Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Klister93
Hej!
Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?
Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?
Kanske. Har aldrig varit med om att få en jobbtelefon som inte kom inplastad direkt från butik, men om du fick ärva en så kanske. Företaget kommer inte få data via telekombolaget, speciellt inte på ditt wifi, så något skulle ju behöva installeras.
Om ett företag gjorde så utan att tydligt informera mig hade jag däremot gått direkt på dagen and fuck the consequenses. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna acceptera det, så länge jag vet att det är så, det får man ju ta ställning till då. Obs att de kan monitorera företagsnätverket och sånt är också okej i min bok, gillar när de säger att de gör det så det är glasklart, men klart jag inte räknar med att kunna surfa porr och torrenta vilt på arbetstid.