2020-12-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
När jag lagar lammstek öser jag steken med ett par dl starkt kaffe.

Det ger en fantastiskt god sås.

Funkar säkert med nöt och vilt också.
Fan, det skall jag lägga på minnet!
Citera
2020-12-17, 19:02
Medlem
Användaren Skurhinken kommer här och försöka lura en gammal kaffemoster!😁
Citera
2020-12-17, 19:34
Medlem
Överblivet kaffe sparas i en hink, värm sedan upp den mängd du behöver i micron!
Citera
2020-12-17, 19:38
http://kafferecept.se/category/desserter/

Där finns det lite olika bakverk med kaffe i
Citera
2020-12-17, 19:50
Medlem
Kanske kan inspirera dig till att bli ett Kent fån om du inte redan är det?

https://m.youtube.com/watch?v=godsY9ykXdQ

I övrigt har jag ett svagt minne av att du kan använda kaffe när du garvar skinn. Du kanske har något djur med tillhörande hud som också blivit över som du kan göra någon kul julklapp av. En plånbok eller liknande.
Citera
2020-12-17, 22:31
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Kanske kan inspirera dig till att bli ett Kent fån om du inte redan är det?

https://m.youtube.com/watch?v=godsY9ykXdQ

I övrigt har jag ett svagt minne av att du kan använda kaffe när du garvar skinn. Du kanske har något djur med tillhörande hud som också blivit över som du kan göra någon kul julklapp av. En plånbok eller liknande.
Härligt med ett till Kent fan här! Jag har en hund som kom med när jag flyttade ihop med min partner. Han kanske kan bli något fint. Jag ska iallafall tänka på saken.
Citera
2020-12-17, 23:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.

16 kreativa sätt att använda gamla kaffesorter

https://www.healthline.com/nutrition...coffee-grounds
Citera
2020-12-17, 23:20
Medlem
neuron-drones avatar
Får du ofta besök? Spara kaffeslatten i en flaska i kylen. Sedan häller du upp det kaffet till gästen. Kör i mikron. Om du har färskt kaffe så tar du av detta. Servera i samma muggar. Gästen tror att du dricker samma äckliga kaffe. Men du sparar ju bara. Gör detta när de inte ser. Står sig några dagar i kylen. Använd till jobbiga gäster kanske de inte kommer tillbaka. Dina snälla gäster får färskt kaffe förstås. Du kan skapa ett kaffemysterium. Folk kommer prata med varandra som varit hos dig bakom din rygg. Vissa säger att du har gott kaffe och vissa säger äckligt. Och du har lyckats skapa förvirring. Sådant är kul.
Citera
2020-12-18, 08:42
Medlem
Fritzholms avatar
Jag gillar tänket kring att behandla trä och garva läder. Alla recept och desserter känns som att man häller vill använda nygjort gott kaffe. Jag vill ju ta vara på restprodukterna och gärna förädla dem eller utvinna något nytt ur dem.
Citera
2020-12-18, 08:56
Medlem
Tiramisu är gott...
Men allvarligt, att hålla på och slabba med gamla kafferester... Nog för att jag är för återvinning men det finns ju gränser? Nej, jag säger som vissa här - brygg mindre mängder bara.
Citera
2020-12-18, 10:43
Medlem
Fritzholms avatar
Det slog mig att jag för några år sen gjorde läsk av kaffe. Då mjölktvättade jag kaffet så att det blev en klar vätska och alla bismaker försvann. Läsken blev bättre än man kan tro men samtidigt långt ifrån gott. Dessutom skummade den upp på tok för mycket av proteinerna från mjölken och blev lite för hög syra efter mjölktvätten för att det skulle passa till kaffesmaken. Men man borde ju kunna göra samma process för att göra en stabil kaffesirap till drinkar? Kan man få mjölken att separera utan syra?
Citera
2020-12-18, 17:13
Medlem
klybans avatar
Kyl det och drick det som kallt, med en skvätt grädde/mjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in