2020-12-16, 06:03
Medlem
Hej!

Jag har aldrig någonsin haft kontakt med en störningsjour eller klagat överhuvudtaget och inte heller fått klagomål själv.

Men det är en person som jag bor vägg i vägg med och ibland så brukar denne dunka på min vägg. Jag bor ensam, så det kan omöjligt handla om att jag pratar högt. Musik blir det sällan och blir det ljud ifrån datorn, så använder jag hörlurar. Så även om det skulle ske spelljud/musik så är det hörlurar som gäller.

Denne person dunkar i alla fall. Det är rätt höga dunkningar, så pass att jag alltid hoppar till på grund av icke förberedelser.

Till min förvåning har han börjat göra detta på morgonen. Vilket jag är extra tyst. Så det har inget som helst anknytning att han kan göra mig.

Hur bevisar jag? Hur går det till med att kontakta störningsjour? Jag vill inte starta en grannfejd. T.ex om han får reda på att jag anmält, så kanske hans förklaring blir att det är jag som stör och därav hans dunkningar och anmäler tillbaka. Eller att det bara blir en grannfejd.

Hur gör man?

Jag tänker kontakta störningsjouren. NU är jag väldigt trött. Jag kan till och med känna att min hjärta hoppar till varenda gång dessa smällar dyker upp. Inget trevligt alls och något som man blir riktigt less på efter att det har pågått x antal månader.

Tack för all hjälp, stöttning, råd och tips!
Citera
2020-12-16, 06:18
Medlem
yz44s avatar
Spela in exempel på störningen samt registrera när och hur ofta de sker så att du har underlag när du vill klaga.
Citera
2020-12-16, 06:24
Medlem
Foo666s avatar
Har du testat att knacka på hos grannen och helt enkelt ställa frågan. ”Hör att du dunkar i väggen, är det för att jag stör dig? På vilket sätt i så fall?”
Ta det därifrån.
Citera
2020-12-16, 06:27
Medlem
Och grannen har inga barn?
Citera
2020-12-16, 06:36
Medlem
Evaristos avatar
Vissa gånger jag haft störningar har omedelbar reaktion varit effektivt.

En gammal granntant höll på och bankade i väggen emellanåt. När jag insåg att det inte var nån tillfällighet utan återkommande så skrek jag rakt ut "Ge fan i att banka i väggen!" Tvärtyst och hon gjorde aldrig om det.

Grannarna ovanför väckte mig på småtimmarna genom att ha fest med allsång och skit. Jag tog en stol som tillhygge och dunkade hårt några gånger genom taket. Budskapet gick tydligen rätt upp i fötterna på dem för det blev knäpptyst på sekunden.

Ibland hjälper ju inte sånt, eller bara tillfälligt. Men pröva i alla fall. Banka tillbaka direkt helt enkelt.
Citera
2020-12-16, 06:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag har aldrig någonsin haft kontakt med en störningsjour eller klagat överhuvudtaget och inte heller fått klagomål själv.

Men det är en person som jag bor vägg i vägg med och ibland så brukar denne dunka på min vägg. Jag bor ensam, så det kan omöjligt handla om att jag pratar högt. Musik blir det sällan och blir det ljud ifrån datorn, så använder jag hörlurar. Så även om det skulle ske spelljud/musik så är det hörlurar som gäller.

Denne person dunkar i alla fall. Det är rätt höga dunkningar, så pass att jag alltid hoppar till på grund av icke förberedelser.

Till min förvåning har han börjat göra detta på morgonen. Vilket jag är extra tyst. Så det har inget som helst anknytning att han kan göra mig.

Hur bevisar jag? Hur går det till med att kontakta störningsjour? Jag vill inte starta en grannfejd. T.ex om han får reda på att jag anmält, så kanske hans förklaring blir att det är jag som stör och därav hans dunkningar och anmäler tillbaka. Eller att det bara blir en grannfejd.

Hur gör man?

Jag tänker kontakta störningsjouren. NU är jag väldigt trött. Jag kan till och med känna att min hjärta hoppar till varenda gång dessa smällar dyker upp. Inget trevligt alls och något som man blir riktigt less på efter att det har pågått x antal månader.

Det är viktigt att du för en noggrann dagbok över hans störningar, datum, klockslag, antal bankningar om möjligt.

När du har gjort det i några månader kan du kontakta fastighetsägaren.

Om du skall prata med grannen, fråga absolut inte honom om du stör honom som någon föreslog i tråden, det är inte du som stör honom det är han som stör dig, det skall inte finnas något utrymme för en diskussion i den frågan.
Citera
2020-12-16, 07:16
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foo666
Har du testat att knacka på hos grannen och helt enkelt ställa frågan. ”Hör att du dunkar i väggen, är det för att jag stör dig? På vilket sätt i så fall?”
Ta det därifrån.

Undrar detsamma, detta måste ju helt klart vara det bästa rådet.
Till en början dvs..
Citera
2020-12-16, 07:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Spela in exempel på störningen samt registrera när och hur ofta de sker så att du har underlag när du vill klaga.
Klokt

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo

Grannarna ovanför väckte mig på småtimmarna genom att ha fest med allsång och skit. Jag tog en stol som tillhygge och dunkade hårt några gånger genom taket. Budskapet gick tydligen rätt upp i fötterna på dem för det blev knäpptyst på sekunden.

Ibland hjälper ju inte sånt, eller bara tillfälligt. Men pröva i alla fall. Banka tillbaka direkt helt enkelt.
Låter klokt. "bankaren" tänker kanske inte alla gånger att grannarna faktiskt störs.

Jag rekommenderar att du läser tråden (FB) Den stora samlingstråden om besvärliga grannar, där hittar du en hel del tips om hur du skall gå till väga.
Senast redigerad av borriz 2020-12-16 kl. 07:32.
Citera
2020-12-16, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foo666
Ta det därifrån.
Såhär gör man. Varför ska du kontakta störningsjouren? Dem ska du kontakta om du pratat med din granne och han fortsätter att störa.
Citera
2020-12-16, 08:56
Medlem
Du skulle ju kunna konfrontera genom att fråga ifall grannen hört några bank i väggen vid olika tider. Då blir det ju inte en direkt anklagelse och grannen kanske själv säger ”ja det är jag som bankar pga..” eller så blånekar den
Citera
2020-12-16, 09:36
Medlem
Störningsjouren ringer man till för att stoppa en störning. Typ som en fest. Om en granne bankar två gånger i väggen så skit i jouren, den kommer ändå inte kunna göra något.

Utan då har du några alternativ, tala med grannen. Eller som andra skriver, samla bevis och tala med fastighetsägaren.
Citera
2020-12-16, 09:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Hur gör man?

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Störningsjouren ringer man till för att stoppa en störning. Typ som en fest. Om en granne bankar två gånger i väggen så skit i jouren, den kommer ändå inte kunna göra något.

Utan då har du några alternativ, tala med grannen. Eller som andra skriver, samla bevis och tala med fastighetsägaren.

Det finns dock en fördel med att kontakta störningsjourem, de kommer att ringa på hos grannen och prata med honom, det kan göra att grannen inser allvaret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in