2020-12-17, 13:11
Medlem
Kompostera tex.
Citera
2020-12-17, 13:43
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Du menar malet kaffepulver eller vatten ?

Vattnet = Drick

Kaffepulver = Häll tbx i påsen
Malet kaffe. Tydligen ska ju sånt förbrukas inom en vecka om man är en kaffebög. Själv har jag ett öppet paket i kylen sen kanske ett halvår. Jag skulle förmodligen inte klara ett blindtest ändå men men
Citera
2020-12-17, 13:47
Medlem
Gör som vi, köp en kaffemaskin som maler kaffet och gör en kopp kaffe åt gången, lika med inget spill eller överblivet kaffe. Sedan tömmer du behållaren med sump på gräsmattan som då blir glad (enligt frun som vet bäst)
Citera
2020-12-17, 15:04
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedeputy
Gör som vi, köp en kaffemaskin som maler kaffet och gör en kopp kaffe åt gången, lika med inget spill eller överblivet kaffe. Sedan tömmer du behållaren med sump på gräsmattan som då blir glad (enligt frun som vet bäst)
Jo en sån har jag redan som jag använder till morgonkoppen. Det här är inget jätteproblem för mig utan mest att jag är nyfiken på om någon har ett bra användningsområde för kafferester. Kan man utvinna koffeinet på något fiffigt sätt kanske?
Citera
2020-12-17, 16:40
Medlem
olasvenssons avatar
Man ska kunna spå i kaffesump. Testa och spå om vad du ska göra med gammalt kaffe...
Citera
2020-12-17, 16:47
Medlem
Kaffegelé som du serverar med sötad vispad grädde.
Citera
2020-12-17, 17:25
Medlem
Kehins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Det är klart att det är det vettigaste sättet att gå till väga. Men jag är mest sugen på att höra om det finns några vettiga användningsområden för kaffe som redan är bryggt?
Aha, då är jag med... En bra chilli-gryta mår inte dåligt av en skvätt, men det är ju typ 1 msk (som alla andra recept).
Citera
2020-12-17, 17:43
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.

Måla trä med det. Målade själv en hylla samt en pall med gammalt svart, starkt kaffe. Blev riktigt bra.
Citera
2020-12-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Måla trä med det. Målade själv en hylla samt en pall med gammalt svart, starkt kaffe. Blev riktigt bra.
Snälla berätta hur du för/ och efterbehandlade?
Frågar en oerfaren snickardotter, vars farsa är borta😏
Citera
2020-12-17, 17:55
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Snälla berätta hur du för/ och efterbehandlade?
Frågar en oerfaren snickardotter, vars farsa är borta😏

Behövde inte förbehandla något. Man får måla flera gånger. Ju starkare kaffe desto mörkare färg.
Citera
2020-12-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Behövde inte förbehandla något. Man får måla flera gånger. Ju starkare kaffe desto mörkare färg.
Vilket trä använder du och hur får du kaffet att fastna och att hålla sig🤔
Citera
2020-12-17, 18:32
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.

När jag lagar lammstek öser jag steken med ett par dl starkt kaffe.

Det ger en fantastiskt god sås.

Funkar säkert med nöt och vilt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in