I övrigt har jag ett svagt minne av att du kan använda kaffe när du garvar skinn. Du kanske har något djur med tillhörande hud som också blivit över som du kan göra någon kul julklapp av. En plånbok eller liknande.
I övrigt har jag ett svagt minne av att du kan använda kaffe när du garvar skinn. Du kanske har något djur med tillhörande hud som också blivit över som du kan göra någon kul julklapp av. En plånbok eller liknande.
Härligt med ett till Kent fan här! Jag har en hund som kom med när jag flyttade ihop med min partner. Han kanske kan bli något fint. Jag ska iallafall tänka på saken.
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.
Får du ofta besök? Spara kaffeslatten i en flaska i kylen. Sedan häller du upp det kaffet till gästen. Kör i mikron. Om du har färskt kaffe så tar du av detta. Servera i samma muggar. Gästen tror att du dricker samma äckliga kaffe. Men du sparar ju bara. Gör detta när de inte ser. Står sig några dagar i kylen. Använd till jobbiga gäster kanske de inte kommer tillbaka. Dina snälla gäster får färskt kaffe förstås. Du kan skapa ett kaffemysterium. Folk kommer prata med varandra som varit hos dig bakom din rygg. Vissa säger att du har gott kaffe och vissa säger äckligt. Och du har lyckats skapa förvirring. Sådant är kul.
Jag gillar tänket kring att behandla trä och garva läder. Alla recept och desserter känns som att man häller vill använda nygjort gott kaffe. Jag vill ju ta vara på restprodukterna och gärna förädla dem eller utvinna något nytt ur dem.
Tiramisu är gott...
Men allvarligt, att hålla på och slabba med gamla kafferester... Nog för att jag är för återvinning men det finns ju gränser? Nej, jag säger som vissa här - brygg mindre mängder bara.
Det slog mig att jag för några år sen gjorde läsk av kaffe. Då mjölktvättade jag kaffet så att det blev en klar vätska och alla bismaker försvann. Läsken blev bättre än man kan tro men samtidigt långt ifrån gott. Dessutom skummade den upp på tok för mycket av proteinerna från mjölken och blev lite för hög syra efter mjölktvätten för att det skulle passa till kaffesmaken. Men man borde ju kunna göra samma process för att göra en stabil kaffesirap till drinkar? Kan man få mjölken att separera utan syra?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!