2022-05-06, 17:03
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Storstäda hela huset, under säng, soffa, alla skåp, garderober osv. Du kan köpa en insektsspräy på en vanlig affär. Spraya rejält. Låt de vara så i 40-60 min. Undertiden så bör du lämna huset. Sen går du in och öppnar fönstren och dörrar. Vädra i ca 30 min.

Gör om samma process en dag i veckan i en månads tid.

Här finns även fler tips om du googlar på silverfisk. Vill inte länka så jag bryter mot någon regel.

Du måste bara städa enormt noggrant. Se till att ta död på alla som lever, sen kan de ha lagt ägg därför måste du fortsätta processen tills att de verkligen är borta. Tror de förökar sig fort

Tack för tipsen, men jag ska ändå flytta om några veckor och pallar inte betala för att förvandla huset till en gaskammare.
Men de brukar alltså dyka upp om man inte städar tillräckligt?
Citera
2022-05-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Tack för tipsen, men jag ska ändå flytta om några veckor och pallar inte betala för att förvandla huset till en gaskammare.
De gillar fuktiga ställen, så det kan vara tecken på fuktskador om man har en massa silverfiskar. Här kan du läsa lite, skrolla ner på sidan. https://www.anticimex.se/silverfiskar
Citera
2022-05-06, 17:11
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det är mest sannolikt långsprötade silverfiskar.
Kontakta det bolag där du har hemförsäkring. Jag fick åttakantiga dosor från mitt bolag för några år sedan och dom fungerade riktigt bra.

Jag sökte på det, och ja det är det definitivt. Fan vad äckliga de ser ut på bilder, som små kackerlackor.

Det här stycket kände jag inte till, men det stämmer bra:

”Om du stöter på, vad du tror, är en silverfisk på en lodrät yta kan du vara säker på att det är en långsprötad silverfisk. För i motsats till silverfisk klarar långsprötad silverfisk att krypa på lodräta ytor.”

Jag har sett en av dem kräla upp på mitt duschdraperi när jag duschade. Mysigt.

Nu ska jag inte stanna här så länge, men jag ska se till att kolla resväskan noggrant när jag drar, för jag antar att jag kan få med dem till nästa hus annars?
Citera
2022-05-06, 17:14
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
De gillar fuktiga ställen, så det kan vara tecken på fuktskador om man har en massa silverfiskar. Här kan du läsa lite, skrolla ner på sidan. https://www.anticimex.se/silverfiskar

Det verkar dock som att det är långsprötade silverfiskar i mitt fall, riktigt äckliga.
Citera
2022-05-06, 17:15
Medlem
Citat:

Nej så menade jag inte. Men de håller sig till fuktigas ställen men kan även vara lite överallt när man väl fått in dem. Därför är det bra om man städar noggrant tills men är veck problemet.

Så om du köper en spray på Biltema, Ica, coop, Willys, ja eller där du brukar handla. Går på ca 60-100kr. Sprayar rejält och går ut en stund. Sedan vädrar du ut. Därefter en storstädning så du städar bort de föra krypen.

Upprepa ca 1 gånger i veckan så kommer du nog blivit av med de inom en månad
Citera
2022-05-06, 17:16
Medlem
Citat:
Det verkar dock som att det är långsprötade silverfiskar i mitt fall, riktigt äckliga.
Min dotter har sådana i sitt studenthus. Bara att försöka få ned antalet med fällor. De, liksom andra avskydda invandrare, är här för att stanna.
Citera
2022-05-06, 17:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag sökte på det, och ja det är det definitivt. Fan vad äckliga de ser ut på bilder, som små kackerlackor.

Det här stycket kände jag inte till, men det stämmer bra:

”Om du stöter på, vad du tror, är en silverfisk på en lodrät yta kan du vara säker på att det är en långsprötad silverfisk. För i motsats till silverfisk klarar långsprötad silverfisk att krypa på lodräta ytor.”

Jag har sett en av dem kräla upp på mitt duschdraperi när jag duschade. Mysigt.

Nu ska jag inte stanna här så länge, men jag ska se till att kolla resväskan noggrant när jag drar, för jag antar att jag kan få med dem till nästa hus annars?
Köp dessa. Funkar 100%
https://stick.se/silverfisk/snip-insektsdosa-4-pack/
Citera
2022-05-06, 17:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurksylta
Min dotter har sådana i sitt studenthus. Bara att försöka få ned antalet med fällor. De, liksom andra avskydda invandrare, är här för att stanna.
Testa https://stick.se/silverfisk/snip-insektsdosa-4-pack/
Citera
2022-05-06, 17:24
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Köp dessa. Funkar 100%
https://stick.se/silverfisk/snip-insektsdosa-4-pack/

Även mot dessa långsprötade krabater?
Citera
2022-05-06, 17:28
Medlem
Severlohs avatar
Tror ni det finns någon marknad för att fånga in dessa i glasburkar och sälja dem på typ blocket förresten? Det kan ju vara så att någon vill placera ut dem hos folk de inte gillar. De verkar vara hyfsat ovanliga i Sverige.
Citera
2022-05-06, 17:29
Medlem
Citat:
Testa https://stick.se/silverfisk/snip-insektsdosa-4-pack/
Hon har något liknande och har fångat många. Men de dyker upp ändå, då de knallar omkring i huset. Går egentligen inte att bli av med i ett lägenhetshus där det rör sig mycket folk.
Citera
2022-05-06, 17:37
Medlem
Severlohs avatar
Citat:

Citat:
Hon har något liknande och har fångat många. Men de dyker upp ändå, då de knallar omkring i huset. Går egentligen inte att bli av med i ett lägenhetshus där det rör sig mycket folk.

Ja det här är ett parhus och det bor en negerfamilj precis intill, så det spelar nog ingen roll om jag lyckas rensa min del av huset om de är kvar där.
Det är säkert dem som har tagit hit dem också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in