Känns som en bra tråd att lägga sitt första inlägg i.
Spelet är (som redan sagts) för det första ett utpräglat barn/familjespel. Så att titta på det utifrån att det ska vara underhållande för vuxna är inte viktigt enligt mig.
Om man sitter på en massa pengar spelar man taktiskt dåligt. Pengarna är till för att användas till att dels flyga, dels åka båt samt vända på brickor. På det sättet håller du uppe en hög frekvens av att vända på brickor och tjänar sålunda pengar eller har turen att hitta diamanten. Det finns åtta ädelstenar, åtta visum, fyra rövare och sex blanka. Så det är låg risk att råka ut för något dåligt. Det finns också några specialrutor det är värt att ta sig till först (guldkusten, Kapstaden).
Min erfarenhet säger att den som först hittar diamanten vinner i 80 % av fallen.
Med det sagt så kommer den riktiga magin med spelet att se sina småbarn ha riktigt roligt med ett spel där de kan vinna helt på egen hand. Mina barn har varit typ fyra när de spelat det första gången (med lite enklare regler) och sedan håller det i flera år. Ädelstenarna (trots att de bara är plastbrickor med en bild på) har nån form av dragningskraft på barnen så de verkligen älskar dem. De kan sitta efter spelet är slut och fippla med dem en bra stund.
Summa sumarum:
Det går att vara taktisk i spelet och få fördelar genom att spela ”rätt”.
Det är ett barnspel och barnen älskar det.