2020-12-17, 19:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Föresten fick jag telefonen helt ny i oöppnad förpackning. Men finns det typ speciella "deals" att företag kan köpa mobiler med förinstallerad spyware som man inte kan se?
Om du har ett företags-mail i den är du ägd!
Citera
2020-12-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du har ett företags-mail i den är du ägd!

Fanns ingen mail i den. Kör med min gmail. Har en företags-email i en email-app bara.
Citera
2020-12-17, 20:23
Medlem
killawifes avatar
Inga normala företag använder sig av den typen av spyware som du efterfrågar. Det är rätt vanligt att man kollar företagsmail dock.
Citera
2020-12-17, 20:52
Medlem
Kennethkvartings avatar
De har inte satt dit mig på fyra och ett halvt år nu, så jag bedömer att det är lugnt.
Citera
2020-12-17, 21:21
Medlem
Kan ja. Beror väl lite på. Vad är det för mobil du har inom jobbet?
Citera
2020-12-17, 21:31
Medlem
Citat:
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?

Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?

Du ska aldrig göra något du vill ha hemligt på jobbmobilen. Helt vansinnigt att ens tro något annat
Citera
2020-12-17, 21:40
Medlem
PerniWhas avatar
Halvkapar tråden med motsatt förhållande, låt säga att man kör privat mobil med dubbla sim och ett par appar som behövs för firmans räkning, vad kan it-avdelningen se på en sådan givet att sim-2 är avstängt?
Citera
2020-12-17, 22:17
Medlem
Jthunderas avatar
Du kan gå in och se ifall mobilen administreras remote av IT avd. På Apple står det under inställningar-allmänt-om tror jag. Kan inte kolla för har en fri mobil nu...

VPN är alltid uppkopplad och trafiken går genom företagets server.
Citera
2020-12-17, 23:30
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?

Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?

Kanske. Har aldrig varit med om att få en jobbtelefon som inte kom inplastad direkt från butik, men om du fick ärva en så kanske. Företaget kommer inte få data via telekombolaget, speciellt inte på ditt wifi, så något skulle ju behöva installeras.

Om ett företag gjorde så utan att tydligt informera mig hade jag däremot gått direkt på dagen and fuck the consequenses. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna acceptera det, så länge jag vet att det är så, det får man ju ta ställning till då. Obs att de kan monitorera företagsnätverket och sånt är också okej i min bok, gillar när de säger att de gör det så det är glasklart, men klart jag inte räknar med att kunna surfa porr och torrenta vilt på arbetstid.
Citera
2020-12-17, 23:35
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Du kan gå in och se ifall mobilen administreras remote av IT avd. På Apple står det under inställningar-allmänt-om tror jag. Kan inte kolla för har en fri mobil nu...

Huh, det här visste jag inte var en grej, har alltid fått installera och slå av/på VPN manuellt, men helt korrekt, om det finns någon alltid VPN-funktion så är det klart de kan spionera. Finns det på Android också? Spelar ingen roll för mig personligen, men blev nyfiken.
Citera
2020-12-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Nästan rätt. Inställningar - Allmänt - Profiler och Enhetshantering. Installerar företaget exempelvis en application som "Zscaler" eller liknande så kan dom se vartifrån trafiken genereras. Dock inte lika vanligt att man applicerar sådana lösningar på mobiltelefoner, vanligare på datorer.
Citera
2020-12-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Halvkapar tråden med motsatt förhållande, låt säga att man kör privat mobil med dubbla sim och ett par appar som behövs för firmans räkning, vad kan it-avdelningen se på en sådan givet att sim-2 är avstängt?

Ingenting. Förutsatt att apparna säger det dom ska göra. Är det android finns det nog saker appen kan göra som tillverkaren kanske inte uppgett. Dock inte om du kör en iPhone eftersom att allting godkänns av Apple där. Kör du dubbla sim antar jag att det är en androidtelefon dock. Simkort spelar ingen roll i detta fall, orelevant annat än om företaget skulle vilja spåra hur du rört dig via telemasten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in