2020-12-17, 12:22
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så stor skillnad är det garanterat inte, men att du kan känna skillnad är sannolikt ja.

I min MB G500 är det stor skillnad på 95 och 98 framförallt om jag kör tungt släp
på väg med mycket backar. Mycket bättre verkningsgrad på 98.

Men 98 har blivit sämre med åren, förr hade Shell en V-max bensin som var över 100 oktan
förmodligen den bästa jag kört med.
Citera
2020-12-17, 12:35
Medlem
hippilis avatar
Har provat 98 i mina bilar under åren.
årsmodeller 1942-68 6 & 8 cyl topp & sidventilers inte märkt skillnad förutom att med 98 blir det inte så lätt ånglås men hur dom går är lika dant.

Det jag märkt skillnad med 98 är på motorsågar trimmer och röjsåg dom startar lättare och går bättre dom fick även oktan booster det var kaaaanske lite skillnad.
Citera
2020-12-17, 12:43
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har provat 98 i mina bilar under åren.
årsmodeller 1942-68 6 & 8 cyl topp & sidventilers inte märkt skillnad förutom att med 98 blir det inte så lätt ånglås men hur dom går är lika dant.

Det jag märkt skillnad med 98 är på motorsågar trimmer och röjsåg dom startar lättare och går bättre dom fick även oktan booster det var kaaaanske lite skillnad.
Har du jämfört 98 med alkylatbensin och i så fall märker du någon skillnad mellan dom?

Min bil har en liten lättrycksturbo och är "steg1" mappad, jag behöver både andra tändstift samt köra på 98. Innan mappningen brukade jag tanka 98 för skojs skull men märkte ingen skillnad. Har provat med torque pro och med mappningen så är det ca 3-8 hkr mer med 98 beroende på väder och vind, temp och luftfuktighet spelar roll.
Citera
2020-12-17, 12:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Har du jämfört 98 med alkylatbensin och i så fall märker du någon skillnad mellan dom?

Min bil har en liten lättrycksturbo och är "steg1" mappad, jag behöver både andra tändstift samt köra på 98. Innan mappningen brukade jag tanka 98 för skojs skull men märkte ingen skillnad. Har provat med torque pro och med mappningen så är det ca 3-8 hkr mer med 98 beroende på väder och vind, temp och luftfuktighet spelar roll.
Akrylat kör jag inte på
Citera
2020-12-17, 13:57
Medlem
Valieroths avatar
Har börjat med 98 i min Volvo S90 med T6-motorn. Har inte räknat på det än men jag upplever att jag kommer längre på en tank, kanske 50-100km längre. (Oklara siffror eftersom att jag inte tankar exakt vid samma bränslenivå i tanken.

Prestandan är märkbart högre, det kittlar lite mer i magen när man trycker på, dock vänjer man sig tyvärr.

För oinsatta i Volvo så har T6:an ca 320hk med turbo och kompressor. Toppfart 250km/h.
Citera
2020-12-17, 14:11
Medlem
Jofs avatar
Äh, fan. Efter läsningen här ska jag byta till 98 oktan. Om min Proceed anges att man kan välja själv. Går med båda (Turbo, 204 hk).
Citera
2020-12-17, 14:18
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Akrylat kör jag inte på
Akrylat och alkylat är inte riktigt samma sak. Alkylatbensin är renare bensin för t ex motorsågar och gräsklippare.
Citera
2020-12-17, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Förr fanns det 93 oktan regular, 97 oktan medium och 100 oktan premium. 93 oktan pumpen hade oljeblandat där man ställde in % olja. Ibland fanns en separat 93 oktan för oblandat och ibland även fotogen på pump. Och diesel såklart. En jävla massa pumpar och tankar alltså.

92 oktan är vanligt i Danmark.
Citera
2020-12-17, 15:24
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
92 oktan är vanligt i Danmark.
Apropå låga oktan så har jag för mig att jeepdunkarna man snodde från militärfordonen höll 87 oktan, men det var före internet så det kanske var en skröna fordonsmalajerna hittat på för att man inte skulle sno soppa.
Citera
2020-12-17, 15:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Apropå låga oktan så har jag för mig att jeepdunkarna man snodde från militärfordonen höll 87 oktan, men det var före internet så det kanske var en skröna fordonsmalajerna hittat på för att man inte skulle sno soppa.
Om angivet oktan är samma som används i usa så motsvarar det lite drygt 91 oktan i europa.
Citera
2020-12-17, 16:01
Medlem
Att tanka 98 istället för 95 gör ingen som helst skillnad mer än att din plånbok blir tunnare om motorn inte kräver det. Det står på tanklocket vilket bränsle som ska tankas. Står det 95 så gäller det.
Citera
2020-12-17, 16:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nej, inte möjligt idag. Prisskillnaden är för stor för att det skall gå. "Markant billigare", det har det nog aldrig varit. 98 är minst 80 öre dyrare per liter, det går inte att räkna hem.
Läste artikel om det för några år sen, man hade kört en längre sträcka med bf95 och sen med bf98, uträknat på deras körbehov så handla det om en tusenlapp om året.

Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Tja det var ju fint citerat . Jag likställde ingenting och ingenting om jämförelse heller så vitt jag minns i min kommentar utan bara det att man mycket väl kan få ut mer effekt med just 98oktan i tex M5 e60/61 mfl prestandabilar utan turbo ect .
Du likställde en 2liters rak fyra med en 5 liters v10...

Citat:
kunde jag inte låta bli att just föra in ett principiellt inlägg där om just högre oktantal så är b20 således helt ointressant.
hur kan b20 vara ointressant när kommentaren specifikt gällde bla den typen av motorn?
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-12-17 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in