2020-12-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Svaret är nej din bil kommer inte att gå bättre med ett högre oktantal. Du får chippa den helt enkelt och om du vill, skaffa en vassare kam och sportavgassystem samt lite sänksatser och naturligtvis en vassare turbo = ej lättryck, så kanske du kan plocka ut 50 - 100 + hästar till eller mer. Möblerar du dessutom om i inredningen dvs slänger ut allt onödigt så kan du spara vikt vilket resulterar i något bättre prestanda. Men jag antar att du menar om din bil mår bättre med ett högre oktantal så är svaret också nej.
Här tror jag inte du har helt rätt.
Som jag skrev ovan så så ökas kompressionstrycket något på en motor som är några år gammal och blivit sotig.
Tendensen till spikning blir mindre med 98 oktan.
Bilen blir helt enkelt smidigare att köra då motorn får 98 oktan - i de flesta fall.
Min erfarenhet av äldre bilmotorer som inte har någon "knacksensor".
Citera
2020-12-17, 08:59
Medlem
Rattar en Mercedes E350e till vardags och skillnaden är märkbar på 95 och 98 oktanig bensin. Skulle tippa på ca 75 hp mer med 98 kontra 95.
Citera
2020-12-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
du får inte ut 500hp med 98 oktan tro mej

Det går givetvis....
Citera
2020-12-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rolls royce meteor kan leverera över 600Hk med lågoktanig bensin

Ps, att likställa en femliters V10 med en 2.0-2.3 liters R4 ger jag inte mycket för, det enda som krävs för att plocka ut mer effekt med bf95 och bf98 är att öka motorvolymen, alima3342 pratar om att ta ut mycket effekt ur liten volym och det ställer helt andra krav.

Bilar som ex bugatti veyron supersport, porsche 911 gt1 och mclaren 720s har inte särskilt mycket effekt i relation till motorvolymen...148HK 169HK respektive 178Hk per liter.

Ska du plocka ut 500Hk ur B20 så är det en litereffekt på 250Hk, den motorn du hänvisar till har en litereffekt på 101hk.

Korrekt tänkt det om litereffekten etc
Dock kan man såklart klämma 500hk ur en Volvo 240 med trimmad originalmotor, även med bara 98 oktan, men det är betydligt lättare om man kör med andra bränslen.
Citera
2020-12-17, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Kan ingenting om det här. Finns det nån fördel att tanka 98 i en 10 år gammal Volvo? Priset är oväsentligt, jag vill bara veta om bilen mår bättre.

Tveksamt, det beror på vilken sorts Volvo och motor, samt hur din körning ser ut och hur långt du kör etc etc.

Moderna bilar har de senaste ca 30 åren kunnat anpassa sig efter vilket oktantal bränslet har. Det betyder att vissa bilar kan ha vissa fördelar att köras på 98, men klarar att köras på 95, och oftast så märker inte svenssons mycket av dessa skillnader.
Citera
2020-12-17, 09:20
Medlem
Citat:
Svaret är nej din bil kommer inte att gå bättre med ett högre oktantal. Du får chippa den helt enkelt och om du vill, skaffa en vassare kam och sportavgassystem samt lite sänksatser och naturligtvis en vassare turbo = ej lättryck, så kanske du kan plocka ut 50 - 100 + hästar till eller mer. Möblerar du dessutom om i inredningen dvs slänger ut allt onödigt så kan du spara vikt vilket resulterar i något bättre prestanda. Men jag antar att du menar om din bil mår bättre med ett högre oktantal så är svaret också nej.

Nja.... det beror ju på vad för Volvo han har....

Har han t ex en Volvo V70R 300Hk, så presterar den bäst på 98oktan men kan köras på 95oktan.

Med 95oktan blir den dock mindre spikresistent och kan därför riskera att sänka laddtryck och/eller tändning vad högre belastning. Beroende på situation etc kan det betyda att man inte kan få den angivna fulla effekten eller vridmomentet, eller att man kanske får det under kortare tid vid t ex en omkörning, om man kör på 95 istället för 98 oktan.
Citera
2020-12-17, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Rattar en Mercedes E350e till vardags och skillnaden är märkbar på 95 och 98 oktanig bensin. Skulle tippa på ca 75 hp mer med 98 kontra 95.

Så stor skillnad är det garanterat inte, men att du kan känna skillnad är sannolikt ja.
Citera
2020-12-17, 09:43
Medlem
De flesta chiptrim är anpassade efter 98 oktan. Så där lönar det sig.
Vill du höja oktanen på ett billigt sätt så slå i 20% e85 nån gång ibland.
På min bil så märks det tydligt på segdragningsförmågan (bilen är helt original utan turbo). Och jag kan tillochmed känna när det är dags att slå i en skvätt e85 igen. (tankar alltid vid halv tank, så det tar ett tag för den e85 jag tankat i att bli helt utspädd). Man slipper växla ner lika ofta helt enkelt. Vid så liten inblandning så påverkas inte förbrukningen, så det blir ett billigt sätt att höja oktanen. E85 sägs motsvara 104 oktan.
Citera
2020-12-17, 11:01
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tveksamt, det beror på vilken sorts Volvo och motor, samt hur din körning ser ut och hur långt du kör etc etc.

Moderna bilar har de senaste ca 30 åren kunnat anpassa sig efter vilket oktantal bränslet har. Det betyder att vissa bilar kan ha vissa fördelar att köras på 98, men klarar att köras på 95, och oftast så märker inte svenssons mycket av dessa skillnader.

Tack för svar. Det var precis vad jag avsåg, vanlig vardagskörning till och från jobbet och så.
Citera
2020-12-17, 11:08
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Kan ingenting om det här. Finns det nån fördel att tanka 98 i en 10 år gammal Volvo? Priset är oväsentligt, jag vill bara veta om bilen mår bättre.

Det står i instruktionsboken!
Citera
2020-12-17, 11:24
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Det är ett högre energivärde i 98 så bilen får mer effekt, inget som du kommer märka. Men du kommer iallafall märka att du kommer längre med 98
Citera
2020-12-17, 11:47
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Det är ett högre energivärde i 98 så bilen får mer effekt, inget som du kommer märka. Men du kommer iallafall märka att du kommer längre med 98

Dom har börjat mixa in etanol i 98an också
För var det bara 95an så därav det högre energivärdet förr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in