har varit schysst med nuvarande lån.
Senast redigerad av Diskussionen 2020-12-20 kl. 17:03.
Citera
2020-12-20, 17:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ahh visst du.

Jag tror tvärtom att ett sådant här fall knappt har prövats, annars hade du haft lite enkla referenser istället för att dra svepande bortfösningar som den där.

Men tack för en trevli diskussion sist i af ;-)
Jag vet inte hur jag på ett enkelt sätt skulle kunna leta fram handlingar som visar att det har prövats, och jag tänker inte lägga ner den energin. Så jag får väl ge dig att jag inte kan säga det med 100% säkerhet. Men tja, du har ju själv visat att du inte vet vad delgivning är eller vad kronofogden gör. Det du har fått här i tråden är kvalificerade gissningar, medan dina är vilda gissningar.

Citat:
Och visst använde du ordet dom innan.
Det gjorde jag tydligen, och det var slarvigt, men också rätt oväsentligt i sammanhanget. Ett beslut från KFM får samma verkan som en dom, och om jag inte har helt fel så behandlas resning på samma sätt.

Så även om det inte är en dom i egentlig mening så är skillnaden inte väsentlig i sammanhanget.

Citat:
Men för dig är det ju bara slarv, du är absolut inte okunnig.
Det är lite gulligt och småpatetiskt att du sitter och är stöddig mot folk som är betydligt kunnigare än du och som lägger ner tid på att förklara saker för dig helt gratis.

Lycka till med det där. Du kan ju uppdatera tråden när du fått avslag på din resningsansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in