Citat:
Jag har nyligen flyttat in i ett nytt hus, och har hela tiden plågats av silverfiskar här. Så fort jag tänder ljuset i ett rum så ser jag minst en springa runt på golvet.
Det är inte bara i badrummet heller, utan det första jag såg när jag vaknade idag var den största silverfisk jag sett i mitt liv springa runt på golvet bredvid sängen. Alltså den var nästan lika lång som halva mitt lillfinger. Den flög ut genom fönstret fortare än en avlöning.
Alla är inte så stora, men de är klart större än jag är van vid.
Hur blir jag av med dem? Vad lever de på egentligen? Mig när jag sover känns det som.
Det är inte bara i badrummet heller, utan det första jag såg när jag vaknade idag var den största silverfisk jag sett i mitt liv springa runt på golvet bredvid sängen. Alltså den var nästan lika lång som halva mitt lillfinger. Den flög ut genom fönstret fortare än en avlöning.
Alla är inte så stora, men de är klart större än jag är van vid.
Hur blir jag av med dem? Vad lever de på egentligen? Mig när jag sover känns det som.
Här är en sida med ganska bra information och de visar även olika typer av fällor.
Klisterremsor med doft som silverfiskarna gillar känns som en fälla som fungerar för alla typer av silverfiskar.
https://gardenhome.se/silverfisk-falla/
Citat:
Den långsprötade silverfisken livnär sig däremot på tapet, kläder, textilier och pappförpackningar. De kan därmed till större del upptäckas i andra delar av hemmet utan att det behöver betyda att en fuktskada uppstått.
Citat:
Hur bekämpar jag silverfiskar bäst?
Det absolut viktigaste är att jobba preventivt. Gör en storstädning då du städar bakom spis, tvättmaskin, kylskåp m.m. Använd sedan silverfiskfällor i alla rum där silverfiskar hittas. Använd även gärna rödcederblock som avger en doft som insekterna ogillar.
Hur länge lever en silverfisk?
De lever i mellan 2 och 8 år. Att vänta ut dem och hoppas på att de ska dö är alltså inte ett alternativ. Redan efter 6 månader kan de föröka sig och ökningen av antalet silverfiskar brukar gå mycket fort.
Det absolut viktigaste är att jobba preventivt. Gör en storstädning då du städar bakom spis, tvättmaskin, kylskåp m.m. Använd sedan silverfiskfällor i alla rum där silverfiskar hittas. Använd även gärna rödcederblock som avger en doft som insekterna ogillar.
Hur länge lever en silverfisk?
De lever i mellan 2 och 8 år. Att vänta ut dem och hoppas på att de ska dö är alltså inte ett alternativ. Redan efter 6 månader kan de föröka sig och ökningen av antalet silverfiskar brukar gå mycket fort.