Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-18, 09:41
  #1
Medlem
Magnums avatar
En programledare på en lokal radiostation ringde idag upp en person på dennes arbetsplats där de tillverkar väskor. De hade mycket att göra nu inför skolstarten i höst bla. Hon frågade vilka väskor som var populärast. Han svarade att Snobben-väskor var väldigt poppis.
-Opopop! Nu ska vi inte göra reklam,utbrast programledaren. Det finns ju även många andra figurer, som Nalle Puh blablabla...! Jag menade vilken väsktyp som var populärast, typ ryggor eller nåt annat.

Stör mig enormt på såna mediepersoner som får stora skälvan så fort nån nämner nåt specifikt märke eller liknande. Dessutom lät det som hon försökte skuldbelägga den uppringda personen. Allt han sa var ju att Snobben var ett väldigt populärt motiv på väskor; han försökte ju inte pusha för detta motiv på nåt sätt. Nä, grymt oproffsigt gjort av programledaren, tycker jag.

(Uppdaterar ev. med länk när sändningen ligger på nätet)
Citera
2006-05-18, 13:27
  #2
Medlem
Svaret finns här:

http://www.grn.se/grn/pages/Page____1416.aspx

"Det är förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen inne i programmen. Bestämmelsen ska bl.a. förhindra s.k. smygreklam"

Men det låter som om programperson var överdrivet nitisk. Men hellre det tycker jag än att public service bolagen börjar reklama sig.

/KT
Citera
2006-05-18, 14:32
  #3
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Programledarna i P3:s program brukar ofta - med illa dold ironi - lägga till att det självklart finns andra alternativ som är minst lika bra när ett varumärke nämns.
Citera
2006-05-18, 15:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Programledarna i P3:s program brukar ofta - med illa dold ironi - lägga till att det självklart finns andra alternativ som är minst lika bra när ett varumärke nämns.

För ett tag sen i, tror jag, Morgonpasset med Sven Wollter som gäst:

Programledarna: Men vad tycker du om för musik?
Sven: Ja, jag lyssnar mycket på både det ena och det andra, men just nu lyssnar jag mest på min dotter som precis kommit ut med en fantastisk skiva.
Programledarna: Och vi vill påpeka att det finns många andra bra skådespelardöttrar därute.

/KT
Citera
2006-05-18, 15:56
  #5
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingTUT
För ett tag sen i, tror jag, Morgonpasset med Sven Wollter som gäst:

Programledarna: Men vad tycker du om för musik?
Sven: Ja, jag lyssnar mycket på både det ena och det andra, men just nu lyssnar jag mest på min dotter som precis kommit ut med en fantastisk skiva.
Programledarna: Och vi vill påpeka att det finns många andra bra skådespelardöttrar därute.

/KT

Precis den typen av hysteri jag menar. Visst låter påpekandena alltid otroligt löjliga. Inte en chans att de skulle bli fällda av granskningsnämnden för ett sånt uttalande. Men att att rekommendera biofilmer och liknande på bästa tv-tid går tydligen för sig.
Citera
2006-05-18, 16:06
  #6
Medlem
Magnums avatar
Nu har jag lyssnat på det igen och måste revidera mig lite.
Han sa" Det är klart ni ska ha Snobben som vi säljer" Det är ju iofs en uppmaning. Men jag tycker ändå att programledaren överdriver det hela. Hon är för övrigt rätt kass. Lyssna och gör er egna bedömning, ca 1:20 in i inslaget:

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/p...Artikel=675589

Klicka på 18/5 Erik Hultgren, Jönköping
Citera
2006-05-18, 20:46
  #7
Medlem
johnny_viciouss avatar
Tråd flyttad till Reklam och Marknadsföring från Medier och Journalistik.

//Mod
Citera
2006-05-18, 20:47
  #8
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Precis den typen av hysteri jag menar. Visst låter påpekandena alltid otroligt löjliga. Inte en chans att de skulle bli fällda av granskningsnämnden för ett sånt uttalande. Men att att rekommendera biofilmer och liknande på bästa tv-tid går tydligen för sig.
Ironi och satir är inte din starka sida, va?
Citera
2006-05-18, 21:02
  #9
Medlem
Most Wanteds avatar
Jag tyckte mig ana ett visst mått av ironi i rösten på programledaren. Lyssnar på detta program dagligen och för det mesta släpper de igenom sånt...

Nåt som däremot stör mig enormt mycket är att P3 numera aldrig använder termen MP3-spelare, utan alltid ett varumärke, nämligen Ipod! Särskilt Annika Lantz med bihang.
Citera
2006-05-18, 21:23
  #10
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ironi och satir är inte din starka sida, va?
Vad har satir med saken att göra?
Vad jag menar är att de gör så stor sak av det. Ta Wollter-exemplet här ovan - det blir ju bara löjligt att göra ett påpekande om andra skådespelardöttrar.
Citera
2006-05-18, 23:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Vad har satir med saken att göra?
Vad jag menar är att de gör så stor sak av det. Ta Wollter-exemplet här ovan - det blir ju bara löjligt att göra ett påpekande om andra skådespelardöttrar.

Det brukar kallas att skämta. De försöker alltså säga något som folk ska finna roligt. Personligen tycker jag att ofta att det är just roligt, speciellt i så absurda fall som det du tog upp.
Citera
2006-05-19, 19:31
  #12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Vad har satir med saken att göra?
Vad jag menar är att de gör så stor sak av det. Ta Wollter-exemplet här ovan - det blir ju bara löjligt att göra ett påpekande om andra skådespelardöttrar.
Ironi och satir är inte din starka sida.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback