• 1
  • 2
2020-12-17, 12:20
Medlem
Fritzholms avatar
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.
Citera
2020-12-17, 12:27
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Marinera kött
Citera
2020-12-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritzholm
Det känns ju trist att hälla ut kafferesterna som blir kvar från förra vändan när man ska brygga en ny kanna. Det blir ofta en skvätt kvar eftersom jag brukar göra med råge eftersom jag inte vet hur mycket jag vill ha och om det är någon annan som vill ta sig en kopp men efter några timmar i termosen har det oxiderat och blivit äckligt. Finns det något man kan göra av resterna? Typ brygga vinäger eller combutcha. Gärna något gott eftersom det ofta blir nya kafferester.
Du måste ha en enorm termos om du inte orkar tömma den själv?
Citera
2020-12-17, 12:30
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Negerbollar
Ja jag tänkte det först men det brukar bara gå åt en skvätt och man blir jäkligt mätt på det när det främst består av havregryn och fett. Men kanske bra om man ska bjuda många.
Citera
2020-12-17, 12:31
Medlem
grungewhores avatar
matmässigt är det inte särskilt gott eller nyttigt annat än köttmarinering som föreslogs ovan, men man kan kompostera det och odla svamp i, den jord som sedan bildats av det kan göras till grisfoder. Eller så gör du peelingkräm av det.
Citera
2020-12-17, 12:37
Medlem
Kehins avatar
Är det inte enklare att brygga fler gånger och mindre? Du verkar ju uppenbart inte gilla slöseriet så... 🤷🏻‍♂️
Citera
2020-12-17, 12:39
Medlem
Vattna blommorna - fin näring till växterna.
Citera
2020-12-17, 12:51
Medlem
Fritzholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kehin
Är det inte enklare att brygga fler gånger och mindre? Du verkar ju uppenbart inte gilla slöseriet så... 🤷🏻‍♂️
Det är klart att det är det vettigaste sättet att gå till väga. Men jag är mest sugen på att höra om det finns några vettiga användningsområden för kaffe som redan är bryggt?
Citera
2020-12-17, 12:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ice coffee. Det är ju godare än varmt kaffe också. Annars tycker jag Merkurs förslag är bäst hittills.
Citera
2020-12-17, 12:57
Medlem
Du kan frysa in kaffeslattar i kuber och använda när du blir sugen på iskaffe 😁
Citera
2020-12-17, 13:00
Medlem
grottmuttans avatar
Samma fråga fast med okokat kaffe då?
Citera
2020-12-17, 13:11
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Samma fråga fast med okokat kaffe då?

Du menar malet kaffepulver eller vatten ?

Vattnet = Drick

Kaffepulver = Häll tbx i påsen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här