2020-12-17, 22:08
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Måste man läsa regler också ? Äsch enklast att hitta på sina egna.

Som redan skrivet tycker inte att det är allt för svårt att hitta visum. Brukar nog få 2-3 st innan diamanten har hittas
Dom har du ju ingen nytta av. Man ska hitta ett visum efter att motspelaren hittat diamanten.
Citera
2020-12-17, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Dom har du ju ingen nytta av. Man ska hitta ett visum efter att motspelaren hittat diamanten.

Ska tänka på det nästa gång
Citera
2020-12-17, 22:13
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ska tänka på det nästa gång
Eller så skiter du bara i att spela spelet, problemet löst.

Om du ändå är öppen för att hitta på egna regler, så försök blanda in sprit i spelet på något vis. Kan inte gå fel
Citera
2020-12-17, 22:14
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Eller så skiter du bara i att spela spelet, problemet löst.

Om du ändå är öppen för att hitta på egna regler, så försök blanda in sprit i spelet på något vis. Kan inte gå fel

Haha fylle diamanten där har vi något
Citera
2020-12-17, 22:31
Medlem
Rookie81s avatar
Det är ett perfekt spel att spela med barn. Bland de bästa faktiskt upp till en viss ålder. Ett annat som funkar upp till vuxen ålder är Labyrint som jag varmt kan rekommendera som ersättare. Finns riktigt bra brädspel faktiskt, även för inbitna gamersungar och vuxna.

Men ja, "Afrikas stjärna", är lite morfar med barnbarnen, men har å andra sidan kungatronen just där. Minns känslan när man vände upp stjärnan än idag...
Citera
2020-12-17, 22:39
Medlem
Känns som en bra tråd att lägga sitt första inlägg i.

Spelet är (som redan sagts) för det första ett utpräglat barn/familjespel. Så att titta på det utifrån att det ska vara underhållande för vuxna är inte viktigt enligt mig.

Om man sitter på en massa pengar spelar man taktiskt dåligt. Pengarna är till för att användas till att dels flyga, dels åka båt samt vända på brickor. På det sättet håller du uppe en hög frekvens av att vända på brickor och tjänar sålunda pengar eller har turen att hitta diamanten. Det finns åtta ädelstenar, åtta visum, fyra rövare och sex blanka. Så det är låg risk att råka ut för något dåligt. Det finns också några specialrutor det är värt att ta sig till först (guldkusten, Kapstaden).
Min erfarenhet säger att den som först hittar diamanten vinner i 80 % av fallen.

Med det sagt så kommer den riktiga magin med spelet att se sina småbarn ha riktigt roligt med ett spel där de kan vinna helt på egen hand. Mina barn har varit typ fyra när de spelat det första gången (med lite enklare regler) och sedan håller det i flera år. Ädelstenarna (trots att de bara är plastbrickor med en bild på) har nån form av dragningskraft på barnen så de verkligen älskar dem. De kan sitta efter spelet är slut och fippla med dem en bra stund.

Summa sumarum:
Det går att vara taktisk i spelet och få fördelar genom att spela ”rätt”.
Det är ett barnspel och barnen älskar det.
Citera
2020-12-17, 22:58
Medlem
Gwildors avatar
Mina småpojkar tycker att det är så JÄVLA spännande, så helt meningslöst är det inte för mig iallafall
Citera
2020-12-17, 23:00
Att denna tråd är på heta ämnen är ju fan ofattbart . Trodde max 4 pers skulle svara.

Nostalgin måste vara stor ;P
Citera
2020-12-17, 23:08
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrutsKatten
Känns som en bra tråd att lägga sitt första inlägg i.

Spelet är (som redan sagts) för det första ett utpräglat barn/familjespel. Så att titta på det utifrån att det ska vara underhållande för vuxna är inte viktigt enligt mig.

Om man sitter på en massa pengar spelar man taktiskt dåligt. Pengarna är till för att användas till att dels flyga, dels åka båt samt vända på brickor. På det sättet håller du uppe en hög frekvens av att vända på brickor och tjänar sålunda pengar eller har turen att hitta diamanten. Det finns åtta ädelstenar, åtta visum, fyra rövare och sex blanka. Så det är låg risk att råka ut för något dåligt. Det finns också några specialrutor det är värt att ta sig till först (guldkusten, Kapstaden).
Min erfarenhet säger att den som först hittar diamanten vinner i 80 % av fallen.

Med det sagt så kommer den riktiga magin med spelet att se sina småbarn ha riktigt roligt med ett spel där de kan vinna helt på egen hand. Mina barn har varit typ fyra när de spelat det första gången (med lite enklare regler) och sedan håller det i flera år. Ädelstenarna (trots att de bara är plastbrickor med en bild på) har nån form av dragningskraft på barnen så de verkligen älskar dem. De kan sitta efter spelet är slut och fippla med dem en bra stund.

Summa sumarum:
Det går att vara taktisk i spelet och få fördelar genom att spela ”rätt”.
Det är ett barnspel och barnen älskar det.

Tack för ett mycket bra inlägg som tillförde välbehövlig substans i tråden. Jag håller med, regler i all ära men en väsentlig del av ett (bräd)spel regler är ju känsla som beror på design, handling och trevliga medspelare. Man vill ju ha roligt också!

Jakten på den försvunna diamanten 💎 har man varma minnen av och brukade spela det i sexårsåldern med min gammelmoster. Jag tyckte spelet var spännande och fick specialregler så att jag var immun mot banditerna. När hon blev rånad skrattade jag dock gott. Ibland hann vi spela klart men det var inte alltid man orkade. Sedan spelade vi fotboll i farstun och drack citron-Fanta.
Citera
2020-12-17, 23:14
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Hade inte spelat det spelet på typ 20 år sen testade jag det för några veckor sen. Började diskutera brädspel med en brud , så kom vi in på detta spel.

Fick mig att tänka hur jävla värdelöst det är egentligen . Går ju ut på att hitta ” den försvunna diamanten . Men om någon person kommer före in i mål vinner den personen istället . Sen kan man också samla pengar men de är ju totalt meningslösa då man inte ens räknar dem i slutet.

Så vad är då poängen med detta spel? Man kan inte vinna om man har mest pengar eller hittat diamanten först . det man egentligen bara ska göra är att hänga så nära start som möjligt under spelets gång. Sen när någon hittar diamanten är det bara att skynda sig in.

Så är inte detta spel det ett av de mest meningslösa spel som någonsin uppfunnits ?

Om du vill att den som hittar diamanten först ska vinna så kan du ju bara spela efter den regeln. Det avgörs ju ändå av slumpen.

Att ha mest pengar är bra, för få kan man ju se till att komma hem snabbt när diamanten hittas. Mina barn älskar spelet!

Att du tycker det är tråkigt beror kanske på att du är vuxen, och det är ett barnspel..? Tre på rad tröttnar man ju också på med åldern 🙂
Citera
2020-12-17, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Om du vill att den som hittar diamanten först ska vinna så kan du ju bara spela efter den regeln. Det avgörs ju ändå av slumpen.

Att ha mest pengar är bra, för få kan man ju se till att komma hem snabbt när diamanten hittas. Mina barn älskar spelet!

I am to old for this shit .
Citera
2020-12-17, 23:17
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Haha fylle diamanten där har vi något

För något år sedan körde vi detta spel på förfester. Minns inte riktigt de regler vi körde med, var nog olika varje gång. Det var i alla fall sjukt jävla spännande och banditerna innebar i alla fall en sexa vodka minns jag. Full blev man. Tror tyvärr vi söp bort spelet sista gången vi använde det för har inte hittat det här hemma sedan dess.

Nåväl, spelet är inte värdelöst utan fungerar utmärkt på förfest! Önskar jag kunde bidra med regler men som sagt så minns jag dem inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in