2012-12-20, 18:49
Medlem
" Den stora tråden om besvärliga grannar och andra grannfrågor"

Jag har problem med mina grannar, de för ett jävla liv var och varannan natt.
De ringer på dörren och ber mig dämpa musiken, men va fan liksom. Jag försöker ignorera deras försök att få kontakt med mig. Komma här och störa mitt i natten bara för att jag sitter uppe och ölar. En gång till sedan så ringer jag till hyresvärlden. Vem fan vill bli störd då man dansar limbo med finskan från pizza-haket. Hon är så jäkla på, typ.
Citera
2012-12-28, 21:13
Medlem
Strax efter 22 varje dag grannen är hemma så låter det som fan när han/hon/dom slår i lådor oavbrutet, ungefär som om dom letade efter något, varje dag. Nu under julen har jag varit hemma men grannen hade varit bortrest märkte jag, för jag hörde ett jävla liv från trapphuset då damen kom hem med resväska och givetvis var tvungen att snattra i högsta volym i telefonen i trapphuset konkandes på alla julklappar eller vad det nu var för skräp. 2 minuter senare börjar smällandet i lådorna, det bokstavligen skakar i väggen i mitt kök, jag hör mitt köksporslin "skallra". Dom dagar grannen nu har varit bortrest har det varit så lugnt och skönt och jag glömde bort att jag hade kvar dom ens... men icke...

Bör jag prata med grannen och fråga varför det hela tiden ska smällas så i lådor, köksluckor eller vad det nu är för något? Det är allt för ofta det sätter igång när jag precis lagt mig i sängen och ska försöka somna in...
Citera
2012-12-28, 21:32
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Strax efter 22 varje dag grannen är hemma så låter det som fan när han/hon/dom slår i lådor oavbrutet, ungefär som om dom letade efter något, varje dag. Nu under julen har jag varit hemma men grannen hade varit bortrest märkte jag, för jag hörde ett jävla liv från trapphuset då damen kom hem med resväska och givetvis var tvungen att snattra i högsta volym i telefonen i trapphuset konkandes på alla julklappar eller vad det nu var för skräp. 2 minuter senare börjar smällandet i lådorna, det bokstavligen skakar i väggen i mitt kök, jag hör mitt köksporslin "skallra". Dom dagar grannen nu har varit bortrest har det varit så lugnt och skönt och jag glömde bort att jag hade kvar dom ens... men icke...

Bör jag prata med grannen och fråga varför det hela tiden ska smällas så i lådor, köksluckor eller vad det nu är för något? Det är allt för ofta det sätter igång när jag precis lagt mig i sängen och ska försöka somna in...

Ja bäst är om du pratar med grannen och säger att det är lyhört samt att det hörs väldigt väl in till dig när de håller på och öppnar/stänger lådorna eller vad de nu pysslar med, sedan kan du påminna om att det skall vara tyst efter 22 (kolla era stadgar där du bor det kan variera lite mellan olika ställen men i regel ska det vara tyst mellan 22.00 - 07.00, alltså ej bankas och leva om m.m).

De kanske inte är medvetna om att det är så lyhört, många tänker ej på sådant förrän folk påtalar det, skulle de inte skärpa sig efter du talat med dem så får du ringa störningsjouren och/eller prata med hyresvärden/bostadsrättsföreningen.
Citera
2012-12-29, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari

Jag har samma problem som dig, och det finns inte mycket du kan göra åt saken tyvärr. Såvida inte andra grannar vittnar om samma störningar, annars blir det bara ord mot ord.

Jag rekommenderar dig att köpa ett par små bekväma hörselskydd/snäckor

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ja bäst är om du pratar med grannen och säger att det är lyhört samt att det hörs väldigt väl in till dig när de håller på och öppnar/stänger lådorna eller vad de nu pysslar med, sedan kan du påminna om att det skall vara tyst efter 22 (kolla era stadgar där du bor det kan variera lite mellan olika ställen men i regel ska det vara tyst mellan 22.00 - 07.00, alltså ej bankas och leva om m.m).

De kanske inte är medvetna om att det är så lyhört, många tänker ej på sådant förrän folk påtalar det, skulle de inte skärpa sig efter du talat med dem så får du ringa störningsjouren och/eller prata med hyresvärden/bostadsrättsföreningen.

Det kan ju vara så att dom jobbar sent också, och fixar käk/whatever när dom kommer hem sent. Det ska ju inte vara tyst som natten efter tio på kvällen, dock dämpat.. Antingen är dom nte medvetna om att det är lyhört eller så bryr dom sig inte.
Citera
2012-12-29, 07:07
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagstang90
Jag har samma problem som dig, och det finns inte mycket du kan göra åt saken tyvärr. Såvida inte andra grannar vittnar om samma störningar, annars blir det bara ord mot ord.

Jag rekommenderar dig att köpa ett par små bekväma hörselskydd/snäckor

Det kan ju vara så att dom jobbar sent också, och fixar käk/whatever när dom kommer hem sent. Det ska ju inte vara tyst som natten efter tio på kvällen, dock dämpat.. Antingen är dom nte medvetna om att det är lyhört eller så bryr dom sig inte.

Nej det är sant att det inte behöver vara dödstyst efter 22.00 så man utföra det man kallar normal livsföring, alltså spola i toaletter och laga mat m.m men däremot är det inte ok att leva om genom att smälla i dörrar osv, det kan mycket väl stämma att de jobbar sent och lagar mat efter 22.00 men det går att göra det utan att det för den skull låter som om att de håller på att riva lägenheten.

Skulle tippa på att de inte reflekterar över att det är lyhört och inte tror att det hörs så väl eller så kanske de inte bryr sig, sedan finns det alltid en möjlighet att den som störs är överdrivet känslig, sådana personer finns också men min erfarenhet är att de i så fall retar sig på det mesta vilket ej verkar vara fallet här.

Att snacka med övriga grannar kan vara en bra ide och höra om det är fler som störs, om så är fallet så ska även de prata med grannen och/eller med hyresvärden/bostadsrättsföreningen det är större chans att de tar det seriöst om det är flera som klagar än om det bara är en enstaka person.
Citera
2012-12-30, 18:35
Medlem
enfindams avatar
Om man är känslig för ljud ska man också själv visa respekt. Någonting som dessa idioter har missat.
Senast redigerad av enfindam 2012-12-30 kl. 19:13.
Citera
2013-01-06, 01:13
Medlem
Va precis uppe och klagade på en granne! Musik så det hörs ner till mitt sovrumm mycket irriterande. Får se hur det går, sänkte lite iaf.
Känner mig som en gammling, när man går å klagar. Men men
Bor i ett välldigt tyst och lugnt hus annars så det är skönt !
Visst lite får man ta när man bor i lgh, men nån stans måste man dra en gräns.
Citera
2013-01-06, 17:52
Medlem
Min psykisk sjuka granne kom in i min lägenhet...

Har skapat en tråd tidigare om min psykisk sjuka granne. Har stört oss grannar med att kasta knivar i svalen, tänt eld i brevinkastet hos sig själv, skrikit på indianer på sin balkong i ett helt dygn. Nu har hon varit igång i 2 veckor med att skrika i svalen, i lägenheten och på balkongen. Enda som har gjorts är att störnings jouren vart här och då öppnar hon inte ens dörren. Men idag va det droppen då hon plingar på min dörr och snabbt efter öppnar hon dörren och står i min hall och skriker att jag ska sluta skrika på henne. Vilket jag inte har gjort. Ringer och anmäler till polisen men dom säger att dom inte kan göra något annat än att ta en anmälan!? Och ger mig tips om att alltid ha dörren låst. I min värld ska jag inte behöva ha dörren låst mitt på dagen då jag är hemma... Va fan ska jag göra? Vilka mer vägar kan jag gå? Vilka kan ta hand om detta???
Citera
2013-01-06, 17:55
Medlem
ColaKexs avatar
Försöka fånga nått av din grannes galenskaper på film?
Citera
2013-01-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Försöka fånga nått av din grannes galenskaper på film?
Har en massa inspelat, även skickat ett långt mail och ringt soc och berättat att jag är rädd men händer ingenting. Soc står nämligen för lägenheten. Polisen vet att hon är psykisk sjuk...
Citera
2013-01-06, 18:00
Medlem
Gå dit och säg som det är, att du hatar henne och att stör hon dig en gång till skickar du mafian påna, har haft ett gäng psykisar som grannar också, (bott i stugor ägda utav kommun, för psykpsuka) dessa sprang och snodde mat,cigg och bara gick in till folk, jag skrek allt vad jag kunde i trappen så alla grannar hörde, "dra din jävla idiot eller nått liknande" sen titta hon inte på mig mer
Citera
2013-01-06, 19:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toselitos
Har skapat en tråd tidigare om min psykisk sjuka granne. Har stört oss grannar med att kasta knivar i svalen, tänt eld i brevinkastet hos sig själv, skrikit på indianer på sin balkong i ett helt dygn.
Vad är svalen för något?
Citat:
Nu har hon varit igång i 2 veckor med att skrika i svalen, i lägenheten och på balkongen. Enda som har gjorts är att störnings jouren vart här och då öppnar hon inte ens dörren. Men idag va det droppen då hon plingar på min dörr och snabbt efter öppnar hon dörren och står i min hall och skriker att jag ska sluta skrika på henne. Vilket jag inte har gjort. Ringer och anmäler till polisen men dom säger att dom inte kan göra något annat än att ta en anmälan!?
Du nämnde väl att hon var icke-kontaktbar och att du kännde dig hotad (som du uppfattade det hade hon ett vapen dolt).

Citat:
Och ger mig tips om att alltid ha dörren låst. I min värld ska jag inte behöva ha dörren låst mitt på dagen då jag är hemma...
Du är hjärtligt välkommen till verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in