• 2
  • 3
2020-12-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Kanske. Har aldrig varit med om att få en jobbtelefon som inte kom inplastad direkt från butik, men om du fick ärva en så kanske. Företaget kommer inte få data via telekombolaget, speciellt inte på ditt wifi, så något skulle ju behöva installeras.

Om ett företag gjorde så utan att tydligt informera mig hade jag däremot gått direkt på dagen and fuck the consequenses. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna acceptera det, så länge jag vet att det är så, det får man ju ta ställning till då. Obs att de kan monitorera företagsnätverket och sånt är också okej i min bok, gillar när de säger att de gör det så det är glasklart, men klart jag inte räknar med att kunna surfa porr och torrenta vilt på arbetstid.

Är det iPhone så använder sig många företag av automatic Enrollment. (DEP på Applespråk) vilket gör att telefonen, redan i boxen inplastad kommer att enrollas till företagets MDM server när den startas.
Citera
2020-12-17, 23:52
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Är det iPhone så använder sig många företag av automatic Enrollment. (DEP på Applespråk) vilket gör att telefonen, redan i boxen inplastad kommer att enrollas till företagets MDM server när den startas.
Spännande. Jag köpte min senaste (Android) på Webhallen och lämnade in kvittot, men OM en sån situation skulle dyka upp så är det jävlarimig bäst för företaget om de är tydliga med att det är så.
Citera
2020-12-18, 00:09
Medlem
Använd inte företagets telefon, dator, lokaler etc till något som du inte kan stå för om du blir påkommen. Det är inte svårare än så.
Citera
2020-12-18, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?

Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?

allt du ser på jobbtelefonen ser din chef plus att han kan koppla in mikrofonen så att han kan höra dina privata samtal när du inte snackar i telefonen, alla samtal bandas. har du wifi eller skiten blptand igång kommer telefonen att rapportera vad det r för nätverk i nörheten. har du loggat på ditt privata wifi från jobbtelefonen lagras det passord och identitet i datacentret. har du använt din privata email från jobbtelefonen har passordet lagrats och din chef har tillgång till passordet.

det enda sättet du kan skydda dig är att inte ha h´telefonen påslagen och med det menar jag att du inte ska ha batteriet i alls. vill du se till att din chef inte kan komma åt din privata mail eller ditt privata nätverk så byter du passorden från något annat ställe än din pc.

notera också att telefonen snackar med den närmaste basstationen och i och med det vet din chef var du befinner dig och om telefonen har batteriet i så syns ditt rörelsemönster, i och med att telefonen signallerar till närmaste basstation. detta är bara ett axplock av de vanligaste funktionerna som de har tillgång till.

sätter du i ditt privara sim kort i jobbtelefonen kpieras allt du har på simkortet inklusive smtalshistorik och kontaktlista till tlefonens minne och då har chefen det också. plus att han kan följa ditt privata sim kort och telefonnummer remote när du inte är på jobbet
Senast redigerad av InkassoPierre 2020-12-18 kl. 01:40.
Citera
2020-12-18, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkassoPierre
allt du ser på jobbtelefonen ser din chef plus att han kan koppla in mikrofonen så att han kan höra dina privata samtal när du inte snackar i telefonen, alla samtal bandas. har du wifi eller skiten blptand igång kommer telefonen att rapportera vad det r för nätverk i nörheten. har du loggat på ditt privata wifi från jobbtelefonen lagras det passord och identitet i datacentret. har du använt din privata email från jobbtelefonen har passordet lagrats och din chef har tillgång till passordet.

det enda sättet du kan skydda dig är att inte ha h´telefonen påslagen och med det menar jag att du inte ska ha batteriet i alls. vill du se till att din chef inte kan komma åt din privata mail eller ditt privata nätverk så byter du passorden från något annat ställe än din pc.

notera också att telefonen snackar med den närmaste basstationen och i och med det vet din chef var du befinner dig och om telefonen har batteriet i så syns ditt rörelsemönster, i och med att telefonen signallerar till närmaste basstation. detta är bara ett axplock av de vanligaste funktionerna som de har tillgång till.

Jag hörde polaren om en kille som hade taxibolag och hade koll på sina chaufförer via jobbmobilen (GPS). Han sparka en av killarna han märkte stod mycket still under dagarna.
Citera
2020-12-18, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara

telefonen är "prommad" att vara en förlängning av företagets övervakningsverktyg. när det är varsel på gång brukar de göra saker för att man ska komma ur balans och säga upp sig själv så de slipper betala ut avgångsvederlag. det är därför man aldrig ska ta med sig telefonen hem. ska man ringa privata samtal ringer man från sin privata telefon och har den helt avslagen (batteriet ur) medan man r på jobbet. se för helvete till och inte campa på den bastation som står på företagets tak om du jobbar för ett telefonbolag som börjar på E och slutar på n för om du kampar på deras bastation som inte syns publikt injiceras ett malware automatiskt i din privata telefon.

sätt i batteriet och ring dina privata samtal när du är helt säker att du koppplas upp mot en annan basstation. det finns en anledning till varför huawei och nokia flyttade sina kontor. varflr qualcomm stängde sitt sverigekontor snabbt som attan
Citera
2020-12-18, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Jag hörde polaren om en kille som hade taxibolag och hade koll på sina chaufförer via jobbmobilen (GPS). Han sparka en av killarna han märkte stod mycket still under dagarna.

det finns gps i taxibilar. samma med budbilar och lastbilar. vad man kan göra är att ha en störsändare. då kan de ta sig i röven men den där störsändaren som du har i bakluckan har en duktig effekt så att den stör ut allt som har en radio utmed gatan.

jag brukade ha min jobbtelefon påslagen när jag visste vad de sysslade med. de hade redan ftt för mycket information så jag hade den påslagen och intill hade jag en vanlig radio där jag hade pejlat där det bara var brus och störningar och hade radion intill telefonen eftersom jag var tvungen att ha telefonen med mig.
Citera
2020-12-18, 08:57
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen?
Det vanligaste, som nämnts i tråden, är att arbetsgivaren har möjligheter till att ta över telefonen på distans samt övervaka hur den används för att fånga upp avvikelser.

Att ta över telefonen är i princip samma funktioner som du kan, och bör, ha som privatperson, det vill säga arbetsgivaren kan spåra mobilens position och nollställa den.

Varför i helvete då undrar du?
Spårning under arbetstid eller tjänsteresa är till viss del kopplat till medarbetarnas säkerhet. Låt oss säga att att en bortglömd dynamitlast exploderar i Gävle hamn (som i Beirut men mycket kraftfullare) så vill företaget veta vilka kollegor som är i eller i närheten av Gävle.

Att blåsa telefonen på allt innehåll är viktigt ifall den stjäls eller tappas bort.

Avvikelser, såsom att telefonen skickar ut ett extremt antal sms, ska ge en signal till It-avdelningen.

Även om din jobbtelefon inte spåras tycker jag att du ska låta bli att använda den privat.
Citera
2020-12-18, 14:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är inte din telefon. Din chef kan när som helst be dig räcka över telefonen och uppge lösenordet. Om du inte gladeligen kan göra det utan att oroa dig för något så använder du din arbetstelefon på fel sätt.
Citera
2020-12-18, 21:34
Medlem
OK. Mycket foliehattar i tråden märker jag. Enklast är helt enkelt att kolla om det finns profiler installerade. Trycker man på dessa profiler så ser man också vad företaget har rätt att göra. Ta reda på vilken IT policy företaget har gällande utrustning.
Citera
2020-12-18, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det vanligaste, som nämnts i tråden, är att arbetsgivaren har möjligheter till att ta över telefonen på distans samt övervaka hur den används för att fånga upp avvikelser.

Att ta över telefonen är i princip samma funktioner som du kan, och bör, ha som privatperson, det vill säga arbetsgivaren kan spåra mobilens position och nollställa den.

Varför i helvete då undrar du?
Spårning under arbetstid eller tjänsteresa är till viss del kopplat till medarbetarnas säkerhet. Låt oss säga att att en bortglömd dynamitlast exploderar i Gävle hamn (som i Beirut men mycket kraftfullare) så vill företaget veta vilka kollegor som är i eller i närheten av Gävle.

Att blåsa telefonen på allt innehåll är viktigt ifall den stjäls eller tappas bort.

Avvikelser, såsom att telefonen skickar ut ett extremt antal sms, ska ge en signal till It-avdelningen.

Även om din jobbtelefon inte spåras tycker jag att du ska låta bli att använda den privat.

man ska inte använda jobbtelefonen privat och så lite som möjligt på jobbet.

att "arbetsgivaren" skulle ha goda avsikter är rent dravel. man ör bara en förbrukningsvara som anställd och chefer som har funktioner påslagna där man kan spionera på sina anställda är psyksjuka. ingnting annat oc hdet är vad man ska kalla det för, mental störning som inte ens klarar av att skaffa sig annat än en utländsk kvinna som sysslat med prostitution i olika varianter och inte ens klarar av att landa ett riktigt jobb.
Citera
2020-12-22, 10:40
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkassoPierre
att "arbetsgivaren" skulle ha goda avsikter är rent dravel.
Det är delvis skyldigheter, delvis employment branding.

Med din inställning till personal skulle jag inte vilja ha dig till chef
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in