• 1
  • 2
2020-12-17, 18:56
Medlem
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?

Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?
Citera
2020-12-17, 18:58
Medlem
torrenttobbes avatar
Vet inte men på min telefon så står det i inställningar att mitt företag har full kontroll över telefonen.
Citera
2020-12-17, 19:00
Medlem
Jadu, pröva läsa genom dina avtal.
Citera
2020-12-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Vet inte men på min telefon så står det i inställningar att mitt företag har full kontroll över telefonen.

Vart står det exakt?
Citera
2020-12-17, 19:01
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Sluta huda på arbetstid så slipper du oroa dig.
Citera
2020-12-17, 19:07
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Hej!

Är det vanligt att arbetsgivare installerar spy ware på jobbtelefonen? Kan dom även se vad jag gör i t. ex. Chrome uppkopplad på mitt eget privata wifi? Tänker typ om det finns spy ware som loggar allt jag gör och finns öppet för arbetsgivaren att hämta. Eller om den alltid skickar data via jobbabonnemanget på något sätt?

Jag kanske är för paranoid eller orolig. Kan man ha ett privatliv på en jobbtelefon om man säger så? Borde väl inte vara någon fara när jag använder min privata internetuppkoppling?

Har du ingen privat mobil du kan använda till sånt du inte vill att chefen ska se?
Citera
2020-12-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Har du ingen privat mobil du kan använda till sånt du inte vill att chefen ska se?

Jo men det är lite drygt att byta hela tiden.
Citera
2020-12-17, 19:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En bra grundregel är att aldrig använda jobbmobil och jobbdator till någonting du inte kan stå för för chefen.

Nu tvivlar jag på att småföretag bemödar sig hålla koll på anställdas surfhistorik men större företag med IT-avdelningar brukar göra det rutinmässigt. Inte så att de går igenom det och håller konstant koll, men loggar kan kollas ifall de har anledning till det.
Citera
2020-12-17, 19:12
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Jo men det är lite drygt att byta hela tiden.

Better safe than sorry.
Citera
2020-12-17, 19:17
Medlem
Föresten fick jag telefonen helt ny i oöppnad förpackning. Men finns det typ speciella "deals" att företag kan köpa mobiler med förinstallerad spyware som man inte kan se?
Citera
2020-12-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Better safe than sorry.

Ja jag kanske börjar använda den privata mer.
Citera
2020-12-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du jobbar för lite som har orken att tänka som du gör. Du borde fan få sparken.
Hehe. Jobbar heltid men ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in